مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس روز چهارشنبه  دراین زمینه گفت: این طرح‌ها شامل، اسید سولفوریک مس،  گندله‌سازی مادکوش با توسعه کاوه و بازسازی هتل پنج ستاره منطقه ویژه با استاندارد بین‌المللی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی  است و همچنین تولید ۱۰میلیون تن فولاد هم وارد مرحله اجرایی می‌شود.

خلج طهرانی در خصوص پیگیری‌ها برای فعالیت نیروگاه برق در منطقه ویژه افزود: طی نشست‌های مختلف برای احداث نیروگاه ۵۵۰ مگاواتی با همکاری شرکت انرژی صبا وابسته به بنیاد مستضعفان تفاهم شد.

وی پیش بینی کرد: احداث این نیروگاه طی مدت یک‌سال با وارد شدن ۱۵۰مگاوات برق به شبکه در مرحله اول انجام می‌شود که با اجرای این طرح نیاز برق منطقه ویژه برطرف خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس بیان داشت: همچنین با توجه به نیاز شرکت‌ها برای تحقق تولید ۱۰میلیون تن فولاد و سرمایه‌گذاری دیگر صنایع  طرح آب‌رسانی با ظرفیت ۸۵هزار مترمکعب در روز اجرا می‌شود.

طهرانی اظهار کرد: پس از راه‌اندازی این طرح، صنایع مکلف هستند نیاز خود را از این منطقه خریداری کنند و در این صورت منطقه ویژه تامین کننده انحصاری آب در صنایع غرب بندرعباس خواهد شد.

وی ادامه داد: تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه شامل تسطیح سایت توسعه توسط بخش خصوصی، برون‌سپاری و گسترش عملیات تخلیه و بارگیری مواد معدنی، آب‌رسانی به شرکت‌ها، توسعه پست برق شهید لشکری و جذب ۷سرمایه‌گذار جدید در اولویت برنامه‌های این منطقه اقتصادی در سال‌جاری است.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با دارا بودن اسکله اختصاصی مجهز به نوار متحرک تخلیه و بارگیری به طول ۳۲ کیلومتر به عنوان قطب تولید فولاد و آلومینیوم و فلز روی با جذب ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته و ایجاد اشتغال پایدار برای ۱۱ هزار و۵۰۰ نفر در غرب شهر بندرعباس قرار دارد.

این منطقه ویژه در کیلومتر ۱۳ بزرگراه شهید رجایی در غرب بندر عباس واقع شده است.این منطقه در دیماه سال ۱۳۷۶ بر اساس مصوبه هیات وزیران با نام منطقه ویژه معادن و فلزات تاسیس و از شهریورماه ۱۳۸۴ به منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و سپس با اضافه شدن عبارت اقتصادی در ابتدای سال ۸۸ به منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تغییر نام داد.

منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس، از شمال به کوه‌های پولادی پالایشگاه‌های هشتم، ستاره خلیج فارس و هرمز و از جنوب به اسکله‌های تخلیه و بارگیری مواد معدنی و مواد نفتی، آب‌های آزاد و خلیج فارس، از غرب به بندر شهید رجایی و از شرق به نیروگاه هزار و ۲۰۰ مگاواتی توانیر و شهر بندرعباس و خطوط ریلی مرتبط و شرایط متمایزی را پدید آورده است.

فعالیت‌های شرکت با عملیاتی شدن سایت جنوبی و احداث ساختمان‌های اداری، حصارکشی سایت میانی، احداث شبکه‌های راه و تاسیسات، هتل پنج ستاره خلیج فارس، کارخانجات آب شیرین کن، پل‌های روگذر به محور شهید رجایی و راه آهن شروع و با ادغام شرکت نورد بندرعباس (بارکو) و ملحق شدن اسکله‌های تخلیه و بارگیری مواد معدنی، نفتی و استقرار گمرک با عملیاتی شدن سایت‌ها محقق گردید و هم اکنون با توجه به استقرار صنایع بزرگی نظیر فولاد، آلومینیوم و سایر صنایع، این منطقه به قطب صنعت فولاد، آلومینیوم، آند، تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی و انرژی برق تبدیل شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.