به گزارش ایرنا، سید عباس باقری عصر شنبه در همایش شناخت بازارهای اقتصادی و سرمایه گذاری آفریقای جنوبی و کنیا در بندرعباس افزود: کشور ایران در بین سایر کشورهای جهان، سهم اندکی در زمینه صادرات محصولات و کالا به آفریقای جنوبی دارد.
وی بیان داشت: میزان صادرات ایران به کشور آفریقای جنوبی در سال 90، 42 میلیون دلار بود که در سال 96 این میزان به 43 میلیون دلار رسیده است.
این مسوول اضافه کرد: بیشترین کالاهای صادراتی ایران به آفریقای جنوبی کف پوش ها، بوتان مایع شده، قیر نفت، پسته، کاشی و روغن پایه معدنی و وارداتی ماده آمالگام (کاربرد در داندان پزشکی)، ماشین های مخلوط، مواد معدنی جامد، سنگ تیتان و سنگ کروم بوده است.
باقری ابراز داشت: داروها و مواد پتروشیمی، تجهیزات الکتریکی و پزشکی، مصنوعات پلاستیک و محصولات فولادی نیز از کالاهای داری ظرفیت صادراتی ایران به آفریقای جنوبی است.

** آفریقای جنوبی ظرفیت انتقال دانش در بخش معدن به ایران را دارد
رییس گروه آفریقا و دبیر میز آفریقای جنوبی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آفریقای جنوبی در حوزه صنایع معدنی و استخراج معادن، کشوری غنی، پیشرفته و دارای دانش فنی قوی است که در این زمینه امکان همکاری و انتقال دانش فنی برای کشورمان را دارد.
باقری افزود: با توجه به این که بیشترین درآمد اقتصادی آفریقای جنوبی بر اساس فعالیت ها و تولیدات معدنی است شرکت های معدنی این کشور برای همکاری و حضور در معادن ایران تمایل خوبی دارند.
وی ابراز داشت: بخش خصوصی آفریقای جنوبی در ایران می تواند در حوزه معدن، صنایع معدنی و استخراج آن همکاری لازم را داشته باشد.
دبیر میز آفریقای جنوبی سازمان توسعه تجارت ایران، از دیگر زمینه های همکاری بین 2 کشور را صدور خدمات فنی و مهندسی، برنامه ریزی برای جذب گردشگر، اتخاذ راهبرد تولید و بازاریابی مشترک میان شرکت های ایرانی و آفریقای جنوبی عنوان کرد.
باقری خاطرنشان کرد: بدنبال این هستیم که توسعه تجاری و اقتصادی ایران را با آفریقای جنوبی گسترش دهیم.
وی گفت: رابطه اقتصادی با آفریقای جنوبی می تواند از لحاظ وضعیت نظام سیاسی و دموکراسی پایدار، موقعیت جغرافیایی راهبردی، زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطی مناسب، سیاست های اقتصادی پایدار و مطمئن، فرصت های سرمایه گذاری و مشارکت راهبردی در مدیریت تجارت جهانی برای کشورمان با اهمیت باشد.
این مسوول اضافه کرد: ثبات سیاسی، درآمد بالا، اقتصاد رو به رشد، جمعیت 55 میلیون نفری، بخش خصوصی قوی، زیر ساخت های توسعه یافته و موقعیت مناسب جغرافیایی به لحاظ ترانزیت کالا از مهم ترین جذابیت های بازار آفریقای جنوبی است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین ضربه ای که ایران در زمینه تجارت با دنیا دارد، این است که عضویت آن در سازمان تجارت جهانی( WTO ) نهایی نشده است.
وی گفت: اگر ایران عضو سازمان تجارت جهانی شود، می توان در زمینه صادرات و واردات کالا به کشورهای جهانی با شرایط بهتری عمل کرد.
باقری با اشاره به این که گام هایی در این زمینه برداشته شده است، اظهار امیدواری کرد دولتمردان کشورمان بتوانند این موضوع مهم را هر چه سریع تر حل کنند.
آفریقای جنوبی تنها کشور در جهان است که دارای سه پایتخت متفاوت است. قوه مجریه در پرتوریا، قوه مقننه (پارلمان) در کیپ تاون و قوه قضائیه در بلوم فونتین قرار دارد و پرجمعیت‌ ترین شهر آن ژوهانسبورگ است.
این کشور با کشورهای نامیبیا، بوتسوانا، زیمبابوه، موزامبیک، سوازیلند و لسوتو همسایه است و در حقیقت لسوتو را در درون خود جای داده است.
7195/7408

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.