خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: نزدیک به ۲ ماه و نیم از اعلام اولین مورد مثبت کرونا ویروس در کشور می‌گذرد، ۲ ماه و نیمی که هر روز با خبر فوت عده‌ای از هم وطنانمان همراه بوده و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده است.

اوضاع هنوز هم خطرناک است و در آخرین اخبار منتشر شده از وضعیت کشور متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

فوت روزانه شماری از مردم کشور بر اثر بیماری کرونا که از قضا در مبتلا شدن به آن پیر و جوان هم فرقی ندارد کشور و استان همدان را به سمتی برده که طرح‌هایی برای کاهش شمار مبتلایان به اجرا درآورند.

از همان روزهای ابتدایی با اجرای طرح‌های متعدد محدود کردن رفت و آمدها و به حداقل رساندن تجمعات برنامه ریزی شد و تلاش‌ها به سمتی رفت که با اجرای این طرح‌ها شاهد کاهش شمار مبتلایان و در نهایت کنترل این بیماری باشیم.

دهه سوم اسفندماه با تصمیمات اتخاذ شده در سطح کشور کسب و کارها یکی پس از دیگری تعطیل و اقدامات برای کاهش تجمعات شدت گرفت اما در روزهای پایانی اسفندماه همچنان شاهد برگزاری روز بازارها و شلوغی‌های دیگری در همدان بودیم که فعلاً جای بحث در مورد آن نیست.

تعطیلات نوروز سپری شد و پس از گذر هفته اول فروردین ماه از آنجا که شاهد اوج گیری شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور بودیم کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مستقر در وزارت کشور در اطلاعیه‌ای آغاز رسمی اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی را رسانه‌ای کرد.

تقویت فاصله گذاری اجتماعی با هدف کمک به تشدید قطع زنجیره انتقال بیماری

بر اساس آن برای مقابله و ممانعت از گسترش شیوع کرونا طرح تقویت فاصله گذاری اجتماعی با هدف کمک به تشدید قطع زنجیره انتقال بیماری با رویکرد کاهش تماس‌ها، عدم برگزاری اجتماعات و حذف ترددهای غیر ضروری در سطح کشور از بامداد جمعه هشتم فرودین ماه آغاز شد.

با اعلام رسمی اجرای این طرح اتفاقات دیگری رقم خورد و هر هفته مواردی به بندهای طرح اضافه شد تا اینکه ۲۳ فروردین ماه طرح فاصله گذاری هوشمند جایگزین طرح قبلی شد و بر اساس این طرح بیش از ۸۰ راهنمای گام دوم فاصله گذاری اجتماعی با عنوان فاصله گذاری هوشمند تصویب و ابلاغ شد.

گذشته از بخش‌های مختلف تعریف شده در اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند گزارش مهر به وضعیت اجرای این طرح در ناوگان حمل و نقل درون شهری همدان پرداخته چراکه به اعتقاد کارشناسان این طرح به علت وجود مسافر بسیار به ویژه در ساعات پُر رفت و آمد عقیم مانده است.

کمی دقیق‌تر که می‌شویم واقعیت‌ها بیشتر مشخص است؛ در یک نگاه وقتی به ساعت‌های پایانی مغرب نزدیک می‌شویم، خیابان‌های همدان که این روزها از هر تریبونی ضرورت اجتناب از حضور در اجتماعات را گوشزد می‌کنند همچون روزهای معمولی شلوغ است و رفت و آمد در آن جریان دارد.

اتوبوس‌های مسافربری جمعیتی بیشتر از آنچه در اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند برایشان تعریف شده را در خود جای داده و جابجا می‌کنند این شلوغی آنجا بیشتر خود را نشان می‌دهد که اتوبوس‌های مسافربری جمعیتی بیشتر از آنچه در اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند برایشان تعریف شده را در خود جای داده و جابجا می‌کنند.

یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اجرای این گونه طرح‌ها در ناوگان حمل و نقل شهری همدان و دیگر اماکن عمومی دشوار و ناشدنی است، گفت: روزهای ابتدایی اجرای این طرح مردم کمتر به بیرون از منزل رفت و آمد داشتند و بالطبع ظرفیت اتوبوس‌ها تکمیل نبود و راحت تر طرح فاصله گذاری با اجرا در می‌آمد.

مریم امیری با بیان اینکه این روزها مردم کمتر به در خانه ماندن مقید هستند که البته حق هم دارند چراکه حتی اگر برای انجام کار ضروری هم به بیرون از منزل بیایند وارد تجمعات خواهند شد، گفت: اتوبوس‌های همدان همان اتوبوس‌هایی است که در اوضاع معمولی به مردم خدمات می‌داد و با حداکثر ظرفیت حرکت می‌کرد و تغییری در تعداد اتوبوس‌ها ایجاد نشده است.

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز با بیان اینکه هیچ شهروندی حاضر به تهدید سلامتی اش نیست اما گاهی چاره‌ای نمی‌ماند، گفت: در ساعات اوج حضور مسافران شاهد شلوغی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی هستیم.

محمد امیری با بیان اینکه گاهی از روی ناچاری و به امید اینکه تا رسیدن به مقصد تهدیدی برای سلامتی وجود نداشته باشد تردد با ناوگان حمل و نقل عمومی را انتخاب می‌کنم، گفت: مسافران در رعایت این فاصله کوشا هستند اما در برخی مسیرها در ساعات پر رفت و آمد به دلیل شلوغی اتوبوس اجرای این طرح امکان‌پذیر نیست.

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز با بیان اینکه زمانی که ممانعت خروج از منازل وجود نداشته باشد تعداد مسافران هم اندک نیست و شاهد شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی خواهیم بود، گفت: البته مردم می‌توانند با استفاده از ماسک و دستکش تهدیدات سلامتی خود را کاهش دهند.

این طرح برای روزهای شلوغی مانند امروز جوابگو نیست چراکه مردم نمی‌توانند ساعت‌ها معطل اتوبوس بمانند کاظم اعتمادی با بیان اینکه در روزهای ابتدایی اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند صندلی‌هایی از اتوبوس علامت داشتند و مسافران هم رعایت می‌کردند و فاصله‌های مسافران یکی در میان بود، گفت: این طرح برای روزهای شلوغی مانند امروز جوابگو نیست چراکه مردم نمی‌توانند ساعت‌ها معطل اتوبوس بمانند.

وی اظهار کرد: فاصله گذاری اجتماعی تنها یک لفظ ادبی است و در واقعیت مشاهده نمی‌شود در حالی که باید به موضوع فیزیکی این مساله نیز توجه شود و امکانات لازم برای اجرای آن مهیا باشد.

وی با بیان اینکه مگر تعداد مردم همدان کم شده که انتظار داریم همان اتوبوس‌های سال گذشته جوابگوی اجرای طرح باشد، گفت: وقتی پیش بینی می‌شود که اتوبوس با نصف ظرفیت خود خدمات دهد در حالی که قبل از این با بیش از دوبرابر ظرفیت خود کار می‌کرد و دو برابر تعداد همان‌هایی که روی صندلی می‌نشستند مسافر ایستاده در اتوبوس حضور داشت چطور انتظار داریم کارها به درستی انجام شود.

وی با بیان اینکه مسئولان شهری همدان تنها شعار می‌دهند و وقتی پای عمل می‌رسد شاهد هیچ اقدامی نیستیم، گفت: همین وضعیت رو در تاکسی‌ها هم داشتیم و با وجودی که عنوان شده بود ۳ مسافر سوار کنند رانندگان توجهی به موضوع نداشتند تا اینکه کرایه‌ها افزایش پیدا کرد و پس از آن، آن هم نه در همه خطوط شاهد جابجایی ۳ مسافر با هر تاکسی هستیم.

اضافه شدن اتوبوس‌های جدید به ناوگان شهر همدان

مدیر معاونت اتوبوسرانی سازمان شهرداری همدان در همین خصوص از اضافه شدن اتوبوس‌های جدید به ناوگان شهر همدان خبر داد و اظهار کرد: طرحی بزرگی برای این منظور در نظر گرفته شده که اگر بودجه لازم محقق شود اجرایی خواهیم کرد.

بابک اسدی با بیان اینکه اضافه کردن اتوبوس‌های جدید، نوسازی و بازسازی تعدادی از آنها در برنامه است، گفت: سال گذشته ۱۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری و در مناطق کم‌برخوردار بهره‌برداری شد و امسال قصد داریم با اعتبار خوبی که در نظر گرفته شده اتوبوس‌های بیشتری خریداری، بازسازی و نوسازی کنیم.

وی از افزایش نرخ کرایه‌های اتوبوس در همدان خبر داد و بابیان اینکه امسال چند درصد به کرایه اتوبوس‌ها افزوده می‌شود، گفت: افزایش نرخ کرایه اتوبوس در شهر همدان در شورای شهر مصوب شده و قرار است از طریق فرمانداری ابلاغ شود.

بر این اساس به نظر می‌رسد شهروندان باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراقب سلامتی باشند و با کاهش ترددها به سطح شهر خود را از خطر ابتلاء به بیماری کرونا دور کنند وگرنه طرح‌های ارائه شده برای مدیریت اوضاع چندان موفق نیست و نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.