به گزارش ایرنا، شاید به علت نیاز به منابع مالی هنگفت و مشارکت نکردن مردم، اجرای طرح های بازآفرینی بافت فرسوده با مقداری کندی پیش می رود اما در دولت دوازدهم در نیمه دوم سال 96 بار دیگر طرح نوسازی بافت های فرسوده و نا کارآمد شهری در قالب «طرح ملی بازآفرینی شهری» در سطح کشور از جمله هرمزگان با دستور رئیس جمهوری آغاز شد و این موضوع به عنوان مهم ترین اصل دولت دوازدهم در بخش مسکن و در جهت حفظ سلامتی و زندگی مردم قرار گرفت.
این طرح موجب حفظ و صیانت از سرمایه و منابع انسانی و کاهش آسیب و تلف های ناشی از زلزله است که با هیچ معیاری قابل ارزش گذاری نیست.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در مراسم سخنرانی 22 بهمن سال گذشته با بیان این ‌که کشور ما زلزله‌ خیز می باشد اظهار کرده است: باید برنامه‌ ریزی درست برای مقاوم ‌سازی ساختمان ‌ها داشته باشیم و بافت فرسوده را نوسازی کنیم.
وی یادآور شده است: در زمینه مسکن بویژه بافت فرسوده قدم ‌های مهمی در سال 97 برخواهیم داشت و در محله بافت فرسوده، خانه را می ‌سازیم و در اختیار مردم قرار می ‌دهیم.
یکی از موضوع های جدی رئیس جمهوری در دور دوم سفر استانی به استان هرمزگان در اسفند 96 نیز، لزوم نوسازی بافت های فرسوده با کمک بخش خصوصی بود و روحانی تاکید کرد که سرمایه گذاران در نوسازی بافت های فرسوده ورود کنند.
وی ابراز داشت: باید برای تسهیل شرایط فروش منازل مسکونی به خانه اولی ها، وام 6 درصد سود تعلق بگیرد که در این زمینه مسئولان استان هرمزگان می توانند از این فرصت در جهت رفاه زندگی مردم و توسعه استان گام بردارند.

**بندرعباس بعنوان پایلوت احیای بافت های فرسوده کشور انتخاب شد
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در دی ماه سال گذشته در نشست ستاد ویژه ساماندهی حریم شهر بندرعباس گفت: در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک بازآفرینی محلات، بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی، بندرعباس بعنوان پایلوت این طرح انتخاب شد.
هوشنگ عشایری از اعضای ستاد ویژه ساماندهی حریم شهر بندرعباس خواست با هم افزایی و تلاش بیشتر کمک کنند تا بندرعباس بعنوان الگوی خوبی در زمینه بازسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد در سطح کشور به دیگر استان ها معرفی شود.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود 46 درصد جمعیت شهر بندرعباس در بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی (به وسعت سه هزار و 72 هکتار) ساکن هستند.
این مقام مسئول از محله چاهستانی بندرعباس بعنوان پایلوت اجرای طرح حذف بافت های فرسوده نام برد که کار بازسازی آن آغاز شده به طوری که تاکنون برای یک هزار دستگاه از واحدهای مسکونی آن نیز سند مالکیت صادر شده است.

**استاندارهرمزگان: بافت های فرسوده با همکاری مردم قابل بازسازی است
استاندار هرمزگان نیز در خصوص باسازی بافت های فرسوده در این استان گفت: تنها با همکاری و مشارکت مردم می توان بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی را بازسازی کرد.
فریدون همتی اخیرا در نشست ستاد ویژه ساماندهی حریم شهر بندرعباس بیان داشته است: در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک بازآفرینی محلات فرسوده این شهر (بندرعباس) به عنوان پایلوت انتخاب شده است.
وی از ساکنان محله های فرسوده از جمله چاهستانی های بندرعباس خواست همکاری و مشارکت کنند تا این محله به بهترین الگوی بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده کشور تبدیل شود.
استاندار هرمزگان با اشاره به انجام مقدمات کار از جمله تهیه نقشه هوایی از محله های فرسوده و حاشیه نشین شهر بندرعباس ابراز داشت: یک هزار فقره سند نیز برای ساکنان محله چاهستانی ها صادر شده که تحویل آنها می شود.
به گفته وی، هم اکنون 46 درصد جمعیت شهر بندرعباس در بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی که وسعت آنها به سه هزار و 72 هکتار می رسد، اسکان دارند.

**برای احیای بافت های فرسوده باید با برنامه مشخص اقدام کنیم
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید با برنامه مشخص برای احیای بافت های فرسوده اقدام کنیم که در این مسیر، اعتماد سازی در بین شهروندان نخستین گام است.
حسین هاشمی تختی اظهار کرد: در خصوص بهسازی بافت فرسوده، نه شهرداری و نه اداره‌ کل راه و شهرسازی استان به تنهایی نمی ‌توانند کاری از پیش ببرند.
وی با بیان اینکه باید تمامی دستگاه های ذیربط با تعهد و ضمانت اجرایی پای کار باشند، افزود: بنده به عنوان عضو کمیسیون عمران تمامی کمک های لازم برای پیشبرد احیای بافت فرسوده شهر بندرعباس به کار می بندم.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید شرایط برای جذب سرمایه گذاران فراهم شود، اضافه کرد: تا زمانی که تضمین برای سرمایه گذار فراهم نشود کسی نمی آید پس باید تمامی جوانب سنجیده شود.

**366 هزار نفر از جمعیت 7 شهر هرمزگان در بافت های فرسوده ساکن هستند
مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان نیز با اشاره به وسعت محله های فرسوده و غیر قابل سکونت بیان داشت: هم اکنون نزدیک به 366 هزار نفر از جمعیت 7 شهر این استان در بافت های فرسوده، سکونت گاه های غیر رسمی و محدوده های تاریخی ساکن هستند.
غلامحسین شیری از بندرعباس، میناب، رودان، حاجی آباد، بندرلنگه، بندرکنگ، بندرخمیر و قشم به ترتیب به عنوان شهرستان هایی نام برد که دارای بیشترین سکونت گاه های غیر رسمی و بافت های فرسوده هستند.

** 1500 واحد مسکونی بافت فرسوده هرمزگان تسهیلات دریافت می کنند
مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان نیز گفت: یک هزار و 500 واحد مسکونی بافت فرسوده در این استان تسهیلات دریافت می کنند.
ابراهیم رستم گورانی با اشاره به این که پرداخت تسهیلات از سال گذشته آغاز شده است، اظهار داشت: به هر واحد بافت فرسوده در بندرعباس 400 میلیون ریال و در شهرستان ها 300 میلیون ریال تسهیلات با سود 21 تا 24 درصد و بازپرداخت 12 ساله پرداخت می شود.
وی ادامه داد: تمام افرادی که از سال 95 تاکنون برای دریافت تسهیلات بافت های فرسوده نام نویسی کرده بودند به بانک های عامل معرفی شدند.
این مسئول تصریح کرد: یک سوم بافت بندرعباس را اسکان های غیر رسمی و بافت های فرسوده تشکیل داده و اکنون یک هزار و 200 هکتار بافت فرسوده و یک هزار و 700 هکتار اسکان های غیر رسمی در بندرعباس وجود دارد.
رستم گورانی بیان داشت: وجود بافت های فرسوده بویژه در شهر بندرعباس، اجرای طرح های آب و فاضلاب، گاز رسانی و امداد رسانی را با مشکل روبرو کرده است .

** 2391 هکتار بافت فرسوده و سکونت گاه غیر رسمی در هرمزگان وجود دارد
به گزارش ایرنا، در استان هرمزگان 2 هزار و 391 هکتار بافت فرسوده و سکونت گاه غیر رسمی وجود دارد که حدود 50 درصد از بافت های فرسوده شهری متعلق به شهر بندرعباس است و با توجه به این که پایتخت اقتصادی کشور را یدک می کشد این امر زیبنده و شایسته نیست.
افزون بر 500 خانوار بندرعباسی در مناطق پرخطر شهری قرار گرفته اند که با انتخاب هرمزگان به عنوان پایلوت طرح مشترک بازآفرینی محلات باید منتظر ماند تا دولت تدبیر و امید چه اقدامی در این زمینه انجام می دهد.
شهرستان بندرعباس با وسعتی بیش از هفت هزار هکتار از جمله نخستین شهرهایی است که معضل حاشیه‌ نشینی را داخل محدوده شهری تجربه می کند و معادل سه هزار و 500 هکتار و حدود نیمی از اراضی شهر بندرعباس دارای اسکان غیر رسمی است که جزو محلات حاشیه ‌نشین محسوب می ‌شود.

**معضلات بافت های شهری و راهکارهای احیای آن
در سکونتگاه های غیر رسمی مشکلات اجتماعی، فرهنگی و خدماتی زیادی وجود دارد و به گفته مسئولان یکی از مهم ترین مشکلات، گسل هایی بوده که در این مناطق وجود دارد و ممکن است با زلزله های ساده برای خانه های این مناطق مشکلاتی ایجاد شود.
با توجه به ویژگی های جغرافیایی شهر بندرعباس و قرار گرفتن بر روی چندین گسل بزرگ زلزله 500 خانواده در مناطق پرخطر و بدون زیر ساخت های مناسب شهری قرار گرفته اند که در صورت وقوع حوادثی هم چون زلزله و یا بارندگی های شدید این خانوارها را به شدت دچار مشکل می کند.
گسترش اعتیاد، طلاق و مفاسد اخلاقی در مناطق حاشیه شهرها این محلات را به کانون های بحران زا و محلی برای رشد و سرعت دهی آسیب های اجتماعی تبدیل می کند که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت شهری بندرعباس با آن دست به گریبان هستند.
وضعیت نامطلوب اشتغال و درآمد، کم بضاعتی مالی و اقتصادی ساکنان، موقعیت و ارزش اقتصادی زمین، تغییر الگوی مصرف، مالیات و عوارض شهری و ضعف همکاری نهادها و موسسه های اقتصادی و فرهنگی در توسعه اقتصادی اجتماعی بافت های قدیم از جمله مشکلات اقتصادی بافت های فرسوده شهری است.
احیا، نوسازی و بهسازی سریع بافت های فرسوده زمانی اتفاق می افتد که منافع ساکنان آن نیز در نظر گرفته شود و هم چنین علاوه بر رضایت ساکنان باید اجرای اصول شهرسازی، معماری و اقتصادی شهری با توجه به قابلیت سنجی ویژه همان منطقه صورت گیرد و برای دستیابی به این مهم باید نوسازی مشارکتی از سوی مردم صورت گیرد و بسترها و زیر ساخت های لازم برای طرح نیز فراهم شود.
7195/7408

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.