به گزارش ایرنا، ستاد مردمی دیه به عنوان یک موسسه مردم نهاد در اواخر سال 1369به ابتکار شهید والامقام حاج سید اسدالله لاجوردی رئیس وقت سازمان زندان ها و با همکاری مستمر اعضای هیات امنا و هیات مدیره در سطح کشور با هدف کمک به آزاد سازی زندانیانی که به علت نداشتن توانایی در پرداخت دین (حق الناس) در جرائم غیر عمد مانند بدهی دیه ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کارگاهی، محکومیت های مالی مانند صدور چک های غیر کلاهبرداری، مهریه معقول و نفقه در حبس هستند، تشکیل و شروع به کار کرد که اکنون در تمامی مرکزهای استان ها دارای نمایندگی است.
این ستاد طی 27 سال خدمت خود تاکنون توانسته است با کمک های خیران و نیکوکاران نیک اندیش، تعداد بیش از 100 هزار نفر از زندانیان را آزاد و به آغوش خانواده بازگرداند.
در استان هرمزگان نیز این ستاد از سال 1380به صورت هماهنگ با کمیته امداد امام خمینی (ره) و مراجع قضایی فعالیت خود را آغاز کرد و اقدام به جمع آوری هدایا و کمک های مردمی نسبت به آزادی آن دسته از زندانیان دربند که به علت نداشتن تمکن مالی در زندان به سر می برند، کرده است و هم اکنون نیز به عنوان واحدی مستقل 100 درصد مردمی و مردم نهاد در این استان در حال فعالیت بوده و تاکنون خدمات ارزشمندی در آزادی زندانیان نیازمند داشته است.
ستاد دیه هرمزگان توانسته از سال 1381 تاکنون با تلاش شبانه روزی و بی وقفه خود در این راستا با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت درآمد زایی مطلوبی کسب کند که موجب برآورده کردن نیازها و حاجت های مددجویان در آزادی آنان از بند شده است.
برابر آمار موجود در مدت 15 سال فعالیت این ستاد با گذشت شاکیان، اعطای تسهیلات، کمک بیمه، کمک صندوق خسارت، بانک های عامل، کمک مسئولان و خیران تعداد 2 هزار و 651 نفر زندانی با بدهی بیش از یک هزار و 325 میلیارد و 701 میلیون و 595 هزار ریال از زندان های استان هرمزگان آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشته اند.

**تشکیلات ستاد دیه
ستاد دیه دارای هیات امنایی است که رئیس کل دادگستری به عنوان رئیس هیات امنا و مدیران کل سازمان زندان ها، کمیته امداد و اعضای اصلی و ثابت و برخی از معتمدان و خیران تشکیل شده اند.
مددکاران ستاد دیه از طریق زندان اقدام به شناسایی مدجویان جرائم غیر عمد (قتل و صدمه بدنی غیرعمدی، بدهکاری نفقه، مهریه و محکومیت های مالی) و سپس تشکیل پرونده و تحقیق از وضعیت اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و اخلاقی می کنند.
برگزاری نشست های مذاکره و صلح و سازش و مصالحه با شاکیان پرونده ها و در نهایت اخذ تخفیف رضایتمندانه پرونده های یاد شده و طرح در نشست های هیات امنای ستاد دیه، نقد و بررسی کارشناسانه و تحقیق در خصوص نحوه پیگیری پرونده و نیز منابع مالی مورد نیاز جهت حل مشکل مددجو تصمیم گرفته می شود و به تصویب هیات امنا می رسد.

**شرایط اعطای وام به زندانیان نیازمند
ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند جرائمی که مرتکبان پس از تحقیق و بررسی حسب مورد مشمول اعطای تسهیلات این آئین نامه می شوند شامل قتل غیر عمد (شبه عمد، قتل خطائی)، صدمه بدنی غیر عمد، جرائم ناشی از تخلف های رانندگی و حوادث کارگاهی، پرداخت نکردن مهریه و نفقه، مطالبه وجه چک که جنبه کلاهبرداری و خیانت در امانت نداشته باشد، است.

**صندوق تامین خسارت های بدنی
ماده 10 قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوبه 1387 هر ساله تعدادی از افراد در جریان تصادف های دچار آسیب های بدنی شده و یا فوت می کنند که در این میان مقصران حادثه بدون بیمه نامه و یا گواهی نامه رانندگی بوده که در این صورت مشمول کمک های بیمه ای نمی گردند و در عمل کمک به افراد خسارت دیده از سوی بیمه و محل های دیگر میسر نمی باشد.
لذا صندوق خسارت های بدنی از محل اعتبارات مربوطه خسارت افراد زیان دیده را به صورت وام بدون سود و کارمزد در قسط های دراز مدت جبران کند.

** جشن گلریزان فرصتی برای گرفتن دستان ناتوان
همزمان با ماه مبارک رمضان، شانزدهمین جشن گلریزان برای آزادی 145زندانی دیه و جرائم مالی غیر عمد با بدهی 157میلیارد ریال در 13 شهرستان استان هرمزگان برگزار می شود.
در بندرعباس این جشن در 12 رمضان برابر با هفتم خرداد با حضور جمعی از خیران و مسئولان استانی در سالن اجتماعات شهرک فجر انجام می شود.
این مراسم هم چنین در شهرستان های پارسیان (4 رمضان)، رودان (5 رمضان)، قشم (8رمضان)، بندر خمیر (10 رمضان)، جاسک و میناب (11 رمضان)، بندرلنگه (13 رمضان)، حاجی آباد (14 رمضان)، بستک (15 رمضان)، سیریک ( 17 رمضان) و کیش (27 رمضان) برگزار می شود.
با اطلاع رسانی از طریق صدا و سیمای مرکز خلیج فارس و هم چنین از طریق رسانه ها و روزنامه های محلی، تربیون نماز جمعه و امامان جماعت، از خیران، مردم نوعدوست و انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل، پایانه کامیون داران، مسافر بری، انبوه سازان، بازاریان ، تاجران کسبه، بانک ها، نهادها، سازمان ها به منظور مساعدت و کمک در آزادی مددجویان جرائم غیر عمد بدهکار غیر بزهکار برای حضور و مشارکت در این جشن دعوت می شود.

**شماره حساب های ستاد دیه هرمزگان
خیران می توانند از طریق تلفن همراه و شماره گیری کد پیامکی *780*7777076# و یا شماره حساب 0106110031007 و شماره کارت 6037991899936706 بانک ملی و یا شماره حساب 440080000308 و شماره کارت 6280231495199753 بانک مسکن نیز به نام ستاد دیه استان هرمزگان نسبت به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد مشارکت کنند.
7195/7408
یادداشت: رقیه غلامی زاده - خبرنگار ایرنا مرکز بندرعباس
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.