ساعت حوالی ۱۵ روز شنبه ۲۴ اسفند صدای مهیب یک انفجار ساکنان کوی منوچهری همدان را به بیروی می کشد و همه به دنبال منبع صدا روانه می شوند هر یک به نحوی به تفسیر این صدای مهیب می پردازد.

پس از بررسی و کنگاش همسایه ها مشخص می شود در انتهای کوچه ای شش متری و در خانه اجاره ای ۲ برادر به دور از چشم والدین در قسمت ورودی راه پله به قسمت پشت‌بام (خرپشتی) مشغول به ساخت مواد منفجره شده که این اتفاق رخ می دهد.

اتفاقی که به گفته مسوولان اورژانس یکی از برادران از قسمت هر ۲ پا دچار سوختگی شده و دیگری دچار آسیب به ناحیه سر و سوختگی در قسمت بالای ابروها شد و آنها را در روزهای نزدیک به عید روانه بیمارستان کرد.

صاحبخانه که با اطلاع همسایه ها در محل حاضر شده به همراه پلیس وارد منزل شده و با در و شیشه های شکسته و دوده گرفته مواجه می شود و پلیس هم با رصد دقیق این اتفاق، مواد محترقه به جا مانده در محل را که هر لحظه احتمال انفجار آن می رود از محل حادثه جمع می کند.

جراحت این ۲ نوجوان ۱۲ و ۱۴ ساله پایان این تراژدی غمبار نبود بلکه شب گذشته هم حادثه ای مشابه در محله ای دیگر رخ داد و این بار تلاش برای کتمان حقیقت از چشمان پلیس زمینه انفجار و سوختگی مادر را رقم زد.

پلیس ماجرا را این گونه تعریف کرد که پس از دریافت گزارشی مبنی بر تولید و عرضه مواد محترقه توسط یک شهروند در محله حاشیه شهر همدان، ماموران این فرد را تحت کنترل قرار داده و در نهایت وی را دستگیر کردند.

به گفته فرمانده انتظامی شهرستان همدان، ماموران برای ضبط موادمحترقه دست ساز این فرد راهی محل سکونت او شده اما برادر کوچک متهم با دیدن صحنه دستگیری، زودتر روانه خانه شده و موضوع را به اعضای خانواده اطلاع می دهد.

سرهنگ جمشید باقری بیان کرد: آنها نیز برای کتمان حقیقت و  از بین بردن مدارک، اقدام به ریختن موادمحترقه دست ساز به داخل چاه داخل حیاط خانه می کنند که به یکباره این مواد درون چاه منفجر شده و مادر خانواده را مجروح و روانه بیمارستان می کند.

چهارشنبه آخر سال به باور بزرگان یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است که در زمان های گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده و در یک ساعت معین اجرا می شد و هدف نهایی آن پاکسازی محیط زندگی و برطرف کردن کدورت های بین اقوام بود تا به هنگام فرارسیدن عید نوروز با دلی پاک و به دور از هرگونه کینه توزی و خصومت شروع سال جدید را جشن بگیرند.

اما در طول سال های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است.

آتش زدن بوته های خشک و پریدن از روی آتش، به تجمع جوانان در خیابان ها، آتش زدن فشفشه، پرتاب نارنجک و ترقه تبدیل شده است در حالیکه که می تواند خطرات متعددی را برای بسیاری از شهروندان به دنبال داشته باشد.

هر سال مواد محترقه جدید با قدرت انفجار بالا وارد بازار شده و برخی به این مواد محترقه نیز قانع نبوده بلکه اقدام به ساخت موادهایی با ترکیبات جدید کرده که قدرت انفجار آنها بیشتر از قبل بوده و در بسیاری از مواقع برای افزایش قدرت انفجار در داخل آنها از خرده شیشه استفاده می کنند و این اقدام علاوه بر ایجاد صداهای گوش خراش و آزاردهنده هنگام انفجار سبب آسیب های جدی به چشم و سایر نقاط بدن حتی مرگ افراد می شود.

یک فوتی و ۱۳۴ مجروح 

سخنگو و مدیر روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حوادث چهارشنبه پایان سال ۹۷ یک فوتی و ۱۳۴ مجروح بر جا گذاشت که سهم شهرستان همدان ۸۱، ملایر ۱۶، نهاوند ۱۴، رزن ۹، تویسرکان هفت، بهار پنج، کبودراهنگ ۲ و فامنین یک مورد بوده است.

عباس اولیا سمیع افزود: ۷۷ تن از مجروحان چهارشنبه پایان سال گذشته از ناحیه دست دچار جراحت شدید و سوختگی شدند همچنین ۳۳ تن از ناحیه چشم، ۲۱ نفر سر و گردن، ۱۷ نفر از قسمت پا، ۹ نفر از ناحیه تنه، سه نفر قفسه سینه و سه نفر سایر اعضای بدن مجروح شدند.

وی با بیان اینکه والدین در خط مقدم پیشگیری از حوادث چهارشنبه پایان سال هستند اضافه کرد: والدین باید در شادی فرزندان مشارکت کرده تا با حضور خود آنها را در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر و مفرح همراهی کنند.

مدیر روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ استان همدان افزود: باید از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان جلوگیری کرد و نظارت بر این موضوع را با نزدیک شدن به ماه  و هفته پایان سال جدی گرفت.

اولیا سمیع اضافه کرد: در این بین نگهداری مواد محترقه غیر استاندارد از قبیل اکلیل و سرنج ، غیر مجاز و برخلاف قانون بوده و می تواند خسارات جبران ناپذیری برای خود و دیگران به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: شهروندان از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی حتی وسایل و مواد استاندارد در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کنند و هنگام برپایی آتش در داخل یا خارج از ساختمان از دسترسی به کپسول اطفا حریق و جعبه کمک های اولیه اطمینان حاصل کنند.

مدیر روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ استان همدان اظهار داشت: شهروندان به ویژه والدین مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار اطرافیان باشند و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

اولیا سمیع تاکید کرد: باید از سوزاندن وسایل یا مواد غیرمتعارف مانند لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن خودداری کرد همچنین  از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاههای تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی خودداری کرد.

خودداری از حمل مواد محترقه حتی به مقدار بسیار کم، در جیب لباس و کیف، پرتاب نکردن مواد محترقه به طرف یکدیگر، قرار ندادن موادمحترقه در ظروف شیشه ای یا فلزی، خودداری از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی، معابر، کوچه و خیابان از دیگر توصیه های اورژانس بود.

مدیر روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ استان همدان ادامه داد: در صورت بروز حادثه یا آتش سوزی اولین اولویت امنیت صحنه است بنابراین باید با حفظ خونسردی بی درنگ به شماره ۱۲۵ آتش نشانی و ۱۱۵ اورژانس موضوع را اطلاع داده و در صورت امکان اطلاعات کاملی در مورد بروز حادثه به اورژانس و  آتش نشانی داده و از دستورات آنها پیروی کنید.

اولیا سمیع تاکید کرد: به هیچ وجه وارد ساختمان آتش گرفته نشوید مگر آن که مهارت کافی برای کنترل آتش سوزی و مجهز به تجهیزات لازم از جمله  ماسک تنفسی باشید و کاربرد آن را نیز بدانید.

وی ادامه داد: در صورت بروز سوختگی، ناحیه سوخته را با آب سرد شست و شو دهید و اندام سوخته را به مدت۱۵ دقیقه در آب سرد حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه زیر صفر و نه آب یخ سپس ۲۰ دقیقه در آب ولرم قرار دهید.

مدیر روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ استان همدان اضافه کرد: پس از ۲۰ دقیقه خنک کردن از یک پانسمان استری و غیر چسبنده که شامل پمادی استریل برای تسکین درد و کاهش خطر عفونت است، استفاده نکنید.

اولیا سمیع ادامه داد:  به خاطر داشته باشید که اگر لباس مصدوم به پوست ناحیه سوخته چسبیده است لباس را از پوست جدا نکنید بلکه لباس را از دور تا دور محل چسبیده قیچی کنید.

کشف بیش از ۲.۵ میلیون عدد مواد محترقه

فرمانده انتظامی استان همدان از کشف بیش از ۲ میلیون عدد انواع مواد محترقه و ۵۶۲ کیلو مواد پیش ساز در سال جاری در همدان خبر داد و گفت: اقدام های ویژه پلیس در چهارشنبه پایان سال ۹۶ و ۹۷ موجب کاهش آسیب‌ دیده‌ها شد که امیدواریم امسال نیز با کمک مردم، حوادث تلخ و جبران ناپذیری رخ ندهد.

سردار بخشعلی کامرانی صالح با اشاره به محدودیت‌ها و برنامه‌های شب چهارشنبه آخر سال، عنوان کرد: امسال در بلوار ارم محدودیت تردد و حضور عوامل انتظامی را خواهیم داشت همچنین ماموران انتظامی در سطح شهر نیز حضور دارند.

وی بیان کرد: پلیس به هیج وجه مخالف شادی مردم نیست اما با هر حرکتی که منجر به اخلال در نظم عمومی شهر و بروز نارضایتی و ناامنی شود برخورد می کند.

آماده باش آتش‌نشانان 
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: ۱۹۴ آتش نشان در قالب ۴۳ گروه عملیاتی و فرماندهی مسوولیت تامین ایمنی شهروندان را در شب چهارشنبه آخر سال بر عهده دارند همچنین علاوه برآماده باش ایستگاه های ۱۰ گانه ۶ ایستگاه سیار با ۱۸ آتش نشان در مناطق پر تردد شهر مستقر می شوند.

آتشپاد محمدرضا بیاناتی از تشکیل ۲۱ گروه آنکال از آتش نشانان نوبت های استراحت خبر داد و افزود: در صورت بروز شرایط خاص و نیاز به نیروی کمکی این افراد فراخوان می شوند.

وی تولید انیمیشین های آموزشی با موضوع  مخاطرات آتش بازی و استفاده از مواد محترقه را از دیگر اقدامات سازمان آتش نشانی همدان در آستانه چهارشنبه پایان سال دانست که این انیمیشن ها علاوه بر صدا و سیمای مرکز همدان از تلویزیون های شهری نیز پخش شده است. 

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان ادامه داد: پوستر و بنر با مضامین هشدار دهنده و آموزشی در شهر همدان نصب و از ظرفیت فضای مجازی نیز برای آگاه سازی و ارائه هشدار به شهروندان با هدف کاهش آسیب های چهارشنبه سوری استفاده شد. 

بیاناتی از شهروندان خواست تا از حمل مواد محترقه، آتش زا و انفجاری و استفاده از این مواد به خصوص در نزدیکی محل تردد یا تجمع افراد، خودروهای عبوری یا پارک شده، بالکن یا پشت بام خانه ها و روی درختان خودداری کنند. 
اعمال محدودیت تردد

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با بیان اینکه محدودیت های ترافیکی چهارشنبه پایان سال اجرا می شود گفت: از ساعت ۲۰ تردد همه وسایل نقلیه در طول بلوار ارم ممنوع  بوده همچنین از تردد وسایل نقلیه شخصی و عمومی از میدان پژوهش به سمت میدان قائم، تقاطع سعیدیه به سمت انتهای بلوار ارم، میدان بیمه به سمت بلوار استادان و میدان بیمه به سمت بلوار شهید مصیب مجیدی (دره مراد بیگ) جلوگیری می شود.

سرهنگ علی فکری افزود: همه کوچه ها و خیابانهایی منتهی از بلوار بعثت به سمت استادان مسدود و محدودیت ترافیکی ایجاد می شود و تردد موتورسیکلت در محدوده های یاد شده ممنوع بوده و در صورت مشاهده موتورسیکلت توقیف می شود.

وی ادامه داد: ماموران پلیس راهور علاوه بر اعمال قانون وانت هایی که با خود مسافر حمل می کنند از تردد آنها نیز جلوگیری به عمل می آورند همچنین خودروهایی که مواد آتش زا همراه خود دارند تا پایان تعطیلات نوروزی در توقیف پلیس قرار خواهد گرفت.

رییس پلیس راهور از شهروندانی که منازل مسکونی آنها در محدوده اجرای طرح ترافیکی است خواست تا روز سه شنبه قبل از ساعت ۲۰ به منزل مراجعه کنند و پلیس را در اجرای طرح های ترافیکی یاری دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.