چهار سال از نخستین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در همدان می گذرد، ستادی که قرار است تمام قد از تولید حمایت کند تا خم به ابروی تولیدکنندگان نیاید؛ ایده‌ای در پی ایده‌آل که با چالش هایی همچون نبود ضمانت اجرایی مصوبات و بی انگیزگی برخی عوامل همراه شده و از سرعت اجرای این طرح کاسته است.

طبق آمارهای موجود در دبیرخانه این ستاد، از سال ۱۳۹۴ تاکنون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به فریاد یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی رسیده که زیر آوار مشکلات و گرفتاری های جور واجور دست و پا می زدند.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان که وظیفه دبیری این ستاد را به عهده دارد، از شمار واحدهای یاد شده در حدود ۷۵۰ واحد رفع مشکل شده و موانع پیش روی آنها برداشته شده است.

ذوب آهن آلیاژی ملایر، سیب زمینی الوند، پویان طب، کارخانه های سیمان اکباتان، نهاوند و هگمتانه، شرکت شیشه، فاران شیمی، فیلتر سرکان، قطعه سازان شوکت، قند هگمتان، کاویان پود و ذوب آهن غرب، مُشتی از خروار صنایع گرفتاری است که گیر و گرفت شان در ستاد تسهیل برطرف شد.

حمیدرضا متین می گوید: برای گره گشایی از این واحدهای مشکل دار، اعضای ستاد تسهیل ۲۶۷ بار گرد هم آمده و یک هزار و ۴۷۱ مصوبه صادر کردند که ۹۹۱ مصوبه مربوط به امور بانکی و تعیین تکلیف بدهی های معوقه، ۱۷۸ مصوبه برای بخشودگی جرایم مالیاتی و تامین اجتماعی، ۲۳۹ مصوبه در امور زیربنایی و شهرک های صنعتی، چهار مصوبه در بخش معادن و صنایع معدنی و ۵۹ مصوبه موضوع های متفرقه ای داشتند که رسیدگی شده است.

حمیدرضا متین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان

▲حمیدرضا متین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان

نبود ضمانت اجرایی؛ چالش ستاد تسهیل

اما نداشتن ضمانت اجرایی مصوبه های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، درد مشترک همه صاحبان صنایعی است که به این جلسه های تخصصی بارها دعوت شده اند؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن همدان که سنگ فعالان اقتصادی را همواره به سینه زده مدعی است که تصمیم های خوبی در ستاد تسهیل گرفته می شود اما در عمل و اجرا کم و کاستی های بسیاری وجود دارد.  

"علی اصغر زبردست" رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن همدان مدعی است که بانک ها، تامین اجتماعی و مالیات همچون بختک بر سر صنایع و واحدهای تولیدی افتاده و نفسشان را بند آورده اند.

به گفته وی بیشتر صاحبان صنایع از دیرباز به بانک ها مقروض هستند و نتوانسته اند به موقع اقساط وامشان را پرداخت کنند؛ ستاد تسهیل این قشر را با روی گشاده می پذیرد و تصمیم های خوبی هم برای رفع گرفتاری و مشکلاتشان گرفته می شود اما کمتر شعبه بانکی به مصوبه های این ستاد تمکین می کند و آنها به دنبال وصول مطالبات معوق خود هستند و در عمل بسیاری از موانع رفع نمی‌شود.

ستاد تسهیل نیازمند حق وِتو

او می گوید: اگر قوانین مربوط به تولید راهگشا بودند نیازی به ستاد تسهیل نبود و اگر خواهان اجرا شدن مصوبات این ستاد هستیم باید حق وتوی این مصوبات توسط بانک‌ها حذف شود.

زبردست تاکید می کند در شرایط فعلی تأمین مواد اولیه، انتقال ارز و سایر موارد مرتبط با تولید با مشکلات خاصی مواجه است و در این شرایط نمی‌توان واحدهای تولیدی و صنعتی را با قوانین عادی اداره کرد.

او بر این باور است: در شرایطی که اوضاع و احوال واحدهای صنعتی و تولیدی وخیم تر می شود، چارچوب اختیارات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را باید بازنگری کرد تا این نسخه ای که دولت برای بهبود حال تولید پیچیده اثر درمانی لازم را داشته باشد.

دستگاه قضایی حامی ستاد تسهیل

اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان اعتقاد دارد که ستاد تسهیل از جان و دل برای تولیدکنندگان استان مایه گذاشته ولی گره برخی از مشکلات به دست مسئولان کشوری باز می شود و نیازمند تصمیم گیری و چاره جویی وزرا است.

ظاهر پورمجاهد لازمه اجرای برخی از مصوبه های ستاد را تامین منابع مالی و اعتباری می داند که در حیطه مدیران شعب بانک ها و دستگاه های اجرایی استان نیست و باید در تهران پیگیر آنها بود که این پروسه زمان بر و وقت گیر است.

ظاهر پورمجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان

▲ظاهر پورمجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان

وی به تمام روسای بانک ها و مدیران دولتی اجرای بی چون و چرای مصوبه های ستاد تسهیل را گوشزد و تاکید می کند: با کسانی که بی دلیل صاحبان صنایع را سرگردان کرده و کارشان را پشت گوش می اندازند برخورد قضایی می شود.

پورمجاهد دستگاه قضایی را حامی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دانست و هشدار داد: براساس بخشنامه دادستان کل کشور که به تمام استان ها ابلاغ شده سرپیچی از مصوبه های ستاد تسهیل پیگرد قانونی دارد.

وی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه در جایگاه یک کارشاس غیر دولتی آیا عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید همدان را راضی کننده ارزیابی می کنید، گفت: از این منظر عملکرد ستاد تسهیل برایم راضی کننده نیست اما به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان قول می دهم که گزارش شسته رفته ای از عملکرد این حوزه را تا پایان شهریور به رسانه ها اعلام کند تا مردم بیشتر در جریان کارهای صورت گرفته قرار بگیرند.

رضایت مردم؛ ملاک استاندار همدان

استاندار همدان نیز با اشاره به عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، حل و فصل مسائل مربوط به تولید و اقتصاد استان را در فضای تعامل و همکاری موثرتر می داند و اعتقاد دارد مشکلات در چنین فضایی بهتر و سریعتر مرتفع می شود.

سید سعید شاهرخی تاکید دارد: ایجاد ناامیدی در میان جماعت تولیدکننده ها موجب شادی دشمنان می شود و دولت تدبیر و امید برای از بین بردن شرایط حاکم بر تولید و صنعت، با تمام توان تلاش می کند.

سید سعید شاهرخی استاندار همدان

▲سید سعید شاهرخی استاندار همدان

او ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را از ایده های ارزشمند دولت در راستای امیدآفرینی در بخش تولید و اشتغال برمی شمارد که تاکنون در استان همدان نتایج خوبی داشته و بسیاری از صنایع که به این ستاد پناه آورده اند دست خالی برنگشته اند.

شاهرخی گفت: برای حمایت از تولیدکنندگان حتی دست به دامان مقام های کشوری هم شده ایم و در مواردی پیگیری های ما موجب صدور بخشنامه های سراسری و یا تصویب قانونی شده که گره از مشکلات صدها صنعت نیمه جان در سراسر کشور را حل می کند.

استاندارد همدان صریح و بی پرده برخی تشر و تهدیدها را هم لازمه پیشبرد کارها می داند و می گوید: گاهی اوقات در ستاد تسهیل برای کمک به تولیدکنندگان گرفتار، برخی مدیران را توبیخ کرده ام که اقدامی ضروری بوده است.

وی نظر مردم را شرط و ملاک اصلی برای ارزیابی موفقیت ستاد تسهیل برشمرده و می افزاید: همه تقلا و تکاپوی ما برای رونق تولید و بهبود معیشت مردم است و آنها باید بگویند از عملکرد ما راضی هستند یا خیر؟

مخلص کلام اینکه بسیاری از اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با انگیزه و کاربلد هستند و کار خود را خوب می دانند، برخی هم انگیزه کمتری داشته و آنگونه که باید اهداف و آرمان های دولت را همراهی نکرده و باعث شدند ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تا این لحظه به نقطه ایده آلش نرسد.

گزارش از: زهرا زارعی

۷۵۲۷/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.