سید حسن حسینی دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهاربا اشاره به پایان یافتن فصل برداشت افزود: این مقدار نسبت به تولید سال قبل 400 درصد افزایش یافته است.
وی از مهم ترین دلایل افزایش تولید کلزا در سال زراعی جاری (مهر95تامهر96) افزایش حدود دو برابری سطح زیر کشت، جایگزینی محصولات بامصرف آب کم به جای محصولات پرمصرف، فعالیت های ترویجی و استفاده از نهاده های کشاورزی مناسب نام برد.
سطح زیرکشت کنجد سال جاری درهرمزگان حدود یک هزارو 20 هکتار اعلام شده که این رقم در سال زراعی گذشته 250 هکتار بود.
حسنی اضافه کرد: بارندگی و وزش باد و طوفان در فصل برداشت موجب ریزش 20درصدی دانه های کلزا در مزارع این استان شد.
به گفته وی محصولات برداشت شده با قیمت تضمینی هر کیلوگرم 2هزارو 783تومان ازبهره بردارن خریداری و برای عملیات روغن کشی به استانهای همدان وگیلان حمل شده است.
شهرستانهای رودان ، میناب و حاجی آباد از مهم ترین مناطق تولید کلزا در استان هرمزگان هستند.
خواص کنجد:
کنجد دارای پروتئین ، ویتامین های B , D , E , F1 و لسیتین (LECITHIN) است و مقدار روغن آن حدود 50درصد شامل 70 اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید ،‌اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است .
روغن کنجد یکی از روغن های اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود ، زیرا این روغن نه تنها کلسترول خون را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد .
برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود. سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آنها روی آب بیاید . بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند . این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود . این روغن را روغن سرد می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی بدست می آید که به نام روغن گرم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد .
تفاله باقیمانده از این مرحله نیز به مصرف دامداری ها می رسد.
6149/2094
خبرنگار:رضا گیلانی**انتشار دهنده:هومن محمدکرمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.