به گزارش ایرنا، بیماری سرطان به عنوان یکی از معضلات عمده هم اینک به یکی از دغدغه ها و دل مشغولی های اصلی متولیان حوزه بهداشت تبدیل شده است، چرا که طبق آمارها سرطان سهم بالایی در مرگ و میر دارد و سالانه حدود 110 هزار نفر در کشور و 2 هزار و 300 تن در همدان به انواع سرطان ها مبتلا می شوند.
بنابراین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مسئولیت خود برای پیشگیری، تشخیص به موقع درمان و بهبود کیفیت زندگی بیماران، برنامه ای را با عنوان برنامه ملی مدیریت سرطان طراحی کرد.
یکی از اهداف اصلی این برنامه پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان است تا علاوه بر افزایش درمان پذیری زمینه های کاهش هزینه های مستقیم و غیرمستیم این بیماری نیز فراهم شود.
به دلیل نبود برنامه استاندارد و نظام مند و با وجود تست های غربالگری و تحمیل هزینه های سنگین به مردم و نظام سلامت در بیشتر مواقع درمان سرطان به موقع صورت نمی گیرد.
بنابراین وزارت بهداشت با اجرای آزمایشی برنامه تشخیص زودهنگام سرطان، علاوه بر شناسایی زودرس برخی از موارد سرطان، بررسی جامعی در خصوص امکان ارایه خدمات در نخستین سطوح نظام سلامت یعنی خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی، نیازهای آموزشی و نحوه ارایه خدمات توسط بهورزان، مراقبان سلامت و ماماها انجام داد.
به طور حتم یکی از الزامات بهبود و توسعه اجرای این برنامه در کشور ایجاد زیرساخت های مناسب برای ارایه خدمات کامل تر در سطوح بعدی، برای افرادی است که در سطح شبکه بهداشت مشکوک به سرطان شناخته می شوند، چرا که همواره این ابهام وجود دارد که به فرض شناسایی افراد مشکوک به سرطان در سطح شبکه بهداشتی اقدامات کامل تر در کجا و چگونه باید ارایه شود.
به همین رو از سال 93 اجرای همزمان برنامه آمایش سرزمینی سرطان به منظور شناسایی وضع موجود و برآورد منابع مورد نیاز تا سال 1404 آغاز شد.
از نتایج این آزمایش می توان به بهره گیری از سامانه اطلاعات جغرافیایی (جی.آی.اس) برای تعیین بهترین توزیع و پراکندگی انواع مراکز سرطان تیپ یک، دو و سه به منظور فراهم کردن دسترسی بهینه برای مردم را بیان کرد.
یکی از مراکز پیش بینی شده در چارچوب برنامه شبکه ملی مدیریت سرطان، مراکز پیشگیری و تشخیص سرطان است که ساخت 137 مرکز از سال 94 آغاز شد و تاکنون 75 مرکز در 45 دانشگاه علوم پزشکی بهره برداری شده است.
این مراکز در 71 شهرستان ایجاد و در قالب نظام ارجاع 250 شهر یعنی حدود 60 درصد جمعیت کل کشور را پوشش می دهد و برای تجهیز این مراکز، پس از مذاکرات و توافق های حاصله با آژانس همکاری های بین المللی ژاپن، جایکا کمک های مالی بلاعوض این کشور برای تامین 50 دستگاه ماموگرافی به این مراکز اختصاص و با عملیات انتقال و نصب این دستگاه ها از مهر امسال آغاز شد.
خدمات سطح 2 سرطان قابل ارایه شامل انجام خدمات تخصصی برای شناسایی زود هنگام سرطان های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم است که نه تنها در تشخیص زودهنگام بلکه در حدود یک چهارم سرطان در مردان و زنان و 40 درصد سرطان های زنان موثر است.
در آینده و براساس برنامه های نظام سلامت امکان ارایه خدمات تشخیص زودهنگام سرطان های دیگر و علاوه بر آن زیر ساخت ارایه خدمات سطح 2 دیابت و فشار خون که از اقدام های موثر در پیشگیری از بروز بیماری سرطان به شمار می رود فراهم است.
راه اندازی این مراکز تکمیل کننده بخشی از شبکه ملی مراقبت سرطان به منظور ارایه خدمات پایه و پیشرفته در زمینه تشخیص زودهنگام سرطان بوده که با ساخت و راه اندازی مراکز تیپ 2 و سه کامل می شود.
این مراکز در مسیر شکل گیری نظام ارجاع و به عنوان حلقه ارتباطی سطح یک و سه در کاهش مخاطرات پزشکی بی مورد و هزینه های بیماران و نظام سلامت نقش موثر ایفا می کند.
به منظور تبیین کارکرد مراکز تشخیص زود هنگام سرطان در نظام سلامت کشور همزمان با مراسم گشایش شبکه آیین نامه بهره برداری از این مراکز ابلاغ و خدمات با پذیرش ارجاع الکترونیک، ثبت در سامانه و با دستور العمل مشخص ارایه می شود.
با توجه به پیشرو بودن کشورمان در کنترل بیماری های غیرواگیر امید است با گسترش ارایه خدمات استاندارد در آنها با پیشگیری و کاهش بروز سرطان های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ، روشنی امید را در خانواده ها جاری کنیم و در این مسیر استوار گام برداریم.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.