به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی هرمزگان، مجید سیاری روز سه شنبه در نخستین همایش ملی دریا، توسعه و منابع آب مناطق ساحلی خلیج فارس و حوزه مکران در بندرعباس، افزود: درآمد هر مترمکعب آب زیرزمینی در کشور برای کشاورزی صفر است و در مقابل هزینه فروش یک متر مکعب آب در کشور کم آبی مثل ایران 102 ریال است.
وی ادامه داد: بنابراین ایران بهشت مصرف کننده است، هر فرد بیشتر مصرف کرد، درآمد بیشتری کسب کرده است.
وی اضافه کرد: سیاست غلط حفظ معیشت کشاورزان کمکی به بهبود معیشت کشاورزان نکرده و اگر بهبودی هم بوده به چه قیمتی محقق شده است؟
سیاری ادامه داد: میزان بارندگی امسال تا بهمن ماه از آمار 50 سال گذشته کمتر بوده و با این روند در حال نابودی آب هستیم.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: کشور هم اکنون در مرحله تنش قرار دارد و از نظر شاخص پایداری از مرز بحران آبی گذشته و شرایط منطقه رو به وخامت پیش می رود و در افق 1404 وضعیت بدتر می شود.
وی بیان کرد: کشور از سال 90 در مرحله تنش آبی قرار دارد و با این روال در سال 1420 وضعیت بسیار نامساعدی خواهیم داشت، مطالعات نشان می دهد درجه حرارت، افزایش و بارندگی کاهش می یابد و از هم اکنون باید برای نسل های آینده برنامه ریزی کرده و آن را به مرحله اجرا گذاریم.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت: در حوزه استفاده از پساب فاضلاب عقب ماندگی وجود دارد و با توجه به کمبود و کاهش آب های زیر زمینی و وابستگی آب کشاورزی و صنعت به منابع زیرزمینی باید به فوریت چاره اندیشی کرد.
سیاری اضافه کرد: تمامی استان ها وضعیت بارشی منفی دارند و هرمزگان با 80 درصد کاهش بارندگی نسبت به گذشته رتبه دوم شرایط حاد را پس از سیستان و بلوچستان دارد.
3219/7408

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.