ناصرحیدری پوری روزچهار شنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا اظهار کرد : همچنین با امحاء 13هزارهکتار از باغهای لیموترش مبتلا به بیماری جاروک جاودگر ظرف 14سال گذشته در هرمزگان وسعت این باغها به کمتراز هفت هزار هکتار کاهش یافته بود.
وی از رودان ، میناب و بندرعباس بعنوان بهترین مکان برای توسعه باغهای لیموترش محلی نام برد و افزود: در مناطق یاد شده درخت لیموترش (محلی) پس از سه سال به ثمردهی و ارتفاع مناسب می رسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان ساخت: به همین دلیل چهارهزارهکتاراز باغهای لیموترش امحاء شده شرق این استان با استفاده از نهالهای اصلاح شده مقاوم به بیماری جاروک جادوگر به نام پرشین لایم و بعضی از گونه های بومی مجددا زیرکشت قرار گرفت.
حیدری پوری تاکید کرد : بارنامه های صادرشده از سوی شرکت های حمل و نقل کشاورزی مستقر در بندرعباس، میناب و رودان نشان از افزایش تولید محصول باغهای لیموترش در هرمزگان با محوریت شهرستان رودان دارد.
به گفته وی براساس مستندات موجود ازجمله گزارش ساعت کارکرد دستگاههای سنگین( لودرو بولدوزر) از20هزارهکتار باغهای لیموترش هرمزگان 13هزارهکتار آن بطور کلی امحا شده که خوشبختانه با تلاش کارشناسان و همت بهره برداران احیاء آنها درحال انجام است.
این مقام مسئول ابراز داشت: طی چهارسال گذشته تاکنون ضمن توزیع پنج هزار اصله نهال مقاوم به بیماری جاروک جادوگر به نام پرشین لایم(تولیدنهالستانهای فارس و مازندران) بین پنج تا 10 باغ مادری اصلاح شده نیز ایجاد شده که با استفاده از پیوندک های آنها نسبت به ایجاد و احیاء باغهای بیشتر اقدام خواهد شد.
صالحی یادآورشد: در راستای ایجاد باغهای لیموترش امحاء شده شرق هرمزگان با استفاده ازنهال های اصلاح شده مقاوم به بیماری جاروک جادوگر با چند شرکت در استانهای مازندران ، قزوین و فارس قرارخرید نهال بسته ایم که با قیمت یارانه ای دراختیار باغداران گذاشته می شود.
وی در ادامه از احیاء باغهای مرکبات و نخلستانهای پیر وفرسوده هرمزگان با محوریت دشت مرکزی و شمالی میناب بعنوان یکی از طرح های در دست اقدام این سازمان نام برد و گفت : بمنظوراجرای صحیح و افزایش درآمد بهره برداران قرارداد مطالعاتی آن با یک شرکت مشاوربا تجربه امضا شده است.
حیدری پوری یادآورشد: در شرایط فعلی میزان درآمدکشاورزان ساکن دشت مرکزی میناب ( در سطح حدود11هزارهکتار) سالانه به 35میلیارد تومان می رسد که با عملی شدن این طرح علمی؛ رقم مذکوربا بیش از شش برابرافزایش به بیش از 210 میلیارد تومان در سال می رسد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان تصریح کرد: هرچند اجرای این طرح نیاز به مطالعات جدید وبکارگیری شیوه های نوین دارد اما تنها راه عملی آن بستگی به همکاری ومشارکت همه جانبه بهره برداران دشت مرکزی و شمالی میناب دارد.
به گفته وی برای احیاء فعالیت های کشاورزی دراراضی دشت شمالی میناب نیز قراردادی برای تامین 10میلیون مترمکعب از آب مخزن سد شمیل و نیان برای زیرکشت بردن 250هکتاراز زمین های این دشت (برای کشت گندم، دانه های روغنی و سبزی و صیفی) با شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان برای سال زراعی جدید(مهر96تامهر97)منعقد شده است.
وی ازایجاد تشکل های کشاورزی تحت عنوان شرکت سهامی و یا تعاونی تولید بعنوان بهترین راهکار برای کشت یکپارچه در دشت مرکزی و شمالی میناب(درمجموع به وسعت 14هزارهکتار) نام برد وگفت : با توجه به توانایی های موجودمی توان با الگوبرداری ازطرح های موفق در داخل و خارج از کشوراین دشت را به یکی از مهم ترین مناطق زیرکشت مرکبات، نخلستان و سبزی و صیفی تبدیل کرد.
حیدری پوری افزود : اصلاح باغهای مرکبات و نخلستانهای فرسوده و غیر اقتصادی در بخشی از مناطق هرمزگان آغاز شده طوریکه در چهارسال گذشته تاکنون هشت هزارو 500 اصله نخل تولید شده به روش کشت بافت توزیع و پیش بینی های لازم برای تامین 16هزاراصله پاجوش برای احداث نخلستانهای یکپارچه و جدید در بخش شمیل صورت گرفته است.
وی ادامه داد: همه طرح هادر راستای افزایش تولید در واحد سطح با استفاده از آب کمتر درزمینهای کشاورزی هرمزگان در حال انجام است طوریکه تاکنون نزدیک به 100هزارهکتاراز باغها و مزارع این استان با استفاده از روش های نوین آبیاری می شوند.
به گفته در نیمه اول امسال نیز با اجرای آبیاری نوین در سطح دو هزارو 800هکتار از زمین زراعی و باغی هرمزگان بعنوان یکی از پنج استان برترمعرفی شد درحالیکه حدود هشت هزارو400 هکتارطرح آماده ارائه به بانک ها برای تامین مالی داریم.
وی ازکشت متراکم با محوریت گوجه فرنگی، خیارسبزوفلفل دلمه ای بعنوان یکی دیگر از طرح های دردست اقدام این سازمان نام برد و گفت: در سال زراعی جاری(مهر95تامهر96) مجوزهای لازم برای احداث سازه های گلخانه ای در سطح 96هکتار صادر شده که 40هکتارآن با دریافت تسهیلات درحال اجرای سازه هستند.
حیدری پوری یادآورشد : بمنظور استفاده بهینه از آب و همچنین افزایش تولید دو هزارو 520هکتاراز مزارع این استان با استفاده از نوار تیپ آبیاری می شوند.
'براساس گزارشهای منتشره ازسطح 174هزارهکتار زمین کشاورزی هرمزگان 125هزارهکتار آن قابلیت اجرای ابیاری نوین را دارند که تاکنون نزدیک به 100هزارهکتار آن انجام شده است.'
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان به مناسبت هفته دولت درگفت وگو با خبرنگاران رسانه های همگانی از اجرای 32 طرح آبخیزداری با مشارکت مردم ، صادرات 100نفر شتر به کویت و قطر، تولید 9هزارتن میگوی پرورشی و چهارهزارو300تن ماهی در قفس بعنوان بخشی دیگر از فعالیت های انجام شده در سال زراعی جاری (مهر95تامهر96) دراین استان نام برد.
وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان 174هزارهکتار با تولید سالانه دو میلیون و 300هزارتن محصول باغی و زراعی خارج از فصل اعلام شده است.
طبق اطلاعات منتشره وزارت جهادکشاورزی هرمزگان با صید سالانه 285هزارتن انواع آبزیان، تولید سالانه 9هزارتن میگو و چهارهزارو 300تن ماهی پرورشی در قفس های دریایی و 120هزارتن لیموترش و17هزارتن انبه رتبه اول کشور را در بین استانهای تولید کننده این محصولات به خود اختصاص داده است.
دراین اطلاعات اضافه شده استان هرمزگان در زمینه تولید و همچنین سطح زیر کشت نخلستانها، باغهای مرکبات و محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل و همچنین پرورش شتردر بین استانهای دوم تا پنجم قرار دارد.
6149/6048
خبرنگار : رضا گیلانی ** انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.