مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز شنبه گفت: هم‌چنین در سال گذشته ایستگاه مطالعات و پایش لحظه‌ای جریانات و پارامترهای محیط زیستی تاثیرگذار بر سازه‌ها و تجهیزات دریایی این بندر راه‌اندازی شد.

الله‌مراد عفیفی‌پور در توضیح این مطلب در نشستی در این اداره کل به تشریح مهم‌ترین دستاوردهای حاصل از اجرای طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) هرمزگان پرداخت.  

وی برگزاری نشست‌های مختلف با حضور ادارات و نهادهای اجرایی و مستقر در استان با موضوع بررسی و انطباق کاربری پیشنهادی دستگاه‌ها با کاربری‌های مجاز از نظر مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی را نخستین اقدام مهم در این زمینه عنوان کرد.

دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل هرمزگان افزود: حفاظت از منابع اکولوژیک ساحلی و دریایی و حصول اطمینان از پایداری این منابع در آینده، جلوگیری از آلودگی محیط زیست در سواحل، حفاظت از سلامت عمومی جوامع محلی و تاسیسات ساحلی در مقابل مخاطرات محیطی و هم‌چنین ایجاد زمینه برای شکوفایی اقتصادی و برقراری توسعه پایدار در مناطق ساحلی از مهم‌ترین مولفه‌ها در فرآیند اجرای این طرح بوده است.   

عفیفی‌پور انجام هیدرو گرافی بنادر تجاری و بندر نفتی خلیج فارس، ایجاد هشت ایستگاه بنج مارک ماندگار در مجتمع بندری شهید رجایی را از دیگر اقدام‌های انجام شده در راستای این طرح عنوان کرد.

محدوده ساحلی استان هرمزگان که مطالعات پایش و شبیه‌سازی بر روی آن انجام می‌گیرد حد فاصل خط ساحلی بین حوالی منطقه آبکوهی در دریای عمان و منطقه شرق خلیج نایبند در خلیج فارس است از این رو اهمیت خط ساحلی استان هرمزگان به‌دلیل وجود بنادر با اهمیتی مانند جاسک، کنگ، سیریک، شهید رجایی (به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران)، شهید باهنر، لنگه و هم‌چنین جزیره قشم است.

از سویی افزون بر ۴۲ درصد از شهرهای هرمزگان یعنی ۱۷ شهر این استان از جمله بندرعباس در محدوده ساحل قرار دارند که با توجه به وجود این شهرها توجه به حریم دریا و حفظ و صیانت از آن هم به لحاظ زیست محیطی و هم منظر شهری اهمیت بسزایی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.