ماه رجب ماهی پربرکت که از آغاز تا انتهایش سرآغاز جوشش رحمت و مهربانی است، ماهی که ابتدایش با سخاوت میلاد شکافنده علوم، امام محمد باقر(ع) آغاز می شود و نیمه هایش چنان پربرکت می شود که تشنگان بهشت ولایت در شب 13 رجب از حضور قدم «ابوتراب» مولی علی(ع) پیشوای شیعیان سرمست می شوند.
و برکت این ماه در شب 27 ام و در سالروز عید مبعث، روز انتخاب آخرین فرستاده خداوند یادآور نوید بخش صلح، آرامش و ایمان از سوی پیام آور دین اسلام، مژه دهنده صلح و رحمت در بین زمینیان است.
27 رجب سال 13 پیش از هجرت، بعثت بزرگمردی است که در سرزمین مکه و در بین قبایل بت پرست عرب و در سرزمینی که مردمانش در کنار کعبه مقدس ترین مکان و یادگار ابراهیم و اسماعیل و درحالی که سجدگاهشان بت های «هبل»- نخستین بت عرب- «لات» و «منات» و «عزی» بود، اما او غار حرا را برای عبادت با خدای یکتای خود انتخاب کرد.
بزرگمردی که نوه ابراهیم بت ‏شکن خلیل خدا و اسماعیل ذبیح و فرزند هاشم سید و سرور عرب و نوه عبدالمطلب بزرگ و دانای قریش بود، مردی که نه تنها بتی را سجده نکرد، بلکه در تمام دوران کودکی و جوانی اش، پاک بود از هرگونه آلودگی.
او از کودکی در میان قوم جاهل روزگارخویش، به صدق و راستگویی، درستی و پاکی معروف بوده تا آنجا که او را «محمّد امین» می نامیدند.
و آن هنگام که 'جبرییل' پیک وحی، رسالتی مهم را از جانب خدا آورد و گفت: «اقراء»... و محمد(ص) خواند 'به نام خوبی ‌ها'، خوبی هایی از درون غار حرا که رحمتی از جانب پروردگار بود و طلوع اندیشه های انسانی.
حضرت محمد(ص) 27 رجب سال 13هجری به پیامبری مبعوث شد و چون مبعث به پا شد صبح بصیرت دمید و سفیر رحمت و مهربانی و آخرین فرستاده الهی که پیامبرتر از همه پیامبران بود از درون غارحرا به مقام و بعثتی راه یافت که سرآغاز خدا پرستی مردمان جاهل آن دیار شد.
حضرت محمد(ص)، پیامبری که قبل از بعثت نیز مظهر اعتماد و زبانزد صداقت و امانتداری بود، او به حق برگزیده ای شایسته از سوی خداوند برای رهایی از جاهلیت مردم در سرزمینی که زورمندان و روسای زورگو بر جان و مال مردم مسلط بودند، بود.
رسول مهربانی آخرین پیامبر نور و رحمت در روز 27 رجب در مکه مکرمه دعوت به خدا را از بین خویشاوندان و نزدیکانشان حضرت علی(ع) و حضرت خدیجه(س) آغاز کرد.
او سرآغاز حرکت خود را در مسیر توحید با دعوت مردم مکه به مهربانی، اخلاق و محبت آغاز و در این راه سالها مرارت و سختی های فراوانی را تحمل کرد.
پیامبر اخلاق، محبت، گذشت و انصاف روزی های سخت مدارا و مبارزه با ابوجهل های آتش افروز و جاهل های بی مغز جامعه خشن و زورگو، ذلت را تبدیل به عزت کرد و وحشی گری را تبدیل به اخوت و جهل را تبدیل به علم.
پیامبری که به همراه ابی طالب، حضرت خدیجه(س) و قبایل مسلمان خود سه سال در دره ای در مجاورت مکه در زیر آفتاب سوزان سختی های زندگی و و رسالتش را یک به یک پشت سرگذاشت و این چنین مسیر حرکت توحیدی خویش را به شهر مدینه رساند و در این شهر حکومت اسلامی تشکیل داد.
مبعث نبوی پیامبرعلم و مودت، تجلی رحمت خداوند است که نه تنها با جاهلیت قبایل عرب که با خرافات وتعصبات کوکورانه سرزمین های دیگر نیز مقابله کرد و آنها را از کردار زشت برحذر و به نیکویی دعوت کرد.
حضرت محمد مصطفی(ص) به عنوان پیامبراخلاق و مهربانی، انقلابی را در عالم بشریت ایجاد کرد که هنوز دامنه آن ادامه دارد.
27 ماه رجب، مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و یکی از عیدهای بزرگ مسلمانان است که برای اولین بار نخستین آیات الهی «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» بر رسول مهربانی پیامبر اکرم (ص) در غار حرا نازل شد.
سالروز 'بعثت' پیامبر اخلاق و مهربانی امروز و در زمانه ای که ابوجهل ها و ابولهب ها در دنیای اسلام با آتش افروزی ها به دنبال جاهلیت مدرن هستند، چنان که رهبر فرزانه انقلاب فرموده اند 'این روز یادآوری یک حادثه درس آموز است'؛ بعثت پیامبراکرم (ص) سرآغاز راهی شده تا انسان از شرک، بی عدالتی، تبعیض، جهل و فساد بیرون آمده و به سوی توحید، معنویت، عدالت و کرامت حرکت کند.
*خبرنگار ایرنا در هرمزگان
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.