به گزارش ایرنا، بیستمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری های اقتصادی «دی هشت» در بیستم اکتبر 2017 میلادی بود که همه هشت عضو این گروه برای ایجاد یک دانشگاه بین المللی هم پیمان شدند و از میان ایران، اندونزی، مالزی، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، مصر و نیجریه، کشورمان به عنوان مقر اصلی این دانشگاه برگزیده شد و دانشگاه بوعلی سینا به عنوان «دانشگاه مادر» سرپرستی دانشگاه دی هشت را پذیرفت تا زمانی که یارای ایستادن به روی پاهای خود را داشته باشد.
«تاسیس دانشگاه بین المللی وابسته به یک سازمان جهانی از آن دست اتفاق های نادر است که به ندرت در تاریخ کشورمان رخ داده»؛ این جمله را مسئول راه اندازی دانشگاه دی هشت می گوید و این رویداد را جهشی بزرگ در حوزه دیپلماسی علمی ایران ارزیابی می کند که از جنبه های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی نیز برای کشورمان بسیار حائز اهمیت است.
دکتر ستار عزیزی از اساتید برجسته حقوق بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سیناست؛ سابقه وی در مجامع علمی فراملی موجب شد تا سازمان اقتصادی همکاری های دی هشت به این جوان ایرانی اعتماد کرده و از ابتدای امسال مدیریت اجرایی و رهبری کارگروه راه اندازی این دانشگاه را به او بسپارد.
دکتر عزیزی در گفت و گو با ایرنا بیان می کند: تقویت همکاری های علمی و فناوری میان دولت های عضو از طریق مبادلات بین دانشگاهی و دانشجویی رویای شیرین سازمان دی هشت است که تحقق آن را در به ثمر نشستن دانشگاه بین المللی می بینند که از قِبَل آن می توان به همزیستی مسالمت آمیز میان مذاهب، صلح، سعادت و آزادی ملت ها نیز دست یافت.

**تصویب اساسنامه، خشت اول دانشگاه دی هشت
در پی درخواست این سازمان برای تدوین آئین نامه شیوه کار دانشگاه از ایران، اساسنامه دانشگاه دی هشت پس از یک دوره کار مطالعاتی توسط دکتر عزیزی و هیات رئیسه دانشگاه بوعلی سینا تهیه و پس از کسب تائیدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تیرماه سالجاری به سازمان دی هشت ارائه و با استقبال گرم اعضا تصویب شد.
به اعتقاد این استاد حقوق بین الملل، تدوین و تصویب اساسنامه دانشگاه، سنگ بنای این مرکز علمی است که باید محکم و استوار برداشته شود تا دیوار دانشگاه بی هیچ لرزش و انحرافی صعود کرده و اوج بگیرد و در آینده کسی حق و حقوق این دانشگاه را تضعیف نکند.

** بهمن 97، وعده نهایی بازگشایی
مدیر راه اندازی دانشگاه دی هشت در پاسخ به علت وعده های عمل نشده مسئولان استانی و کشوری برای آغاز بکار دانشگاه اینگونه توضیح می دهد: امکان جذب دانشجو از سال گذشته و یا مهرماه امسال را داشتیم و هیچ مانعی برای راه اندازی دانشگاه وجود نداشت، اما تکمیل اسناد دانشگاه از منظر بین المللی روندی است که شتاب زدگی در آن جایز نیست.
عزیزی از نشست تخصصی رابطان دول عضو دی هشت در نهم و دهم مهرماه سالجاری خبر می دهد که براساس توافق صورت گرفته، هر کدام از دولت های عضو باید یک نفر از شخصیت های برجسته علمی کشورشان را به عنوان نماینده معرفی کنند و جلسه ای در تاریخ یاد شده با حضور این نمایندگان در همدان برگزار می شود.
وی ادامه می دهد: علاوه بر این آذر ماه میزبان هیات امنای دانشگاه دی هشت خواهیم بود تا تصمیم و برنامه ریزی نهایی برای بازگشایی دانشگاه دی هشت در نیمه دوم سال تحصیلی جدید اخذ شود.

** پذیرش دانشجو در 17 رشته گرایش
دانشگاه بین المللی دی هشت از ترم بهمن در 17 رشته گرایش شامل شیمی با گرایش های آلی و تجزیه، زبان و ادبیات فارسی، مهندسی مکانیک با گرایش های تبدیل انرژی و طراحی کاربردی، مهندسی عمران با گرایش های سازه، ژئوتکنیک، آب و مهندسی مدیریت ساخت، باستان شناسی، علوم و مهندسی باغبانی و مهندسی برق با گرایش های قدرت و کنترل در مقطع ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.
مدیر اجرایی دانشگاه دی هشت این مژده را هم می دهد که براساس موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمامی رشته های مقطع ارشد و دکتری که در دانشگاه بوعلی سینا دایر است در دانشگاه دی هشت نیز برقرار می شود.
عزیزی یادآوری می کند: زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی خواهد بود و افزون بر کشورهای عضو سازمان، پذیرای دانشجو از کشورهای همسایه و دیگر نقاط جهان هستیم.
قوانین و مقررات تحصیل و اطلاعات تکمیلی در سایت اینترنتی دانشگاه به آدرس http://D8.com در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

** دانشگاه دی هشت نیازمند ردیف بودجه مستقل
اما از قدیم گفته اند «یک دست صدا ندارد» این ضرب المثل معروف حکایت دانشگاه بین المللی دی هشت را تداعی می کند؛ اگرچه این دانشگاه وابسته به یک سازمان جهانی است اما ماهیتی 2 وجهی داشته و به لحاظ واقع شدن در خاک ایران باید مورد حمایت و پشتیبانی داخلی هم قرار بگیرد و براساس عرف و روال مجامع بین المللی، کشور میزبان متعهد به فراهم آوردن زیرساخت و ملزومات این دانشگاه است.
عزیزی می گوید: دانشگاه بوعلی سینا، وزارت علوم و وزارت امورخارجه تاکنون برای استقرار دانشگاه دی هشت از هیچ کمکی دریغ نکرده اند اما برای جان گرفتن این نهال نوپا مجمع نمایندگان استان همدان دست بکار شده و این دانشگاه را صاحب ردیف بودجه مستقل کنند.
مدیر دانشگاه دی هشت خاطرنشان می کند: با توجه به کمبود منابع مالی و مشکلاتی که دانشگاه بوعلی سینا هرساله با آن روبروست، شایسته است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تدبیری اندیشیده و دست کم در بودجه سال 98 اعتباراتی نیز برای این دانشگاه بگنجانند تا آینده آن تضمین شده و با قوت و قدرت در پهنه بین المللی بدرخشد.
گفت و گو از: زهرا زارعی
7527/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.