استاندار هرمزگان گفت: فعالیت باند‌های قاچاق باید از فعالیت‌‌های سنتی مردم ساحل‌نشین تفکیک شود.

به گزارش ایلنا، فریدون همتی عصر امروز در نشست کمیسیون برنامه ‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان اظهار داشت: با تفکیک این مبارزه ‌ها از طریق شفاف‌ سازی و اجرای مقررات، مردم نیز در امر مبارزه با قاچاق کمک خواهند کرد.

همتی اضافه کرد: اشتغال بیشتر مردم ساحل ‌نشین هرمزگان از طریق دریاست و چه به صورت صید و صیادی یا تجارت از آن امرار معاش می‌ کنند و درست نیست با آنها به دلیل فعالیت سنتی خود از دریا برخورد شود بلکه باید فعالیت ‌های آنها را در چارچوب قانون ساماندهی کرد.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: زمانی که به مردم اعتماد کنیم آنها نیز اعتماد خواهند کرد و این اعتماد سازی به یکی از بزرگترین راه‌ های مبارزه با قاچاق تبدیل خواهد شد.

همتی با اشاره به روند صدور مجوز صید و صیادی در هرمزگان گفت: این صحیح نیست که مجوز صید و صیادی این استان از تهران برای افراد غیربومی صادر شود، ما با فعالیت غیربومیان مخالف نیستیم اما باید ابتدا مجوز بومیان و ساحل‌نشینان این استان صادر شود و مازاد آن برای دیگران باشد.

وی تاکید کرد: برای مدیریت مرز آبی استان هرمزگان نیازمند اسکان جمعیت کنار سواحل هستیم نه اینکه شرایط زندگی مردم منطقه را سخت کنیم که آنها مجبور به کوچ از دیار خود و حاشیه‌نشین شهرها شوند که این کار عین بی‌تدبیری است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهار کرد: باید زمینه را برای حضور جمعیت در مناطق ساحلی استان فراهم کنیم و این امر تنها با تقویت معیشت مردم ساحل‌نشین با صدور مجوز صید و صیادی و با اجرای فعالیت‌های ملوانی امکان‌پذیر است.

همتی خاطرنشان کرد: اجرای آئین‌نامه فعالیت تجارت ملوانی یا همان ته‌لنجی می‌تواند در معیشت و زندگی مردم ساحل‌نشین هرمزگان تاثیر مثبت داشته باشد و تمامی دستگاه‌های ذیربط باید در اجرای هرچه سریع‌تر این مصوبه اقدامات لازم را انجام دهند.

همتی با بیان اینکه فعالیت ملوانی نیاز به ثبت سفارش ندارد، تصریح کرد: طبق آئین‌نامه فعالیت‌های ملوانی در سال شش بار و تا سقف 10 میلیون تومان معاف از عوارض ومالیات گمرکی است و چنانچه بیش از این مبلغ باشد از مازاد آن حقوق دولت باید گرفته شود.

لازم به ذکر است از ابتدای امسال تا پایان مهرماه 510 میلیارد تومان انواع کالای قاچاق در هرمزگان کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 12 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.