هرمزگان در هفته گذشته (۶ تا ۱۲ مهرماه) شاهد رخدادهایی در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی بود که در این گزارش برخی از مهمترین این رخدادها مرور می‌شود.

اقتصادی

چهارشنبه هفته گذشته طی مراسمی که با حضور معاون گمرک ایران برگزار شد، ابوالفضل اکبرپور به عنوان ناظر جدید گمرکات هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی بزرگترین گمرک ایران معرفی شد.

مدیرکل گمرک تهران، ناظر و مدیر گمرکات استان بوشهر، ناظر و مدیرکل گمرکات استان سیستان و بلوچستان، مدیرکل گمرک بندرلنگه و معاونت صادرات گمرک شهید رجایی از جمله سوابق کاری اکبرپور است.

رییس قوه قضاییه روز پنجشنبه هفته گذشته در بدو ورود به استان هرمزگان به صورت سرزده از گمرک شهید رجایی بندرعباس بازدید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در جریان این بازدید بدون حضور مسوولان مربوطه نقاط ضعف و آسیب‌های بندر و گمرک شهیدرجایی را به طور شخصی مورد بررسی قرارداد و با برخی از مراجعه کنندگان گفت‌وگو کرد.

حضور رییس دستگاه قضایی در بندر شهید رجایی نشان می‌دهد، شاهراه اقتصادی کشور در واردات و صادرات باید از هرگونه فساد پاک باشد.

۱۴هزار تن نهاده دامی وکشاورزی در ۶ماه نخست امسال از سوی شبکه تعاون روستایی بین دامداران و کشاورزان استان هرمزگان توزیع شد.

مدیرسازمان تعاون روستایی هرمزگان گفت: این میزان شامل ۱۱ هزار تن نهاده‌ دامی است که بین دامداران استان توزیع شد.

سیروس اسدپور روز یکشنبه هفته گذشته درگفت وگو با ایرنا افزود: از این میزان نهاده دامی و کشاورزی بیش از هزار و۹۰۰ تن کود شیمیایی، انواع کودهای ریزمغذی و کودهای آلی و زیستی است.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: این اداره زمین اوقافی دراختیار متقاضیان پرورش میگو قرار می دهد.

حسین صفری روز یکشنبه هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ۴۰۰ هکتار زمین وقفی مستعد پرورش میگو در این استان برای سرمایه‌گذاری مشترک با بخش خصوصی مشخص شده که در شرق بندرعباس، منطقه دهنو و کولغان قرار دارند.

 در نیمه اول امسال ۶۹۵ پرونده افراد شاغل در کارهای سخت و زیان‌آور در کمیته سخت و زیان‌آور هرمزگان بررسی و ۵۴۵ پرونده تایید شد.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان روز پنجشنبه هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پرونده افراد شاغل در کارهای سخت و زیان‌آور برای بهره‌مندی از قانون بازنشستگی پیش از موعد در ۱۷ جلسه کمیته بدوی و تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وحیده شاهی افزود: در کمیته بدوی یک هزار و ۸۱۰ شغل مورد بررسی قرار گرفت که یک هزار و ۴۵۶ عنوان شغلی به تایید رسید و در مرحله تجدید نظر ۷۲ عنوان شغلی مورد بررسی قرار گرفت که ۳۰ مورد به تایید رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان گفت: جذب سالانه ۱۰میلیون گردشگر در استان هدف گذاری شده و درحال تدوین این برنامه هستیم.

رضا برومند روز چهارشنبه هفته گذشته در همایش روز جهانی گردشگری اظهار داشت: این استان بواسطه زیر ظرفیت هایی در بخش خشکی و دریا یکی از استانهای مناسب برای گردشگری درطول سال بویژه در فصل های پاییز و زمستان است.

فصل صید میگو از چهارشنبه هفته گذشته دهم مهرماه در آبهای هرمزگان آغاز شد و به مدت ۴۰ روز مفید کاری صیادی ادامه دارد.

 معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان درگفت و گو با ایرنا گفت: صید میگو امسال در ۷۰۰ کیلومترمربع از صیدگاه‌های استان از بندرکوهستک تا سیریک آغاز و تا شرق هرمز و طولای قشم ادامه می‌یابد.

محمد جوانمرد افزود: امسال حدود ۲هزار و۶۰۰ صیاد درهرمزگان با بهره مندی از ۲۲۳ فروند شناورصیادی مشغول به صید میگو هستند.

۱۷۵ طرح اشتغالزایی مربوط به شهرستان قشم در سامانه کارا به ثبت رسید که تا کنون به ۶۹ طرح ۱۵۸ میلیارد ریال پرداخت شد.

فرماندار قشم روز دوشنبه هفته گذشته در نشست کارگروه اشتغال این شهرستان با اعلام این خبر افزود: پیشبینی شده‌است با اجرایی شدن تمام طرح‌ها ۸۷۰ فرصت شغلی ایجاد شود.

علیرضا نصری افزود: ۱۰۶ طرح دیگر نیز باید در هفته آتی تعیین تکلیف شود و معطل ماندن پرونده‌ در اداره‌ها قابل قبول نیست.

اداره‌های عمرانی و خدماتی دریافت کننده مجوز حفاری از شهرداری بندرعباس برای انجام عملیات عمرانی، به محض پایان کار خود نسبت به زیرسازی و ترمیم آسفالت معابر اقدام کنند.

فرماندار بندرعباس روز سه شنبه هفته گذشته در نشست شورای ترافیک شهرستان بندرعباس افزود: هرگونه حفاری در سطح شهر نباید بیش از زمان مشخص شده در مجوز طول کشد و شهرداری این شهر نیز با نظر کارشناسی مدت زمان مجوز حفاری‌ها را حداقل برای ۱۰ روز صادر کند.

عزیزاله کُناری ادامه داد: دریافت کنندگان مجوز هم باید توجه داشته باشند که عملیات حفاری خود را در ساعت‌های خلوت و شب‌ها انجام دهند تا عبور و مرور شهروندان دچار مشکل نشده و ترافیک ایجاد نشود.

قضایی، دفاعی، نظامی

رییس قوه قضاییه روز پنجشنبه هفته گذشته در رأس یک هیات قضایی به استان هرمزگان سفر کرد که بازدید از گمرک شهید رجایی، شرکت در نشست شورای اداری، دیدار با خانواده‌های شهدا، شرکت در جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نشستی با قضات و نیروهای اداره کل دادگستری هرمزگان از جمله برنامه های این سفر بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی بامداد جمعه پیش از ترک بندرعباس در بخشی از صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران  از اختصاص بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال برای رفع مشکلات و تنگناهای دادگستری‌ها، زندان‌ها و سازمان پزشکی قانونی هرمزگان خبر داد.

وی افزود: قرار شد به زودی رئیس کل دادگستری استان این موضوع را پیگیری کند و استاندار نیز از طریق امکانات و اعتبارهایی که در استان وجود دارد کار را دنبال کند.

هفته گذشته با حضور رییس سازمان زندانها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور، یک خانواده بندرعباسی ضمن گذشت از اجرای حکم قصاص، رضایت خود را برای آزادی زندانی اعلام کرد.

درپی تلاش های مجموعه مددکاری زندان ها، این خانواده پنجشنبه شب در حضور رییس سازمان زندان ها بطور رسمی اعلام گذشت کرده و این زندانی به زندگی و جامعه بازگشت.

 زندانی که مورد گذشت قرار گرفت، در سال ۹۴ طی یک درگیری مرتکب قتل شده بود.

در پی اخبار منتشره  در رسانه ها و فضای مجازی و ادعای شکنجه و فوت نوجوان افغانستانی در قشم، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان  با واکنش نسبت به این موضوع، خبر فوت این پسر را تکذیب کرد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: در پی ادعای برخی از رسانه ها و فضای مجازی مبنی بر فوت جوان ۱۶ ساله افغانستانی در قشم، این خبر بشدت تکذیب می شود.

علی صالحی شامگاه جمعه اظهار داشت: متهمان پس از تعقیب قضایی دستگیر و پس از تفهیم اتهام با صدور قرار تامین قانونی روانه زندان شدند.

رییس دادگستری شهرستان پارسیان، در اقدامی جالب ، حکم خرید نوشت افزار برای دانش آموزان نیازمند را به جای حبس و زندان برای چهار متهم صادر کرد.

حسین عباسی روز سه شنبه هفته گذشته به خبرنگاران اظهار داشت: چهار نفر از متهمان در چهار پرونده مختلف با موضوع جرم غیرعمد در شهرستان پارسیان به جای اینکه در قبال اتهام خود روانه زندان شوند، به خرید نوشت افزار برای کودکان و دانش آموزان نیازمند محکوم شدند.

آخرین ارزیابی‌های نیروی انتظامی نشان می دهد هرمزگان در فهرست استان‌های با کمترین وقوع جرم است و با کشف ۸۵درصد جرائم، پنجمین استان امن کشور محسوب می شود.

فرمانده انتظامی هرمزگان روز سه شنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران افزود: خط قرمز پلیس استان تهدید احساس امنیت مردم بوده و ارتقای شاخص‌های امنیتی استان نتیجه همکاری بخش‌های مختلف از جمله اصحاب رسانه است.

سردار عزیزالله ملکی افزود: شورای تامین استان و استاندار که ریاست این شورا را بر عهده دارد، بهترین تعامل و همکاری را با نیروی انتظامی دارند.

اجتماعی

شنبه هفته گذشته واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر شیراز به بندرعباس، ۱۷ مصدوم برجای گذاشت.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس زمان این حادثه را ساعت ۰۴:۵۰دقیقه بامداد روز شنبه ششم مهرماه اعلام کرد.

حسن امینی زاده افزود: طی تماس با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی بندرعباس، گزارش حادثه واژگونی اتوبوس بعد از بوستانو به سمت بندرعباس  اطلاع داده شد

اقصی نقاط استان هرمزگان طی هفته گذشته شاهد فعالیت یک سامانه ناپایدار جوی و بارش شدید باران و طغیان رودخانه های فصلی بود که اوج فعالیت این سامانه در روزهای پایانی هفته گذشته به ویژه روز پنجشنبه و جمعه بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: طغیان رودخانه‌های فصلی و بی‌توجهی به هشدارهای بارندگی و احتمال وقوع سیلاب، موجب مرگ ۵ نفر در این استان شد.

علیرضا صفاایسینی روز جمعه هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این افراد سوار بر ۲ خودرو در مسیرهای متفاوت قصد عبور از آبنما داشته‌اند که دچار سانحه می‌شوند.

وی ادامه داد: سه نفر در آبنمای مسیر جاسک به بشاگرد و ۲ نفر در آبنمای مسیر میناب به بشاگرد جان‌ خود را از دست می‌دهند.

مرحله دوم جشن عاطفه‌ها چهارشنبه هفته گذشته دهم مهرماه همزمان با سراسر کشور در مدرسه‌های هرمزگان برپا شد و دانش آموزان با دستان کوچک و سخاوتمند خود هدایای نقدی وغیرنقدی را به کودکان نیازمند و بی بضاعت استان هدیه دادند و درواقع مهربانی را باهم تقسیم کردند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: به دنبال اولین بارش پاییزه در استان ، ۶۳ سازه آبخیزداری در نقاط مختلف هرمزگان آبگیری شد.

ابراهیم جعفری تختی نژاد عصر دوشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میزان بارش استحصال شده در این سازه‌ها بیش از ۹ میلیون مترمکعب است.

از آغاز سال تحصیلی جاری تاکنون، افزون بر ۵۰ هزار قلم نوشت افزار و پوشاک توسط خیران بین دانش آموزان نیازمند استان هرمزگان توزیع شد.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: این وسایل توسط خیران در شهرستان‌ها، مجمع خیرین استان، بانک آینده و ستاد فرمان امام راحل تهیه شده است.

موسی دادی‌زاده سرخائی عصر دوشنبه هفته گذشته در آیین توزیع نوشت افزار و پوشاک دانش آموزان نیازمند ناحیه دو بندرعباس افزود: امروزه هیچ دانش آموزی نباید به خاطر نداشتن کتاب، نوشت افزار و پوشاک از تحصیل بازماند.

علمی

دو دانش آموز هرمزگان نشان طلای جشنواره بین المللی علوم و تکنولوژی نوین ۲۰۱۹ امارات را از آن خود کردند.

مقاله علمی «فاطمه جابری» از دبیرستان نمونه رشد و «ام البنین دهقانی» از هنرستان نمونه خلیج فارس هر ۲ از ناحیه یک بندرعباس توانست مدال طلای این جشنواره را از آن خود کنند.

فرهنگی

رییس قوه قضاییه صبح پنجشنبه هفته گذشته پس از ورود به بندرعباس راهی گلزار شهدای این شهر شد و به مقام والای شهدای این استان ادای احترام کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی و هیات همراه با حضور در گلزار شهدای بندرعباس به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این شهر ادای احترام کرد.

شنبه هفته گذشته عملیات احداث ۱۶ باب خانه عالم خیر ساز در بندرعباس با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان ، استاندار و جمعی دیگر از مسوولان آغاز شد.

نماینده ولی فقیه درهرمزگان گفت: بحث حمایت از مساجد استان از سال آینده با همکاری استانداری پیگیری و در دستورکار قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده روز شنبه هفته گذشته در مراسم آغاز عملیات احداث ۱۶ خانه عالم در هرمزگان افزود: حمایت از مساجد که محور وحدت و همبستگی مسلمانان است، به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های جدید کاری خود از سال آینده به جد دنبال می‌شود.

هفته گذشته علی محبی پور از بندرلنگه رتبه نخست رشته حفظ ۲۰جزء چهل و دومین دوره رقابت‌های قرآن کریم کشور را کسب کرد .

هفته گذشته با حکم حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی ، رییس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس به عنوان رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر این استان منصوب شد.

۲ کتابخانه سیار روستایی خریداری شده شهرستان بندرعباس و فین ۱۳ مهر همزمان با روز ملی کودک با هدف توسعه خدمات فرهنگی، به مناطق روستایی راه اندازی می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: اعتبار این ۲ کتابخانه سیار روستایی از محل اعتبارات شهرستان بندرعباس خریداری و در روز ملی کودک افتتاح و در خدمت کودکان فین و روستاهای حواشی شهرستان بندرعباس قرار می‌گیرد.

ناهید سلیمانی احمدی روز سه شنبه هفته گذشته در نشست خبری افزود: برای این منظور نیز ۲ مربی فرهنگی فعالیت کتابخانه‌های سیار کانون در روستاها جذب شده به روستاها اعزام و به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری می‌پردازند.

بنابر اعلام وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش، سهمیه استخدام ۶۵۰ نفر نیرو به آموزش و پرورش هرمزگان تعلق یافته است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش وپرورش هرمزگان گفت: متقاضیان تا روز جمعه ۱۲ مهرماه ۹۸ فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانیwww.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

مرتضی رئیسی حسنلنگی روز  یکشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران افزود: تمام افراد علاقه مند به شغل معلمی که دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند، هرچه سریع تر با ورود به سایت سازمان سنجش کشور نسبت به ثبت نام اقدام نمایند و ثبت نام را به روز پایانی واگذار نکنند زیرا طبق اعلام سازمان سنجش کشور، برای جامانده ها از ثبت نام به هر دلیلی، امکان تمدید وجود نخواهد داشت.

ورزشی

همایش دوچرخه سوارای به مناسبت هفته دامپزشکی با شرکت ۳۰ دوچرخه سوار روز جمعه هفته گذشته از ساحل سورو تا ساحل غدیر بندرعباس برگزار شد.

عصر سه شنبه هفته گذشته از سری مسابقه لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه های کشور، تیم شهرداری بندرعباس در هفته سوم این رقابت ها با نتیجه ۳ بر ۱ تیم میهمان خود شهدای بابلسر را شکست داد.

راه اندازی و تجهیز خانه‌های ورزش روستایی از برنامه‌های مهم و اولویتی وزارت ورزش وجوانان برای گسترش ورزش در سطح روستاهاست.

مدیرکل ورزش وجوانان هرمزگان بر احداث خانه‌های ورزش روستایی در سطح روستاهای استان با همکاری و پیگیری دهیاران، بخشداران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها تاکیدکرد.

محمود رضا امیاری روز دوشنبه هفته گذشته در نشست با روسای هیات‌های ورزشی هرمزگان افزود: به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش نیز (۲۶ مهر تا دوم آبان)، طرح ها و پروژه‌های مختلف ورزشی در سطح شهرها و روستاهای استان آماده بهره برداری است که می‌توان به بهره برداری از سالن‌های ورزشی، چمن مصنوعی محله ای کوچک وچمن بزرگ اشاره کرد.

رقابت‌های کبدی ساحلی قهرمانی کارگران کشور با حضور هشت تیم ماه جاری در بندرعباس برگزار می‌شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی هرمزگان روز دوشنبه هفته گذشته در ابن خصوص اظهار داشت: پس از ورود و قرعه‌کشی تیم‌ها در روز ۲۰ مهر، رقابت‌ها در محل زمین ساحلی غدیر بندرعباس در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.

هادی ابراهیمی ادامه داد: تیم‌ها پس از مسابقه دادن در روزهای ۲۱ و ۲۲ مهر و با مشخص شدن قهرمان و اهدای جایزه این استان را به سمت استان خود ترک خواهند کرد.

دوشنبه هفته گذشته کادر فنی تیم منتخب ووشوی بزرگسالان هرمزگان در دو بخش ساندا و تالوی آقایان و بانوان به ‌منظور شرکت در رقابتهای قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی معرفی شد.

رقابت‌های فوتبال بخش مرکزی بندرعباس که از نیمه دوم مردادماه امسال با حضور ۱۳ تیم در۲ گروه به میزبانی روستاهای پاتل ایسین و گربند به صورت دوره ای درجریان بود، شامگاه شنبه هفته گذشته با قهرمانی تیم منتخب سودرو پایان یافت.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.