در سال‌های گذشته گام‌های اثرگذاری برای احیا و رونق واحدهای تولیدی و صنعتی ملایر برداشته شد، رویکردی مثبت در حوزه صنعت و معدن این شهرستان که ضرب‌آهنگ توسعه را شتاب داد و به معنای واقعی تولید را رونق بخشید.

به جرات می‌توان گفت چشم‌انداز تولید و صنعت در دومین شهر بزرگ استان همدان با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر، بسیار روشن است و با وجود کارخانه های بزرگی همچون فولاد، کیان‌کُرد، بافتینه و بافتسان و واحدهای فرآوری فروسیلیس و ده‌ها واحد ریز و درشت صنعتی، ملایر را در بالاترین جایگاه تولیدی و صنعتی استان قرار داده است.

بدون شک صنعت فولاد این غول آهنی ملایر، پس از طی فراز و نشیب‌های فراوان، سال ۹۷ حیات دوباره را تجربه کرد و حالا در سال جهش تولید حرف برای گفتن بسیار دارد و با عزم راسخ مردان آهنین خود آینده‌ای درخشان را در رونق تولید و صادرات ترسیم کرده است.

این در حالیست که نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی احیای دوباره این واحد بزرگ صنعتی را در حد معجزه دانست که پس از تعطیلی بیش از چهار سال و اسقاطی شدن کارخانه به طور کامل، در نهایت سال ۹۷ واحد ذوب و نورد این کارخانه بزرگ دوباره به چرخه تولید بازگشت و تولید خود را از سر گرفت.

محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی

محمد کاظمی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به تلاش و پیگیری‌های ۲ ساله برای حیات دوباره صنعت فولاد ملایر و برگزاری حدود ۶۰ جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسوولان کشوری و استانی، رییس کل بانک مرکزی و بانک‌های مختلف، استاندار همدان، سرمایه‌گذار و تیم تخصصی جدید اشاره کرد و افزود: تلاش‌ها برای احیای دوباره صنعت فولاد ملایر طاقت‌فرسا و البته نتیجه‌بخش بود.

وی بیان کرد: به دلیل انباشت بدهی‌های سنگین این واحد صنعتی به سیستم بانکی، بانک‌های متعددی از این واحدها مطالباتی داشتند که رایزنی فراوانی انجام شد تا بتوانیم بانک‌ها را برای به تعویق انداختن اقساط متقاعد کنیم.

حالا با رونق تولید صنعت فولاد ملایر با تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن شمش فولاد و ۲۰۰ هزار تن میلگرد، چشم‌انداز حرکت توسعه اقتصادی و جهش تولید در این شهرستان روشن است و به گفته کاظمی با حیات دوباره این صنعت، تحول چشمگیری در اقتصاد ملایر رخ داده است.

نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم گفت: علاوه بر استمهال و تقسیط بدهی‌ها، برای راه‌اندازی مجدد این واحدها حدود پنج میلیارد تومان از برخی بانک‌ها تسهیلات اخذ شد.

حالا با رونق تولید صنعت فولاد ملایر با تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن شمش فولاد و ۲۰۰ هزار تن میلگرد، چشم‌انداز حرکت توسعه اقتصادی و جهش تولید در این شهرستان روشن است و به گفته کاظمی با حیات دوباره این صنعت، تحول چشمگیری در اقتصاد ملایر رخ داده است.

شهر جهانی منبت و انگور؛ آماده جهش تولید

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ثبت جهانی انگور و منبت ملایر موجب شد تا به معنای واقعی رونق تولید را در این حوزه‌ها شاهد باشیم.

کاظمی با اشاره به خیزش صنعت مبل و منبت ملایر گفت: در این راستا توسعه تنها شهرک تخصصی مبلمان منبت کشور در حاجی آباد ملایر در دستور کار قرار گرفت که اضافه شدن ۱۰ هکتار به مساحت این شهرک در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: باید متناسب با آوازه جهانی و به سمت توسعه کارگاه‌ها و آموزش نوین در تولید صنعت مبل و منبت ملایر حرکت کرده و در تمامی زمینه‌ها صفر تا ۱۰۰ فرآیند ساخت و ساز مبل و منبت در دستور کار قرار گیرد.

نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم اظهار داشت: برای رونق تولید از دیگر واحدهای تولیدی و صنعتی غافل نبودیم و مشکلات کارخانجاتی که در زمینه صادرات، فرآوری محصول به ویژه در حوزه کشاورزی و محصولات باغی و کشمش پیگیری و تسهیلات مورد نیاز به برخی واحدهای مشکل‌دار تزریق و دوباره راه‌اندازی شدند.

شرکت کیان کرد ملایر

کیان‌کرد؛ پیشتاز در تولید نسوج لاستیک

کاظمی همچنین شرکت کیان‌کُرد را در خط مقدم رونق تولید این شهرستان دانست و بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده این شرکت پس از حدود یک سال تعطیلی، سال گذشته به چرخه تولید بازگشت و هم اکنون یکصد نیرو در این شرکت مشغول به کار است.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در مسیر فعالیت این واحد بزرگ صنعتی و قرار گرفتن نام سرمایه‌گذار آن در فهرست سیاه بانک مرکزی گفت: در جلسه‌ای با دادستان کشور و مسوولان امر و رییس بانک مرکزی، نام سرمایه‌گذار کیان‌کُرد از لیست سیاه خارج شد و پس از وقفه‌ای در تولید این شرکت، سال گذشته دوباره به چرخه تولید بازگشت.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر ۲ طرح توسعه در این شرکت در دستور کار است و از فناوری‌های نوین تولید نسوج استخوان‌بندی لاستیک برخوردار است.

توسعه بافتینه و بافتسان؛ بی‌نیازی کشور در تجهیزات پزشکی

عضو ارشد فراکسیون امید مجلس دهم به توسعه شرکت‌های بافتینه و بافتسان در تولید منسوجات نبافته اسپان باند و مِلت‌بلون و پیشتازی این صنعت در کشور گفت: این شرکت در صدد استفاده از ماشین‌آلات موسوم به نسل پنجم است که در سطح جهان تولید آنها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

کاظمی بیان کرد: با توجه به حُسن شهرت سرمایه‌گذار شرکت بافتینه و بافتسان، یک کارخانه آلمانی یکسری از ماشین‌آلات نسل پنجم را به این شرکت فروخته و به شدت به دنبال تامین ارز مورد نیاز برای طرح توسعه آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مسوولان وزارت بهداشت و درمان بر این باور هستند چنانچه خط تولید جدید این شرکت راه‌انداری شود، به طور کلی از واردات نیازمندی‌های اتاق عمل، تجهیزات پزشکی و تمام ضروریات این حوزه بی‌نیاز خواهیم شد.

کاظمی یادآور شد: این در حالیست که در جریان شیوع ویروس کرونا و نیاز کشور به ماسک و لباس بیمارستانی، شرکت بافتینه و بافتسان آبروی کشور را خرید و با سه شیفته کار کردن، تمام نیازهای ماسک و گان کشور را تامین کرد که موجب اطلاع رییس جمهوری و تشویق این واحد تولیدی از سوی وی شد.

مسوولان وزارت بهداشت و درمان بر این باور هستند چنانچه خط تولید جدید شرکت بافتینه و بافتسان راه‌انداری شود، به طور کلی از واردات نیازمندی‌های اتاق عمل، تجهیزات پزشکی و تمام ضروریات این حوزه بی‌نیاز خواهیم شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خواستار حل مشکل واردات ماشین‌آلات این شرکت توسط وزارت صمت، بهداشت و درمان و بانک مرکزی شد و ادامه داد: در این راستا هفته گذشته جلسه‌های مختلفی با دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس کل بانک مرکزی و معاون وزیر بهداشت و درمان برای حل مشکل این واحدها داشتیم تا هر چه سریعتر شاهد اشتغال به کار ۲۰۰ نفر در خط تولید جدید این شرکت باشیم.

فرآوری سیلیس؛ جرقه جهش تولید 

کاظمی همچنین ملایر را با دارا بودن معادن و ذخایر معدنی همچون سیلیس، منیزیم و دولومیت در رتبه‌های نخست دانست و افزود: به همین منظور شهرک صنعتی جوکار به طور اختصاصی برای فروسیلیس و سیلیس‌های آلیاژی اختصاص یافت و سال گذشته ۲ واحد بزرگ هر کدام با ظرفیت ۱۲ هزار تُن با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد و ۲ واحد بزرگ فرآوری پیشرفته‌تر سیلیس و آنچه مورد نیاز صنایع ظریف کشور است، در حال احداث است.

وی تامین برق مورد نیاز این واحدها را مشکل عمده در شهرک جوکار برشمرد و ادامه داد: این مشکل به دلیل بی‌توجهی و ضعف وزارت نیرو است که پیگیری‌های زیادی حتی توسط استاندار همدان انجام شده و جلسه‌ای نیز با وزیر نیرو برگزار شد.

نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به صادرات خوب واحدهای فروسیلیس و ارز آوری بالا برای کشور ابراز امیدواری کرد: با حل مشکل برق واحدهای در دست احداث شاهد تولیدات خوبی باشیم.

واحدهای صنعتی و ذوب ملایر

سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی شستا در ملایر

کاظمی سرمایه‌گذاری شستا در ملایر را عاملی مهم برای جهش تولید خواند و اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده، تلاش استاندار همدان و نشست با رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری شستا و مدیران آن، برای سرمایه‌گذاری ۲ طرح گاوداری ۶ هزار راسی و سیلیکون متال در شهرک صنعتی جوکار با رقم سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان به توافق رسیدیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر توافق‌ نامه‌ها انجام شده و پیگیری مقدماتی و کارشناسی طرح‌ها در دست اقدام است.

کاظمی گفت: در این مدت همواره پذیرای سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع بودیم و ضمن اطلاع از تمام مشکلات ریز و درشت واحدهای کوچک تولیدی و صنعتی و بازدید مستمر، در حد توان برای حل مشکلات آنها تلاش شد. زمینه تحقق شعار جهش تولید به ویژه در سه حوزه مبل و منبت، فولاد و مواد معدنی فراهم شده است، اما نیاز به برنامه‌ریزی، ارتباط و پیگیری مجدانه دارد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر به دنبال جهش تولید هستیم، باید به سمت و سوی حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی که با بانک‌ها درگیر هستند و بانک‌ها برای اخذ مطالبات خود به توقیف اموال، توقیف کارخانه و تضمین‌های بانکی اقدام کرده‌اند، حرکت کنیم.

کاظمی سیستم بانکی و تحریم‌ها را مشکل عمده پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی عنوان کرد و افزود: تحریم‌ها به شدت روی تامین نیازهای مواد اولیه و طرح توسعه این واحدها اثر گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: در حالیکه اگر واحدهای تولیدی و صنعتی توسعه پیدا نکنند و طرح توسعه در این واحدها اجرایی نشود، از علم و فناوری روز دنیا عقب می‌مانیم و نمی‌توان رقابت داخلی و خارجی محقق کرد.

شرکت بافتینه و بافتسان ملایر

تولید و صنعت ملایر آماده جهش است

کاظمی با تاکید بر اینکه این ۲ مشکل فراروی تولید و صنعت و مشکل واردات ماشین‌آلات مورد نیاز این واحدها باید رفع شود گفت: با اقداماتی که در سال‌های گذشته برای توسعه و رونق تولید و صنعت در این شهرستان انجام شد، هم اکنون مقدمات جهش تولید در ملایر مهیا شده است.

نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم ادامه داد: زمینه تحقق شعار جهش تولید به ویژه در سه حوزه مبل و منبت، فولاد و مواد معدنی فراهم شده است، اما نیاز به برنامه‌ریزی، ارتباط و پیگیری مجدانه دارد.

کاظمی با اشاره به تحقق چشم‌انداز توسعه در ملایر گفت: آهنگ توسعه تولید و صنعت در این شهرستان به خوبی طی شده است و مردم ملایر به طور کامل به این امر اعتقاد دارند و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش معادن و صنعت ملایر هستند بیان کرد: توسعه صنعت ملایر در حدی که نام جهش به خود بگیرد، فراهم است.

کاظمی همچنین به توسعه شهرک موادغذایی سامن و رونق تولید و صادرات واحدهای فرآوری خیارشور و دیگر موادغذایی و جذب بازرگانان عراقی برای خرید این محصولات یادآور شد: ملایر در حوزه گردشگری نیز حرف برای گفتن دارد و در منطقه سد کلان به عنوان یک ظرفیت خوب گردشگری، طرح بزرگ گردشگری در دست اجرا است.

شهرستان ملایر دارای ۲۳۷ واحد تولیدی و صنعتی فعال و هفت شهرک دولتی و خصوصی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.