سوگواران حسینی در هرمزگان در روز عاشورا با به راه انداختن دسته جات و هیات های عزاداری شور و شعور حسینی را به نمایش گذاشتند.

مردم هرمزگان دیشب نیز با حضور در بقاع متبرکه، مساجد، حسینیه ها و هیات های عزاداری در سوگ شهادت امام سوم شعیان و شهدای دشت کربلا بر سر و سینه زدند.

امروز نوای یا سید و سالار شهیدان و یا قمر بنی‌هاشم در همه جای هرمزگان به گوش می‌رسد و تمام مناطق این استان با فریادهای یا حسین و یا ابوالفضل سوگواران، رنگ و بوی عاشورایی به خود گرفته است.

حضور جوانان، نوجوانان و کودکان در آیین‌های عزاداری و دسته‌های سوگواری جلوه خاصی به این مراسم باشکوه و معنوی داده و نوحه‌سرایی مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت نیز در فضای هرمزگان طنین‌انداز شده است.

حضور دهها دسته سینه زن و زنجیر زن و همچنین گروههای مذهبی در صفوف منظم و منسجم اعم از زن و مرد، کودک ، نوجوان و جوان سوگوار در خیابان های بندرعباس مرکز استان هرمزگان از جلوه های مهم این عزاداری است .

برخی از هیات های عزاداری محله های قدیمی شهر بندرعباس در طول مسیر به تعزیه خوانی خیابانی و ذکر مصیبت روز عاشورا پرداختند که با استقبال پرشور مردم بویژه نوجوانان مواجه شد.

امروز شهرهای میناب ، رودان ، جاسک ، سیریک ، بشاگرد، حاجی آباد ، قشم ، هرمز، لارک ، هنگام ، بندرخمیر ، کیش ، بستک ، بندرلنگه وپارسیان نیز شاهد حضور مردم عزادار در عاشورای حسینی است .

امام حسین(ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در خانه حضرت امیرالمومنین(ع) پیشوای اول شیعیان و حضرت فاطمه زهرا(س) یگانه دختر رسول اکرم(ص) در مدینه دیده به جهان گشود.

در روز دهم محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری، امام حسین(ع) و یارانش که ۷۲ تن بودند در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی، با رشادت و دلاوری در دشت کربلا به شهادت رسیدند و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کردند.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.