اگرچه تیم ملی کشورمان در مرحله یک چهارم نهایی جام شانزدهم (آسیا 2015) در دیداری جذاب و جنجالی پس از 120 دقیقه، در ضیافت پنالتی ها تسلیم شد اما انتقام از آن شکست تلخ نباید صرف تمرکز شاگردان کارلوس کی روش باشد.
هر چند کاریزمای کی روش در مستطیل سبز را همواره با خلق و خوی انتقام جویانه دیده ایم و تردیدی نیست که او می خواهد با عبور از عراق، ضمن جبران شکست چهار سال قبل، میلیون ها ایرانی را فراتر از قبل محبوب توانایی خود سازد.
به خصوص اینکه حالا سودای رفتن پیشه کرده و کلمبیا را مقصد بعدی او بازتاب داده اند هر چند فقط عبور از عراق نمی تواند ایرانیان را مسرور سازد.
در واقع به همان اندازه که برتری مقابل عراق ایرانی ها را خوشحال خواهد کرد اما به دور از احساسات فوتبالی، این بازی تمام کننده جام هفدهم نیست.
می توان گفت تیم ملی کشورمان از این بازی به طور رسمی آغاز گر ماراتن بهترین ها در جام آسیا 2019 خواهد بود و به نوعی دروازه رسیدن به جام طلایی از کریدور عراق عبور می کند.
اگرچه بازتاب های مختلف از دیدار ایران و عراق، به حدی بر حساس شدن این بازی افزوده که بیرون از ورزشگاه بازار سیاه بلیط فروشی را نیز به دنبال داشته است.
با این حال، مسابقه ملی پوشان کشورمان مقابل عراق فراتر از انتقام، دارای نکات مهمتری است که قطع به یقین کادر فنی اشراف کامل به آن دارد.
رویارویی با عراق با تفکر انتقام جویانه زمینه ساز بازی پر برخورد و احساسی خواهد شد و جدا از هر نتیجه، فشار روحی روانی و حتی بدنی ملی پوشان را همراه دارد.
روی آوردن به بازی انتقامی که این روزها نقل محافل فوتبالی و حتی غیر فوتبالی شده، ضرر افزایش اخطارها را نیز به دنبال خواهد داشت.
مهدی طارمی، رامین رضاییان و احسان حاج صفی در صورت اخطار گرفتن مقابل عراق بازی مرحله یک هشتم نهایی تیم ملی را از دست می‌دهند.
بنابراین نباید بازی احساساتی را چاشنی فوتبال قدرتی و هماهنگ کشورمان کرد و به حاشیه بردن این مسابقه منجر به افزایش برخوردهای فیزیکی غیرعمد و در نتیجه افزایش اخطاری ها می شود.
ملی پوشان کشورمان باید توجه کنند که تا مرحله نیمه نهایی اخطارهای آنها قابل بخشش نیست و با عبور از مرحله مقدماتی، بازی های حساس تر پیش روی یوزهای ایرانی خواهد بود
بدون تردید کارلوس کی روش با تجربه و تفکر هوشمندانه خود اجازه نمی دهد تیمش اسیر حاشیه های همیشگی و خاص کشورهای عربی در براندازی تمرکز تیمی و روانی شاگردانش شود.
این بازی فرصت طلایی برای ملی پوشان کشورمان است و از آنجا که صعودشان به مرحله حذفی مسجل شده، به خوبی می توانند مقابل تیمی قدرتمند همانند عراق محک خورده و پیش بازی مناسب برای آماده شدن در دور بعدی را تجربه کنند.
به ویژه اینکه احتمال رویارویی کشورمان با عربستان یا قطر نیز محتمل بوده و می تواند شبیه سازی برای این مسابقه مرحله بعدی باشد.
کی روش می کوشد تا امروز فارغ از هرگونه حاشیه و بازی احساسی، فقط به دنبال حفظ صدرنشینی و صعود به عنوان تیم نخست گروه «دی» (D) شود.
اظهارنظر سرمربی کشورمان در نشست خبری روز گذشته خود حکایت از تدبیر هوشمندانه او دارد که معتقد است: «دلیلی نمی بینم که بازی فردا (امروز) حساس باشد و مطمئنا هر دو تیم با آرامش کامل به مصاف یکدیگر خواهند رفت».
تیم های ملی عراق و ایران 27 بار در مسابقات آسیایی، مقدماتی المپیک، انتخابی جام جهانی، جام ملت های آسیا، تورنمنت چندجانبه فوتبال اجی کاپ و بازی های دوستانه مقابل هم بازی کرده اند که سهم کشورمان 16 برد و 6 تساوی بوده و عراقی ها هم پنج بار به برتری رسیده اند.
ایران به عنوان تیم برتر آسیا در این مسابقه ظاهر می شود و قدرت هجومی و با برخورداری از مهره های کلیدی، باتجربه و نیز نیمکتی از ستاره ها، خیال آسوده را در افکار کی روش برای چیدمان فنی و تاکتیکی تیمش برابر عراق حاکم کرده است.
او می داند تیمی که تفکر قهرمانی در ذهن می پرواند، بازی با عراق یا هر مدعی دیگر فقط یک مسابقه است برای رسیدن به هدف مهمی که ایرانیان قریب به 40 سال و اندی به دنبالش هستند.
به امید پیروزی های متوالی تا رسیدن به جام طلایی...
خبرنگار ایرنا
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.