به گزارش ایرنا، آیین های سخنرانی، سینه زنی، روضه خوانی و مرثیه خوانی در شب عزای شهادت امام موسی کاظم(ع) در بندرعباس درامامزاده سید مظفر(ع)، شاه محمد تقی، مسجدهای موسی بن جعفر(ع)، امام رضا(ع)، امام حسین(ع)، حضرت علی ابیطالب(ع) و سایر حسینه های محلات این شهربرگزار شد.
مراسم سوگواری امام موسی کاظم(ع) در بندرعباس همچنین در مسجد موسی بن جعفر(ع) سه راه برق از شب چهارشنبه آغاز شده و تا پنجشنبه شب راس ساعت 20 با سخنرانی حجت الاسلام مجید سالاری، کارشناس علوم دینی و حجت الاسلام محمد عبادی زاده، رییس حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان ادامه می یابد.
شب نخست عزاداری شهادت امام موسی کاظم(ع) در مسجد موسی بن جعفر(ع) سه راه برق نیز با مداحی اسماعیل تذرو و ثارالله رحمانی برگزار شد.
در شهرستان میناب نیز مردم در مسجد جامع و حسینیه های این شهر شهادت امام موسی کاظم(ع) به نوحه خوانی و عزاداری پرداختند.
روستاهای کریان، نصیرایی، تیرور، شاه منصوری و بلیلی نیز از جمله روستاهایی بودند که مردم با حضور در مسجد، حسینیه ها و تکایا به عزاداری هفتمین ستاره پرفروغ امامت و ولایت پرداختند.
مردم میناب به ویژه ساداتی که از ذریه امام موسی کاظم(ع) هستند در مراسم های عزاداری خود از جمله شب شهادت امام موسی کاظم(ع) به پخت غذای نذری از جمله حلیم در حفظ از بیماری ها و گزند حوادث اعتقاد قوی دارند.
عاشقان ائمه اطهار (ع) در شهرستان حاجی آباد نیز که هرساله به ویژه در روزهای محرم، از امامزاده گان سید محمد(ع) و سید نظام الدین(ع)، حال هوای معنوی به مردم کشور می دهند، در شب شهادت امام موسی کاظم(ع) نیز به رسم ادب به آن امام همام عشق و ارادت خود را نشان دادند.
شیعیان و ارادتمندان به اهل بیت(ع) در سایر شهرستان های هرمزگان امسال نیز در شب شهادت امام موسی کاظم(ع) با شیوه های سنتی عزاداری راه و رسم عاشقی و دلدادگی را خود را نسبت به اهل بیت(ع) نشان دادند.

*امام کاظم(ع) پاسدار حقیقی اسلام بود
امام جمعه حاجی آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در اهمیت پیروی از سیره عملی و فضیلت های اخلاقی حضرت امام موسی کاظم(ع) بیان داشت: امام موسی کاظم (ع)، ضمن برخورداری از کمال فضل، دانش ومعنویت، سخاوت ایشان زبانزد خاص و عام بوده و در بین شیعیان به 'باب الحوائج' معروف هستند.
حجت الاسلام روح مختاری افزود: امام موسی کاظم (ع) از عابد ترین و پارسا ترین مردمان زمان خود بوده و به جهت زهد و عبادت زیاد به «العبد الصالح» معروف است و به جهت علم و فروخوردن خشم و صبر در برابر ظلم های زمان خود به «کاظم » مشهور شدند.
وی، حضور در حرم های مطهر اهل بیت(ع) در مناسبت های عزاداری ائمه اطهار(ع) را مایه پاکی روح و رستگاری برای انسان دانست.
امام جمعه حاجی آباد افزود: بدون شک امام کاظم(ع) پاسدار حقیقی اسلام در زمان خود بوده و امروز این سیره های عملی و رسالت مهم را ما باید در برابر ظلم و انواع خیانت ها به اسلام و انقلاب فریاد بزنیم.

*کنترل نفس، مهم ترین وظیفه در مسوولیت های اداری
رییس شورای تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز ابراز کرد: تاریخ گواه است که حضرت امام موسی کاظم (ع) در طول عمرشان با صبر و استقامت خود در راه احیای حق، حفظ دین اسلام از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.
حجت الاسلام علی اکبر میرزایی بدترین گناه در جامعه امروز را غارت بیت المال دانست و یاد آور شد: اولین وظیفه ما در جامعه امروز مدیریت و کنترل نفس در مسوولیت های اداری و حفظ اموال مردم است.
وی ادامه داد: در اهمیت کنترل نفس خداوند برای اینکه بگوید عامل صعود و سقوط انسان نفس است، در سوره شمس در هفت چیز قسم می خورد.

* حضرت امام موسی کاظم (ع) هفتم ماه صفر سال 128 هجری در روستای ابواء (محلی بین مکه و مدینه) دیده به جهان گشود.
پدر بزرگوار ایشان حضرت امام جعفر صادق (ع) و مادر بزرگوارشان حمیده مصفّاة است.
نام مبارک ایشان موسی بن جعفر است و کاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح از القاب و ابو ابراهیم، ابوالحسن، ابوالحسن اوّل، ابوالحسن ماضی، ابوعلی و ابواسماعیل و باب الحوائج از جمله کنیه های ایشان می باشد.
این امام بزرگوار که هفتمین امام شیعیان است در20 سالگی به امامت رسید و به مدت 35 سال رهبری و امامت شیعیان را بر عهده گرفت.
اندیشمندان لقب هایی چون عبد الصالح، صابر، امین و کاظم را به دلیل دارا بودن فضایلی چون زهد، عبادت بسیار، فرو خوردن خشم و صبر در برابر سختی ها، برازنده هفتمین امام شعیان دانسته اند.
هارون الرشید، به دنبال ترس از ایشان نسبت به خلافت و نیز توجه مردم به حضرت و پرداخت حقوق مالی خود به ایشان، بارها حضرت را تبعید و زندانی کرد تا سرانجام دستور قتل آن حضرت را به 'سِندی بن شاهک' داد و او نیز با خرما آن حضرت را در سن 55 سالگی در زندان بغداد مسموم در 25 رجب سال 183 هجری قمری به شهادت رساند.
امروز بارگاه ملکوتی امام موسی کاظم(ع) در غرب بغداد، در منطقه ای به نام قریش جایی که بعدها کاظمین خوانده شد، میعادگاه دوستداران اهل بیت(ع) است.
9887 /6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.