راضیه لک روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شاخص های لهجه اصیل، هنرصنعت سفالسازی، پوشش محلی، غار علیصدر به عنوان بزرگترین غار آبی جهان و آثار تاریخی و باستانی فراوان و مهمتر از همه انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا، در روان سازی و شتاب گرفتن ثبت 'ژئوپارک اکباتان ' بسیار اثرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: وجود اینگونه ظرفیت های گسترده و خوب گردشگری، موفقیت ' ژئوپارک اکباتان ' را حتمی می کند.
رئیس سازمان زمین شناسی گفت: عملیات اجرایی ثبت ژئوپارک اکباتان آغاز شده است و پیش بینی می شود تا سال آینده به عنوان ژئوپارک ملی ایران به ثبت برسد.
لک اضافه کرد: ثبت ژئوپارک های خوزستان و لرستان نیز در دست اقدام است، اما پیش بینی می کنیم ثبت ملی ژئوپارک اکباتان با شتاب بیشتری انجام شود.
وی افزود: به تازگی با همکاری استانداری همدان و سازمان نظام مهندسی معدن و نظارت سازمان زمین شناسی، عملیات شناسایی ژئوسایت های همدان آغاز شده است.
لک با بیان اینکه شناسایی ژئوسایت ها به شرکت های بومی و محلی همدان واگذار شده است، خاطرنشان کرد: در یک دوره آموزشی ظرفیت های گردشگری دیار هگمتانه به این شرکت ها معرفی و نحوه شناسایی ژئوسایت ها به آنها آموزش داده شد.
رئیس سازمان زمین شناسی کشور گفت: پس از مرحله شناسایی ژئوسایت ها، نقشه ژئوتوریسم همدان تهیه و در کنار ویژگی های جوامع محلی به عنوان یک بسته گردشگری به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه می شود.
لک تاکید کرد: در تهیه این بسته گردشگری مسئولان همدان به لحاظ اشرافیت به خورده فرهنگ ها و شناخت جامعه بومی این منطقه، باید سازمان زمین شناسی را یاری کنند.
رئیس سازمان زمین شناسی کشور، آموزش مردم و بویژه کودکان و نوجوانان همدانی را برای اطلاع رسانی علمی گردشگران ضروری دانست و گام بعدی را انتخاب راهنمایان گردشگری برای حضور دائمی در ژئوسایت ها و پاسخگویی به گردشگران اعلام کرد.
لک با تشریح مراحل ثبت ملی ژئوپارک اکباتان ثبت جهانی این پدیده را کاری تخصصی، زمان بر و مستلزم رعایت استانداردهای جهانی ارزیابی و اضافه کرد: ثبت این پدیده در فهرست ملی می تواند راه جهانی شدن ژئوپارک اکباتان را اندکی هموار کند.
ژئوپارک محدوده ای با وسعت کافی و مرزهای مشخص، حاوی چندین پدیده بارز زمین شناسی، آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی است که قدرت نقش آفرینی در توسعه اقتصادی پیرامون خود را دارد.
این تعریفی است که یونسکو از ژئوپارک ارائه می دهد و هم اینک رویای رساندن رکورد 127 ژئوپارک به عدد 500 را در سر می پروراند؛ ایران نیز پا به پای کشورهای دیگر برای افزایش سهمیه خود در این شبکه جهانی گردشگری می کوشد.
کهن شهر همدان یکهزار و 800 اثر تاریخی و طبیعی را در دل خود جای داده و جزو پنج نقطه گردشگری نخست ایران محسوب می شود.
7527*2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.