انتخابات مجلس شورای اسلامی با توجه به شمار داوطلبان، پس از انتخابات شوراهای اسلامی، دومین انتخابات فراگیر کشور است و امسال هم مردم برای سی وهفتمین بار (با احتساب انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا) پای صندوق های رای می روند تا به داوطلب  مورد نظر خود رای دهند.

هرچند تکلیف بسیاری از داوطلبان مشخص شده ولی در هرمزگان بیشترین تکاپو از سوی نمایندگان فعلی هرمزگان است و از نیروهای تازه نفس چندان خبری نیست.

میزان مشارکت هرمزگانی ها درانتخابات همیشه بیش از میانگین کشوری بوده و در این دوره نیز با توجه به حضور ۴۹داوطلب در رقابت برای پنج سهمیه هرمزگان در مجلس شورای اسلامی شور و نشاط نمایندگی تاکنون دربین استانها از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ها اعم از ریاست جمهوری ،خبرگان رهبری ، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر وروستا برخوردار بوده وامید است دراین دوره هم انتخابات پرشور وبا مشارکت حداکثری برگزار شود.

با وجود قومیت ها وپراکندگی جمعیت در ۱۳ شهرستان استان هرمزگان دربین استانهای کشور، کمترین تعداد نماینده مجلس برخوردار بوده ونیازمند بازنگری در افزایش سهیمه نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

دراین دوره هم ازبین۱۱۳نفری که به فرمانداریهای حوزه انتخابیه و ستاد انتخابات مراجعه کرده ومدارک خود را تحویل داده بودند ۲۰ نفر انصراف داده که ۹۳ نفرباقی ماندند وازاین تعداد ۴۳نفر بدلیل نداشتن شرایط احراز در هیات نظارت رد شدند.

از باقی مانده این افرد صلاحیت ۴۹نفر درهیات نظارت برای حوزه مرکزی ، شرق وغرب استان هرمزگان تایید شد و خود را برای رقابت نفس گیر یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آماده می کنند.

این رویه نشان می دهد که بیش از نیمی ازکاندیداهای نمایندگی مجلس دراین دوره صلاحیت آنهادر هیات نظارت و شورای نگهبان تایید شده که نسبت به دوره های گذشته نیز بیشتر و تایید حداکثری را نشان می دهد.

البته دراین بین تایید نشدن صلاحیت برخی از داوطلبان که دربین آنها سابقه نماینده مجلس وجود دارد که با وجود اینکه در گذشته خدماتی داشته ولی دراین دوره از شرکت در انتخابات باز ماندند و موجب نگرانی هواداران آنها شده است.

دورهمی ها و تعریف وتمجیدها

با وجود اینکه هنوز زمان تبلیغات رسمی وقانونی نامزدها در کشور فرا نرسیده ولی  نشست های دور همی و تعریف و تمجید از نامزدها در محافل و مجالس خصوصی آغاز شده وخبرهای از رقابت های سخت دربین آنهامی رسد.

برخی با دعوت از فامیل واقدام نزدیک ودوستان وآشنایان خود سعی در یاد آوری به آنها برای حضور درپای صندوق رای و انتخاب اول خودشان دارند و عده ای هم در شبکه های اجتماعی بیلان عملکرد منتشر می کنند.

دراین دوره هم شماری هم در حال بستن تیم رسانه ای و تبلیغی خود به هنگام شروع تبلیغات هستند و درحال حاضر با احتیاط حرکت می کنند که دچار حاشیه و گرفتار تخلف قانونی از انتخابات نشوند.

برخی هم از شخصیت های کشوری برای نشست های خود دعوت کرده که از برند آنها بتوانند برای رای آوری در انتخابات استفاده کنند که دربین آنها گروهای مختلف مردم عادی تا افراد با نفوذ وجود دارد.

تاییدصلاحیت ۴۹نفرنامزد برای انتخابات مجلس در هرمزگان

رییس ستاد انتخابات هرمزگان پس از بررسی‌ آخرین تایید صلاحیت‌ها، ۴۹ نفر داوطلب در این استان آماده رقابت‌های انتخاباتی برای نمایندگی انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی شدند.

سعید ناجی در گفت‌و گو با ایرنا گفت: از این تعداد ۳۱ نفر نامزد نمایندگی مجلس برای حوزه انتخابیه بندرعباس، ۷ در شرق استان و ۱۱ نفر در غرب استان در این دوره از انتخابات اجازه تبلیغات در موعد مقرر دارند.

وی یاد آورشذ: تا دوشنبه شمارداوطلبان یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان ۵۰نفر بود که یک نفر از ادامه داوطلبی خود انصراف داد و هم اکنون به ۴۹ نفر رسیده است.

رییس ستاد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درهرمزگان اظهارداشت: بنابر تصمیم‌های هیات اجرایی این استان تا این لحظه یک هزارو ۱۱۵ شعبه اخذ رای برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تعیین شده که شامل ۵۳۳ شعبه سیار و ۷۸۲ شعبه ثابت است واز شعب اخذا رای ، ۸۰۵ شعبه روستایی و ۵۱۰ شعبه نیز شهری است.

به گفته ناجی، بیش‌ترین صندوق رای مربوط به شعبه سیار درشهرستان‌های بندرعباس، میناب، حاجی‌آباد و بشاگرد است و هم‌چنین تعداد ۴۵۷ صندوق ثابت شهری با تمرکز اصلی به بندرعباس، میناب و بندرلنگه تعلق دارد.

وی یاد آور شد: تبلیغات کاندیادهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه تا ۲۴ ساعت قبل از روز رای‌گیری انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور در استان هرمزگان است.

با درخواست ۳ کاندیدا با شرق هرمزگان موافقت نشد

رییس ستاد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هرمزگان اعلام کرد : ۳ نفر داوطلب نمایندگی مجلس درخواست انتقال ستاد انتخاباتی خود از تهران، مرکز استان و کاشان به شرق هرمزگان بودند که از سوی هیات نظارت مرکزی مورد موافقت قرار نگرفت.

ناجی در ادامه ابرازداشت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، طرح شفافیت و نظارت مالی بر کاندیدها که به تایید شورای نگهبان رسیده به فرمانداران این استان ابلاغ شده است و این موضوع به اطلاع کاندیدها نیز رسانده شده که باید با دقت مورد توجه قرار بگیرد.

در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون «شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرد.

این قانون مشتمل بر ۱۲ ماده و ۱۴ تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه ششم بهمن ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۹ بهمن ۱۳۹۸ به تایید شورای نگبان رسید.

سعید ناجی اضافه کرد: با وجود پایان مهلت قانونی شورای نگهبان برای بررسی بررسی اعتراض‌ها و شکایت های داوطلبان رد صلاحیت شده، وضعیت سه نفر در هرمزگان مشخص نشده بود و اکنون وضعیت ۲ نفر از آنان اعلام شده که صلاحیت آنان احراز نشده‌ است.

وی اضافه کرد: این ۲ نامزد از حوزه های شرق و غرب هستند و وضعیت احراز صلاحیت و یا احراز صلاحیت نشدن نفر سوم که برای حوزه مرکزی نامزد شده هنوز مشخص نشده است.

ناجی خاطر نشان کرد: نامزدهای صندلی های مسوولیت نمایندگی مردم هرمزگان درانتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز ۲۴ بهمن ماه جاری به مدت هفت روز و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای گیری برای تبلیغات فرصت دارند.

وی ضمن اشاره به رصد رفتارهای تبلیغاتی کاندیداها گفت: رفتارهای انتخاباتی کاندیداها باید مطابق قانون بوده و حرکتی خلاف آن انجام ندهند، فرمانداری‌ها هم تمهیدهای لازم را در خصوص تبلیغات و نظارت بر آن اندیشیده‌اند.

رییس ستاد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درهرمزگان بیان کرد: دستگاه قضایی هم بر روند انتخابات نظارت دارد و در صورت بروز تخلف، اقدام‌های قانونی را انجام می دهد.

برگزاری انتخابات بدون هیچ گونه شائبه جانبدارانه از فرد خاص

رییس ستاد انتخابات هرمزگان گفت: اعضای هیات اجرایی استان باید دقت کنند که یک انتخابات پرشور، سالم و به دور از حاشیه و هیچ گونه شائبه جانبدارانه از فرد خاصی برگزارشود.

سعید ناجی دردیدار با فرمانداران استان افزود: فرمانداران باید با استفاده از ظرفیت های موجود استان و شهرستان های خود، در برگزاری با کیفیت، سلامت و صحت انتخابات اقدام کنند.
وی خطاب به فرمانداران به عنوان مجموعه ای از بدنه کشور بیان داشت: برای ما فرقی نمی کند که چه کسی به مجلس برود اما اینکه در فرآیند کار چه تاثیرگذاری بر جامعه و مردم دارد با اهمیت است. 
رییس ستاد انتخابات هرمزگان اظهارداشت: در جریان تایید صلاحیت ها اعتقاد داریم باید قانونی کار دنبال شود و از اعمال سلیقه خودداری شود چرا که اعمال سلیقه می تواند موجب شکاف و نارضایتی در جامعه و در نهایت نامیدی شود.
ناجی تاکیدکرد: در فرایند انتخابات هیچ رفتار فرا قانونی و خارج از چارچوب های قانون پذیرفته نیست، زیرا اینگونه رفتارها منجر به بروز مشکلات و ناهنجاری می شود که آزار جامعه را درپی خواهدداشت.
سخنگوی ستاد انتخابات هرمزگان تاکیدکرد: فرمانداران باید با ایجاد تعاملات منطقی و قانونی در چهار چوب قانون شرایط را به گونه ای مهیا کنند که همه موظف و مکلف به اجرای آن شوند.
ناجی یادآورشد: فرمانداران برای مهیاسازی فضای مناسب انتخاباب ابزارها، امکانات و اختیاراتی قانونی دارندو باید از اختیارات قانونی خود نهایت استفاده را ببرند زیرا ایجاد شور، نشاط و مشارکت اجتماعی و سیاسی از وظایف وزارت کشور درجامعه است.
وی در ادامه با اشاره به احتمال شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع در استان، گفت: فرمانداران باید نشست هایی متناظر با نشست های استانی درخصوص پیشگیری و مقابله با شیوع احتمالی ویروس کرونا برگزار کنند.
معاون استاندار هرمزگان اظهارداشت: سخنگوی اصلی در خصوص این بیماری، دانشگاه علوم پزشکی است و نباید در این خصوص افراد دیگری اظهارنظر کنند.
رییس ستاد انتخابات هرمزگان تاکید کرد: فرمانداران باید با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان ها اقدامات لازم جهت پیشگیری و مقابله با احتمال شیوع ویروس کرونا در منطقه را انجام دهید.
ناجی همچنین با اشاره به پیش رو بودن یوم الله ۲۲ بهمن، گفت: محور ۲۲ بهمن وحدت، همدلی و انسجام ملی است باید دقت شود که در شهرستان ها سخنرانی های این روز حول این محور انجام گیرد.
وی تاکیدکرد: کسی حق ندارد در این روز سخنانی بر زبان بیاورد که به وحدت و انسجام ملی در کشور خدشه ای وارد کند،۲۲ بهمن مظهر اتحاد، وفاق و اقتدار ملی است و بطورحتم باید حول این محور در استان سخنرانی ها انجام شود.

اوج نشاط سیاسی واقتدار وعزت کشور در عرصه انتخابات

استاندار هرمزگان گفت:انتخابات یازدهمین دوره مجلس وشورای اسلامی در پیش داریم بایستی همانند گذشته اوج نشاط سیاسی و اقتدار و عزت کشور را درعرصه انتخابات به منصه ظهور برسانیم.

فریدون همتی با تاکید بر اولویت قرار دادن رعایت اصل بی طرفی در اجرا و برگزاری انتخابات، تصریح کرد: رعایت دقیق قانون یک اولویت اساسی برای مسوولان اجرای انتخابات است و در این راستا فرمانداران وبخشداران باید به وظایف خود به طور دقیق براساس قانون عمل کنند.

وی در گردهمایی فرمانداران و بخشداران استان ادامه داد: فرمانداران و بخشداران با درنظر گرفتن تمامی تمهیدات و امکانات برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و قانونمند تلاش کنند.

وی بااشاره به درپیش بودن انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مجریان برگزاری انتخابات باید تلاش کنیم تا انتخاباتی قانونمند، شفاف و با حضور و مشارکت حداکثری مردم برگزار شود.
استاندار هرمزگان اظهار داشت: همچنین فرمانداران و بخشداران برگزاری و اجرای انتخابات باید آمادگی لازم را جهت اجرای دقیق فرآیندهای انتخابات داشته باشند.
همتی یاد آور شد: فرمانداران و بخشداران برای اینکه بتوانند به این مسوولیت مهم خود به نحو مطلوب عمل کنند باید تمامی موارد مرتبط با انتخابات را به صورت منظم مرور و مورد بررسی قرار دهند.
استان هرمزگان دارای پنج کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی شامل سه نفر در شهرستان‌های بندرعباس، بندرخمیر، قشم، حاجی آباد و بوموسی، یک نفر در شرق این استان شامل شهرستان‌های بشاگرد، رودان، سیریک، جاسک و میناب و یک نفر در غرب این استان شامل شهرستان های بندرلنگه، بستک و پارسیان است.

حوزه انتخابیه بندرعباس شامل بندرعباس(مرکز)، بندرخمیر، قشم، حاجی آباد و بوموسی، شرق هرمزگان(شهرستان‌های بشاگرد، رودان، سیریک، جاسک و میناب)، حوزه غرب هرمزگان(شهرستان‌های بندرلنگه، بستک و پارسیان) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.