محمدمهدی آرتیمانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برای پیشگیری از فرسایش خاک در سطح استان طرح های آبخیزداری با عملیات های مکانیکی ، بیولوژیک، بیومکانیکی و مدیریتی در دست اجرا است.
وی افزود: طرح های مکانیکی شامل اجرای سازه های اصلاحی برای کنترل فرسایش و رسوب از جمله بندهای ملاتی، خشکه چین، چپری، گابیونی است.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی همدان بیان کرد: همچنین برای حفاظت از ساختمان خاک جهت جلوگیری از فرسایش از عملیات بیولوژیکی شامل بذرکاری، کپه کاری، نهال کاری، علوفه کاری و کودپاشی استفاده می شود.
آرتیمانی توضیح داد: اولویت اصلی این مجموعه از اجرای طرح های آبخیزداری، افزایش پوشش گیاهی است چراکه این مولفه مهمترین عامل جلوگیری از فرسایش خاک است.
وی ادامه داد: پوشش گیاهی به مثابه یک چتر از برخورد مستقیم قطرات باران به سطح خاک جلوگیری کرده و لاشبرگ و ساقه گیاه نیز از شکل گیری روان آب و جابجایی خاک به مناطق پایین دست جلوگیری می کند.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی همدان اجرای طرح های بیومکانیکی شامل بانکت بندی، ایجاد چاله برای نفوذ آب، شیار کشی در دامنه ها و تراس بندی را از دیگر اقدام ها برای پیشگیری از فرسایش خاک برشمرد.
آرتیمانی افزود: با استفاده از روش های بیومکانیکی و تراس بندی و بانکت بندی، شیب خاک تعدیل شده و با ایجاد نهر آب در دامنه ها از حجم و شدت روان آب کاسته می شود.
وی ادامه داد: عملیات ایجاد بندهای اصلاحی رسوب بالا دست را در آبراه کنترل کرده همچنین با تعدیل شیب اجازه ریختن دیوار آب راه و فرسایش خاک کف آن را نمی دهد.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی همدان گفت: کارشناسان با استفاده از مدلهای تجربی برآورد فرسایش و رسوب اقدام به سنجش میزان فرسایش خاک در این استان کردند که طبق آخرین ارزیابی ها ، میزان فرسایش خاک همدان هشت تا 10 تن در هکتار در سال است.
آرتیمانی اضافه کرد: مطالعات پژوهشکده حفاظت خاک وآبخیزداری کشور گویای این است که فرسایش خاک در دیم زارها هفت برابر بیشتر از مراتع است.
وی ادامه داد: میزان فرسایش طبیعی و مجاز خاک 1.3 تن در هکتار و در دیم زارها 2 تن در هکتار در سال است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.