دکتر شراره نیک سیر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: حدود 57 درصد مبتلایان به سرطان را در این استان مردان و 43 درصد آنها را زنان تشکیل می دهند.
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: میزان بروز تمامی سرطان ها در این استان به ازای هر یک صد هزار نفر 130 مورد است.
دکتر نیک سیر بیان کرد: شایع ترین سرطان در بین مردان از جمله کشاورزان سرطان پوست است که به علت حضور طولانی مدت زیر نور خورشید و برخورد اشعه ماورای بنفش ایجاد می شود.
وی ادامه داد: سرطان پوست رفتار نزدیک به خوش خیمی دارد و به علت تشخیص و درمان زود هنگام آن، این نوع سرطان در گزارش های بهداشتی کنار گذاشته می شود.
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر همدان گفت: سرطان معده پس از پوست شایع ترین سرطان بین مردان همدانی است و از آن به عنوان مهمترین عامل مرگ و میر مردان نیز یاد می شود.
دکتر نیک سیر یکی از علل بالا بودن آمار مبتلایان به سرطان معده در بین مردان همدانی را زمینه نژادی دانست و توضیح داد: این نوع سرطان در بین سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان شایع است.
وی بهترین راه برای پیشگیری از بروز سرطان معده را قرار دادن میوه و سبزی های تازه در سبد غذایی خانوار و مصرف مستمر آنها دانست.
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر همدان تاکید کرد: بیش از نیمی از سرطان ها قابل پیشگیری و بیش از 40 درصد سرطان ها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان هستند.
دکتر نیک سیر ادامه داد: غربالگری سه نوع سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم هم اینک توسط معاونت بهداشتی در حال اجرا است.
هفته ملی مبارزه با سرطان از یکم تا هفتم بهمن بوده و شعار هفته سرطان «سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خود مراقبتی و امید» اعلام شده است.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.