ابوالفضل اکبرپور عصرپنجشنبه در نشست تخصصی با دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس و تعدادی از مدیران کل ارگان های مرتبط با ناظر گمرکات استان که در سالن کنفرانس حوزه نظارت گمرکات برگزار شد،‌اظهار داشت: تمامی کالاهای ترانزیت داخلی و خارجی ایکس‌ری می‌شوند.

وی در ادامه درتشریح روند تشریفات کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیت داخلی و خارجی به گمرک شهید رجایی در سال ۹۸ و مقایسه آنها در سال ۹۷ پرداخت و افزود: حدود ۷۵ درصد از کالاهایی که وارد گمرک می شود مربوط به کالاهای واسطه ای، ۳ درشد سرمایه ای،  ‌۱۶ درصد مصرفی و ۶ درصد سایر موارد را شامل می‌شود.

مدیرکل گمرک هرمزگان بیان داشت: در حال حاضر تنها کالاهای اولویت یک شامل کالای اساسی و ضروری و استراتژیک و گروه کالاهای اولویت ۲ شامل مواد اولیه و تجهیزات سرمایه ای  و واسطه ای قابل ترخیص و کالاهای گروه ۴ با توجه به بخشنامه ۱۸۳ سوم شهریور سال ۹۷ و بخشنامه ۵۲ هجدهم خرداد سال ۹۸ ممنوع است.

اکبرپور در ادامه میزان کشفیات قاچاق در گمرکات استان هرمزگان را ۷۳ فقره به ارزش یکهزار و ۷۲۰ میلیارد ریال در سال گذشته(۹۸) اعلام کرد که در مقایسه با سال ۹۷ افزایش شش درصدی و از نظر ارزش، ۴۹ درصدی کاهش را نشان می‌دهد. 

وی در خصوص کشفیات قاچاق نیروی انتظامی که در سامانه های گمرک قابل رویت هستند نیز گفت:‌ نیروی انتظامی در گلوگاه ها و جاده های استان در سال ۹۸ یکهزار و ۵۱۴ فقره به ارزش ۶۳۰ میلیارد ریال کشفیات داشته که در مقایسه با سال ۹۷، افزایش هفت درصدی و از نظر ارزش نیز کاهش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. 

اکبرپور بکارگیری پلمب هوشمند الکترونیکی، راه اندازی گمرک موبایل و شبکه پیام رسان "وی"، عقد قرارداد با شرکت های دانش بنیان در راستای تولید و در اختیار گذاشتن دستگاه های پر سرعت ایکس ری پیشرفته و استفاده از کوادکوپتر برای رصد و کنترل محموله های تجاری به ویژه کانتینرها به منظور افزایش امنیت و کاهش تخلفات تجاری را از برنامه های امسال گمرکات هرمزگان در سال جهش تولید نام برد.

مبارزه با پرونده های قاچاق سازمان یافته نیاز به دقت و همسویی دارد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس نیز ضمن قدردانی از تلاش های  کارکنان گمرک و ناظر گمرکات استان هرمزگان اظهارداشت: بخش مهم کار ما در راستای منویات رهبری و کمک به مردم در اجرای سیاست های کشور و قوه قضاییه است که در حال حاضر مساله قاچاق به عنوان محور اصلی در کشور محسوب می‌شود.

مجتبی قهرمانی ادامه داد: در مرحله اول از طریق پیش بینی وقوع ارتکاب قاچاق و در مرحله دوم با پیشگیری از طریق حفاظت، بازدیدهای مستمر و کارآمد  می توانیم در راستای مبارزه با قاچاق، جهش تولید و اشتغال باهم همفکری و مشارکت کنیم.

وی پلیس و گمرک را مستحکم کننده پایه های اقتصادمقاومتی دانست و توصیه کرد: در تمامی اقدام ها و اولویت بندی ها به ویژه مساله قاچاق سازمان یافته گمرک، پلیس و سایر ارگان های مربوطه باهم هماهنگ و همسو عمل کنند.

دادستان بندرعباس اضافه کرد: پرونده هایی که در این راستا تشکیل می‌شود باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام و تمام ارگان های مربوطه نیز سعی کنند با توجه به وظایفی که دارند، اظهار نظر کنند.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز و هم‌چنین در ۱۵ کیلومتری خروجی غربی شهر بندرعباس واقع است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با افزون بر ۸۰بندر معروف بین‌المللی، بیش از یک سوم تجارت دریایی ایران را پشتیبانی می‌کند.

این بندر در مرکز ارتباط ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد و یکی از مهم‌ترین محورهای ترانزیتی بین‌المللی در دنیا محسوب می‌شود.

دستگاه ایکس ری X-Ray که به آن تونل تصویربرداری نیز گفته می شود سطحی مقطعی است که اجسام از داخل آن عبور کرده و با استفاده از تکنولوژی اشعه ایکس ری تصویر برداری انجام می شود. این دستگاه در بازرسی و کنترل لوازم همراه افراد موقع ورود و خرج در اماکنی که کنترل تردد در آن ها ضروری است از قبیل فرودگاه ها ، گمرک، سالن های اجلاس و کنفرانس، ورودی دفاتر مقامات عالی رتبه، خروجی انبارها و کارگاه ها و … استفاده می شود. در واقع دستگاه ایکسری یک فناوری پیشرفته و بدون خطر برای ردیابی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.