به گزارش ایرنا، فریدون همتی عصر سه شنبه در آیین بزرگداشت روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: دشمنان باید بدانند و یکبار دیگر هشت سال دفاع مقدس را مرور کنند که ابرقدرت ها و کشورهای منطقه درکنار صدام قرار گرفتند و ملت ایران با سرافرازی آن را پشت سر گذاشت و اجازه نداد یک‌ وجب از خاک کشورمان در اختیار دشمن قرار بگیرد.
وی ابراز داشت: این ملت همان ملت است و کارنامه خوبی دارد و توانمندی که آنروز برای دفاع از امنیت خلیج فارس داشت، اکنون افزون تر شده است.
همتی تصریح کرد: ایران اسلامی علاقه مند به همکاری مسالمت آمیز است و این امنیت را در طول تاریخ فراهم کرده است و ملت های کشورهای منطقه باید از حاکمان خود بخواهند کرامت و وجه آنان را در برابر ترامپ حفظ کنند.
استاندار هرمزگان خاطر نشان کرد: در شرایط حاضر هم مردمان همجوار خلیج فارس که محوریت آن مردم هرمزگان هستند این پیام را دارند که این مردم سخت کوش و وطن دوست با تمام وجود از آب های نیلگون خلیج فارس حراست می کنند.
وی اضافه کرد: موقعیت راهبردی خلیج فارس بر همه آشکار است و به دلیل نقش اساسی که در فرهنگ و هنر و امنیت و زندگی مردمان داشته همیشه مورد طمع استعمارگران بوده است.
وی اشاره کرد: نمونه آن حضور پرتغالی ها، انگلیسی ها و نمونه اخیر آن دوران دفاع مقدس است که شهدای گرانبهایی برای آن تقدیم کردیم.
استاندار هرمزگان بیان داشت: بزرگداشت روز ملی خلیج فارس از مدت ها قبل با انتخاب زبان فرهنگ و هنر آغاز شد و هنرمندان با زبان هنر تاریخ خلیج فارس را از زبان اندیشمندان گوشه و‌ کنار عالم به زیبایی بیان کردند.
همتی با اشاره به نقش مردم هرمزگان در دفاع از خلیج فارس و حفظ امنیت آن، افزود: ملت ایران خلیج فارس را حفظ می کند و این ملت هم قدردان مردم هرمزگان که در محوریت دفاع از خلیج فارس قرار دارند، هستند.
دهم اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز و آزاد سازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه، به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است و هیات دولت در تاریخ 22 تیرماه سال 1384 در مصوبه ای بر این نامگذاری مُهر تایید زد.
سردار امام قلی خان در این روز (21آوریل 1622میلادی) موفق شد به 117 سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به مورد تهاجم قرار گرفتن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران توسط ایادی استکبار جهانی بویژه برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و تلاش آنان برای تحریف نام تاریخی این خلیج، به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی این روز را انتخاب کرده اند.
دبیرخانه دایمی جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس به علت قرابت تاریخی و مرکزیت فرهنگی در بندرعباس واقع شده و سایر استان ها نیز در آن مشارکت فعال دارند.
3219/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.