مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس گفت: جعل یک عنوان هرگز نگرش و ابزار مناسبی برای پاک کردن هویت چندین هزار ساله یک دریا و افراد وابسته به آن نیست.

الله مراد عفیفی پور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: خلیج فارس، نامی به جای مانده از کهن ترین مستندات و منابع تاریخی است نامی که از سده های پیش از میلاد وجود داشته و به گواه تاریخ این دریا با نام سرزمین ملت ایران پیوندی دیرینه دارد .

وی بیان داشت: ارتباط این آبراه با اقیانوس هند و آب های آزاد باعث شده تا کشورهای منطقه از لحاظ تجاری، نظامی، صیادی وکنوانسیون های دریایی، به خلیج فارس وابسته شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: غنای آب خلیج فارس از لحاظ مواد معدنی و غذایی آن را به نگینی بی همتا تبدیل کرده واین امر چشم طمع بسیاری از کشورهای منطقه و هم پیمانان آنها را به سوی خود جلب  کرده است.

عفیفی پور همچنین گفت: خلیج فارس به عنوان یک شاهراه تجاری بزرگ از گذشته های دور تا کنون مورد توجه ایرانیان بوده و سیطره دریایی ایرانیان در خلیج فارس و تجارت جهانی گسترده آن با بنادر باستانی هندوچین، دریای سرخ و سواحل شرق آفریقا انکار ناشدنی است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر اهمیت مسیر تجاری خلیج فارس باعث شده بود که طی دوران های طولانی ایرانیان اهمیت ویژه ای برای این منطقه قائل باشند و نقش ملوانان و دریانوردان استان هرمزگان نیز در توسعه تجارت و دریانوردی نیز از دیرباز بر اهمیت این مساله می افزاید.

استان هرمزگان دارای یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز دریایی، ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ و ۳۲ بندر فعال در حوزه تخلیه و بارگیری کالا در آبهای خلیج فارس است و ۵۶ درصد از صادرات و واردات کشور را برعهده دارند.

بندرهای شهید رجایی، شهید باهنر، بندرلنگه، شهید ذاکری و کاوه قشم، بندر آفتاب چارک بندرلنگه، شهید حقانی بندرعباس، تیاب، کرگان و کلاهی میناب، بندر سیریک و جاسک مهم ترین مسیر تجاری و بندرهای گردشگری و دریانوردی ناخداها، ملوانان و تجاربومی در آبهای خلیج فارس است.

دهم اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز آزادسازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است، این روز در سال ۱۳۸۴ به نام روز «ملی خلیج فارس» نامگذاری شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.