مسعود گرگیج روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهتر است نخلداران هنگام وزش باد و ریزش باران از گرده افشانی درختان نخل خودداری کنند.
وی با بیان اینکه 90درصد کار گرده افشانی نخلستانها در هرمزگان به صورت سنتی (دستی) انجام می شود ابراز داشت: هرکارگر حرفه ای (بستگی به تمیزی، ارتفاع و تعداد خوشه های درخت) بطور میانگین روزانه بین 80 تا 100 اصله نخل خرما را گرده افشانی می کند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان یاد آور شد: عملیات گرده افشانی نخلستانهای این استان ازاواسط بهمن ماه در مینابّ رودان و بندرعباس آغاز شده واواخر فروردین ماه در حاجی آباد پایان می یابد.
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت نخلستانهای این استان 32هزارهکتار با تولید سالانه 127هزارتن محصول اعلام شده است.
دراین اطلاعات از زاهدی، برحی، مضافتی، خاصویی، مرداسنگ، پیارم و کریته بعنوان مهم ترین ارقام کشت شده و پیارم بعنوان بهترین محصول صادراتی نخلستانهای این استان نام برده شده که بیشترین آنها در شهرستانهای میناب، رودان، بندرعباس و حاجی آباد قرار دارند.
از گرده افشانی درختان خرما بعنوان یکی از مراحل حساس کار نخلداری نام برده شده که با توجه به سرعت بالای باز شدن گلهای ماده بایستی در یک زمان محدود با دقت و سرعت بالا انجام بشود.
ازمهم ترین محدودیت های گرده افشانی درختان خرما در هرمزگان به بلند بودن درختان، کمبود کارگرماهر برای بالا رفتن مکرر از درخت ( حداقل سه مرتبه) و مصرف زیاد گرده اشاره شده است.
با وجود انواع دستگاههای گرده افشان دربازار، اما بنا به دلایلی از جمله هموارنبودن زمین نخلستانها، نبود جایگاه مناسب برای برقراری دستگاه و حتی شیب های تند باعث شده تا نخلداران هرمزگان ازاین دستگاه کمتر استفاده کنند و درنتیجه 90درصد گرده افشانی با استفاده از کارگر انجام بشود.
6149 /6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.