محمدنظرپور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تولید نژادهای خالص گوشتی و شیری تضمین کننده روند خودکفایی در تولید گوشت قرمز و شیر در کشور است.
وی با بیان اینکه تعداد گاو اصیل در استان همدان 16 هزار راس، گاو دو رگه 290 هزار راس و گام بومی 67 هزار راس است افزود: تعداد گوسفند و بره یک میلیون و 400 هزار راس و تعداد بز و بزغاله 135 هزار راس است.
وی با بیان اینکه تعداد گاوداری صنعتی شیری در استان 343 واحد با ظرفیت 26 هزار راس است افزود: در این تعداد گاو داری 16 هزار راس دام مولد موجود است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: آمار تعداد گاوهای دو رگ بالا است که از مواد ژنی گاو اصیل استفاده شده تا میزان تولید و عملکرد بهبود یابد.
وی افزود: میزان شیردهی هر گاو بومی این استان روزانه هشت لیتر است و این میزان در گاو هولشتاین 33 لیتر است و میزان شیر دهی حد وسط گاو بومی و دو رگ است که میانگین تولید 2 هزار و 300 لیتر در دوره شیردهی معادل روزانه 11 کیلوگرم است.
نظرپور با بیان اینکه در واحدهای روستایی باید گاو مقاوم پرورش یابد افزود: 61 مورد پروانه تاسیس با ظرفیت هفت هزار راس گاو در استان صادر شده است.
وی اضافه کرد: فرهنگ مصرف شیر در استان بسیار پایین است و خانواده ها به جای مصرف تنقلات باید به کودکان فرهنگ مصرف شیر را آموزش دهند .
وی ادامه داد: سرانه مصرف شیر در جهان 160 کیلوگرم است اما این رقم طبق آمار ثبت شده در استان حدود 108 کیلوگرم است اما این رفم تا حدودی نیز کمتر می باشد.
وی یادآور شد: سالانه 311 هزار تن شیر در استان همدان تولید می شود و میزان مصرف 198 هزار تن است .
7523 /6993
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار دهنده: اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.