معاون‌صنایع ‌دستی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان از احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی فراموش شده این استان خبر داد.

معاون‌صنایع ‌دستی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با تاکید بر احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی منسوخ شده، گفت: درهمین ارتباط هنرصنعت فراموش شده "مسگری" در استان احیا شده است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، هاشم مظاهری روز دوشنبه در حاشیه بازدید از کارگاه تولیدی مسگری استاد علی‌اله حاجی‌شفیعی در شهر قهاوند، افزود: از ۲۶۷ رشته صنایع دستی شناخته شده کشور، ۸۵ رشته آن در استان همدان فعال است که ضمن حفظ و احیای میراث نیاکان زمینه اشتغال بسیاری از مردم را نیز فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: مسگری یکی از شعبات فلزکاری است و بنابر حدس باستان‌شناسان در حدود سه تا پنج هزار سال قدمت دارد.

وی گفت: اولین اشیای فلزی ساخته شده به دست بشر مصنوعات مسی چکش کاری شده و کوچکی بوده که به نیمه اول هزاره چهارم پیش از تاریخ تعلق دارد.

به گفته وی، مس از همان ابتدا برای ساخت سنجاق‌های زینتی، مهره‌ها، سربنده و سایر لوازم شکار، تبر، آینه صیقلی و نیز ابزار تدافعی نظیر شمشیر، خنجر و کارد مورد استفاده قرار می‌گرفت که نمونه‌هایی از آنها در حفاری های تپه هگمتانه کشف شده است.

مظاهری افزود: پس از استخراج سنگ مس و تبدیل آن به ورقه‌های مسی، به دست صنعتگران سپرده می‌شود که با وسایل ساده‌ای چون چکش و قلم فولادی آنها را به ظروف مسی تبدیل کنند.

وی تصریح کرد: ساخت ظروف کوچک به صورت یک تکه و با استفاده از یک ورقه مسی شکل می‌گیرد که صنعتگر با چکش زدن باعث تغییر فرم و شکل‌پذیری آن می‌شود.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تصریح کرد: رشته مسگری استان در حال منسوخ شدن است و این هنر برای احیا به حمایت و برنامه ریزی نیاز دارد که با وجود این کارگاه که یکسالی است فعالیت خود را در روستای یکانه شهر قهاوند آغاز کرده، فعالیت‌های خوبی برای حفظ و احیای این هنرصنعت انجام شده است.

وی اظهار داشت: معاونت صنایع ‌دستی برای احیای این رشته هنری به شیوه استاد شاگردی تعداد محدودی از علاقه‌مندان دارای استعداد را شناسایی و برای آموزش حرفه مسگری به کارگاه استاد هدایت می‌کند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با اشاره به اینکه سفال و سرامیک، مبل و منبت و چرم سهم مهمی از شاغلان بخش صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده است، گفت: قالی بافی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، گیوه بافی، قلم زنی، طلاکوبی، سنگ تراشی، نقره کوبی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه گری، قاب سازی، کاشی هفت رنگ و صنایع فلزی نظیر چاقوسازی از دیگر صنایع دستی مهم استان همدان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.