به گزارش ایرنا، از چند روز گذشته درشبکه های اجتماعی هرمزگان شاهد بازنشر خبری بدون اشاره به منبع خبر، مبنی بر افزایش نرخ بلیت سفرهای دریایی در مسیر بندرعباس- به قشم و هرمز و بالعکس و اجرای آن از روز دوشنبه اول مردادماه هستیم.
استان هرمزگان به عنوان پایتخت سفرهای دریایی با بهره مندی از بیش از 900 کیلومتر نوار ساحلی یکی از مقاصد گردشگری کشور محسوب شده و یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این استان سفرهای دریایی مسافری است.
از مهمترین مسیرهای سفرهای دریایی در هرمزگان که علاوه بر گردشگری، با زندگی روزمره مردم این استان نیز گره خورده، مسیر بندرعباس به قشم و هرمز به صورت رفت وذبرگشت است.
ترددها از بندرعباس به سمت قشم و هرمز از محل بندر شهید حقانی (اسکله شهر) انجام می شود.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی شرکت های تعاونی شناورداران تندور مسافری بندرعباس، روزانه به طور میانگین بین شش تا 7 هزار نفر در مسیرهای مذکور جابه جا می شوند.
بخشی از این جابه جایی به گردشگران اختصاص دارد و بخشی نیز مربوط به دانشجویان، بومیان قشم و هرمز جهت دسترسی به امکانات و خدمات در مرکز استان است.
از همین رو و با توجه به 2 وجهی بودن ترددها در این مسیرها، افزایش نرخ بلیت سفرهای دریایی مسافری در مسیرهای مذکور در شرایط فعلی اقتصاد کشور که بر زندگی و معیشت مردم تاثیر گذاشته ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیرعامل شرکت تعاونی شناورداران تندرو مسافری بندرعباس در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا ضمن تایید خبر افزایش نرخ بلیت سفرهای دریایی در مسیرهای بندرعباس- به قشم و هرمز به صورت رفت و برگشت گفت: این افزایش با درخواست فعالان عرصه مسافری دریایی و پس از بحث و بررسی در در فرمانداری بندرعباس، مصوب شده است.
اسحاق اصلاحی بیان داشت: بیش از 2 سال است که نرخ ها در مسیرهای مذکور هیچ گونه افزایشی نداشته اما در ماه های اخیر و به دنبال نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت لوازم یدکی و مصرفی شناورها، دیگر فعالیت در عرصه جابه جایی مسافر در مسیرهای دریایی هرمزگان هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: تمام لوازم مصرفی شناورهای مسافری وارداتی بوده و بسیار متاثر از قیمت ارز است و فعالیت در شرایط فعلی با قیمت های سابق اصلا مقرون به صرفه نیست.
اصلاحی تصریح کرد: به طور میانگین حدود 17 درصد بر نرخ بلیت شناورهای مسافری اضافه شده که این مبلغ نیز در برابر هزینه های تعمیر و نگهداری شناورها که متاثر از قیمت ارز می باشد، بسیار اندک است.
این فعال عرصه دریایی خاطرنشان کرد: اما به منظور رفاه مردم و پیشگیری از هرگونه فشار اقتصادی بر اقشار ضعیف و کمتر برخوردار ، با این افزایش حداقلی موافقت خود را اعلام کرده و در نهایت این مساله در فرمانداری بندرعباس مصوب شده است.
اصلاحی بیان داشت: افزایش قیمت ها مشمول بومیان قشم و هرمز نبوده و تنها برای تردد گردشگران و مردم عادی اعمال می شود.
وی اظهار داشت: براساس مصوبه موجود نرخ بلیت شناورهای مسافری در مسیر بندرعباس به قشم پس از 2 سال 25 هزار ریال افزایش یافته و از 150 هزار ریال به 175 هزار ریال با شناور تندرو رسیده است.
وی ادامه داد: نرخ تردد در مسیر دریایی بندرعباس به هرمز نیز پس از 3 سال از 70 هزار ریال به 100هزار ریال با شناور کندرو و 140 هزار ریال با شناور تندرور رسیده است.
اصلاحی خاطرنشان کرد: نرخ جابه جایی در مسیر قشم به هرمز به صورت رفت و برگشت نیز پس از 2 سال از 90 هزار ریال به 110 هزار ریال رسیده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی شناورداران تندرو مسافری بندرعباس تاکید کرد: براساس توافق های صورت گرفته و به منظور پیشگیری از هرگونه فشار اقتصادی بر مردم بومی جزایر قشم و هرمز، هیچ کدام از افزایش قیمت ها مشمول حال آنها نیست.
وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی های انجام شده با سازمان منطقه آزاد قشم و بخشداری و دهیاری های قشم و هرمز، کارت هایی برای تردد مردم بومی منطقه با قیمت های قبل صادر خواهد شد.
اصلاحی بیان داشت: افزایش قیمت ها در مسیرهای مذکورمصوب شده، اما هنوز اعمال نشده و منتظر ابلاغ فرمانداری جهت اجرای مصوبه مذکور هستیم.
وی ضمن انتقاد از واکنش برخی افراد نسبت به این افزایش قیمت ها، تصریح کرد: باید به جای انتقاد کردن، واقعیت ها را در نظر گرفت و براساس آن عمل کرد.
وی ادامه داد: زمانی که تمام لوازم مصرفی شناورهای مسافری وارداتی و متاثر از قیمت ارز می باشد، چگونه می توان با نرخ های گذشته به فعالیت در این عرصه ادامه داد.
یک منبع آگاه در اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز ضمن تایید افزایش نرخ بلیت سفرهای دریایی در مسیرهای رفت وبرگشت بندرعباس- قشم و هرمز گفت: سازمان بنادر در خصوص قیمت گذاری برای تردد در مسیرهای مذکور هیچ گونه دخل و تصرفی ندارد.
وی افزود: پیشنهاد و درخواست افزایش از سوی تعاونی شناورداران به فرمانداری اعلام و پس از بحث و بررسی تمام جوانب و با رعایت حقوق هر دو طرف مصرف کننده و خدمات دهنده، مورد تصویب قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود 41 فروند شناور مسافری با بیش از 4 هزار و 500 صندلی در مسیرهای مذکور نسبت به جابه جایی مسافران اقدام می کنند.
به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با توجه به جاذبه های گردشگری دریایی، پایتخت سفرهای دریایی محسوب می شود و بندر شهید حقانی به عنوان بزرگ ترین بندر مسافری کشور شناخته می شود که در حال حاضر با بهره مندی از 10 پست اسکله، قابلیت پهلوگیری همزمان بیش از 20 شناور مسافری را داراست و علاوه بر این، یک پست اسکله دیگر نیز امکان پهلوگیری 2 شناور برای سوخت گیری را فراهم کرده است.
این بندر در مرکز شهر بندرعباس واقع شده و برنامه های ساماندهی و توسعه آن در سال 1387 توسط اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان کلید خورد و هم اکنون این بندر بزرگ ترین و پیشرفته ترین ناوگان مسافری دریایی کشور را در اختیار دارد و هر ساله پذیرای میلیون ها مسافر دریایی است که با بهره گیری از امکانات آن به جزیره های قشم و هرمز سفر می کنند.
شناورهای باری و مسافری فعال در خلیج فارس به طور عمده از سوخت گازوئیل و مازوت برای تردد استفاده می کنند که پس از آغاز اجرای هدفمندی یارانه ها و با رویکرد کاهش قاچاق سوخت، قیمت سوخت برای آنها بر پایه نرخ خلیج فارس محاسبه می شود.
7198/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.