علیرضا مهاجر روز یکشنبه در نشست هم اندیشی معاونان بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعت 9 استان کشور در همدان افزود: کشت دانه های روغنی از سال 94 در کشور شروع شد که برای خودکفایی در این بخش باید کشت این محصول پایدار شود.
وی میزان نیاز کشور را به روغن خوراکی یک میلیون و 400 هزار تن اعلام کرد و افزود: مصرف سرانه روغن خوراکی در کشور، از مرز 20 کیلوگرم نیز عبور کرده است و این درحالی است که میانگین مصرف سرانه روغن در جهان حدود 12 کیلوگرم است؛ بنابراین باید درباره مصرف روغن به مردم هشدار داد.
مجری طرح خودکفایی دانه های روغنی کشور با بیان اینکه تولید محصول کلزا مانع خروج ارز برای خرید روغن خام و کنجاله می شود افزود: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی ، 70 درصد از نیاز کشور به دانه های روغنی باید در داخل تولید شود.
مهاجر گفت: در حال حاضر 2 نوع کلزای بهاره و زمستانه در کشور تولید می شود که 70 درصد از نیاز بذر هبیرید کلزای بهاره برای کشت در مزارع ، در داخل کشور تولید می شود.
سال گذشته هر کیلوگرم محصول کلزا 27 هزار و 830 ریال خریداری شد که با برنامه ریزی دولت ، این رقم در سال زراعی جاری به ازای هر کیلوگرم به 28 هزار 665 ریال افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز گفت: امسال طبق برنامه ریزی های انجام شده باید بیش از هشت هزار هکتار از اراضی همدان زیر کشت کلزا قرار گیرد تا 15 هزار تن بهره وری دانه روغنی داشته باشیم.
منصور رضوانی جلال افزود: کلزا یکی از محصولات راهبردی و مورد درخواست رهبری برای افزایش ضریب خوداتکایی بوده که سال گذشته در کل کشور 180 هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری شده است.
وی بابیان اینکه سال گذشته در استان همدان پنج هزار و 690 تن کلزا تولید و خریداری شد افزود: در حوزه تولیدات گیاهی میزان تولیدات چهار میلیون تن است که بیش از سه میلیون و 500 هزار تن از تولیدات گیاهی استان به گیاهان زراعی اختصاص دارد.
وی ادامه داد: 630 هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت محصولات زراعی آبی و دیم است و تا 3.5 میلیون تن تولید انواع محصولات زراعی را داریم.
وی اظهار داشت: سال گذشته بیش از 100 درصد اهداف بخش گندم و دانه های روغنی و حوزه های زیرساختی آب محقق شد و امسال سطح زیرکشت دانه های روغنی در سطح استان افزایش می یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت:بیش از 80 درصد اراضی مستعد کشاورزی همدان به آبیاری نوین مجهز شده است و اجرای این طرح برای 20 درصد مابقی، دشوار است و در این زمین ها باید با ایجاد زیرساخت ها، یکپارچه سازی اراضی انجام شود.
استان همدان یک هزار و 950 هکتار وسعت دارد که 46 درصد آن منابع طبیعی ، 33 درصد اراضی زراعی ، 3.7 درصد باغ ها و حدود 13.1 درصد آن نیز آیش است.
استان همدان در بخش کشاورزی 117 هزار بهره بردار دارد که با داشتن 26 درصد اشتغال استان، 29 درصد ارزش افزوده ، سالانه حدود 4.55 میلیون تن محصول کشاورزی را تولید می کند.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.