به گزارش ایرنا، در ابتدای این گزارش آمده است: گردشگری و جذب توریست یکی از صنایع مهم در دنیا به حساب می آید، صنعتی که در دنیا بنام صنعت سبز نام گرفته است، امروزه بسیاری از کشورها به طورجدی در حال سرمایه گذاری در حوزه این صنعت سبز و مهم هستند، این موضوع به قدری مهم است که حتی مقام معظم رهبری نیز با تأ کید بر رونق گردشگری از مسوولان این حوزه خواسته است تا این صنعت را در کشور به طورجدی توسعه دهند.
درادامه این گزارش به پیشینه بندرعباس پرداخته شده وعنوان شده است: شهر بندرعباس ازدیرهنگام یکی از شهرهای توریستی و تجاری ایران بوده، این شهر با توجه به همجواری با خلیج فارس همه ساله میزبان جمع کثیری از هموطنان و نیز گردشگران خارجی است و البته شایان ذکر است تعداد گردشگران داخلی و خارجی شهر بندرعباس هرساله روبه افزایش است.
در همین راستا مسوولان ارشد این شهر همواره در تالش هستند که زیرساخت های مناسبی را برای خدمات دهی به گردشگران ارائه دهند و باید قبول کنیم که الحق والانصاف مسوولان استانی و شهرداری بندرعباس کارنامه قابل قبولی را در این حوزه داشته است.
اما دو مسئله مهم همواره گردشگران و مردم شهر بندرعباس را به شدت آزار می دهد؛ اول ورود پس آب فاضلاب شهری به دریا که این مورد با پیگیری های مکرر استاندار هرمزگان در حال برطرف شدن است و دوم بازار ماهی فروشان مستهلک و نامناسب شهر بندرعباس است.
در تمامی شهرهای ساحلی، بازارهای ماهی یکی از جاذبه های آن شهر محسوب می شود و بسیاری از گردشگران در شهرهای ساحلی ساعتها برای بازدید از بازار ماهی شهرهای ساحلی وقت برعکس می گذارند، متأسفانه در بندرعباس دقیقا است و خریداران ماهی با اکراه وارد بازار می شوند و بعد از خرید به سرعت ازآنجا خارج می شوند، البته ما هم به آنها حق می دهیم، بازار ماهی بندرعباس به حدی کثیف و غیربهداشتی است که بیشتر دافعه دارد تا جاذبه! مخصوصا در بازار دستفروشان ماهی که در پشت بازار کنونی شکل گرفته است.
به طور محسوس می توان مشاهده کرد، به رغم اینکه بندرعباس در ساخت و راه اندازی مرا کز مختلف تجاری و رستوران ها پیشرفته ای چشمگیری داشته اما در مورد بازار خریدوفروش ماهی هیچگونه پیش رفتی نداشته، لذا این موضوع مدتهاست که هم مردم شهر و هم گردشگران آزار می دهد.
در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده است: متأسفانه محل عرضه ماهی بندرعباس بهجای آنکه محل جذب گردشگر باشد، محلی برای جذب موش و حشرات موزی شده است و مشتریان این بازار به سرعت ازآنجا خار ج می شوند، چرا که آلودگی تنها جاذبه این بازار است.
در ادامه این گزارش به اهمیت غذایی ماهی و لزوم نظارت برعرضه ماهی نیز اشاره شده است: ماهی به لحاظ غذایی برای انسان حائز اهمیت است، البته مهمتر از آن بهداشت خود ماهی و سالمت بودن آن است، اغلب متخصصان علوم تغذیه ای 2 بار مصرف ماهی در هفته را توصیه می کنند؛ بنابراین با جدیت کامل سلامت ماهی را باید موردبررسی قرارداد، بی شک در یک محیط آلوده نمی توان انتظار خرید ماهی سالم را داشت، ماهیها مواد غذایی پروتئینی و گاهی چرب هستند که دارای بافت عضلانی سست تر نسبت به گوشت مرغ و گوشت قرمز می باشند بنابراین برای فاسدشدن بسیار مستعدتر هستند.
فساد میکروبی پروتئین ها و غذاهای پروتئینی مانند ماهی از مهمترین و پیچیده ترین فساد مواد غذایی است که درنتیجه تغییرات زیاد در ساختار پروتئینی ماهی روی می دهد و میکروارگانیسم های بسیاری باعث این نوع فساد می شوند، لذا بهداشت محیط محل عرضه ماهیان بسیار حائز اهمیت است، البته در بهداشتی که در بازار ماهی بندرعباس، مخصوصا بازار دستفروشان ماهی به هیچ عنوان رعایت نمی شود.
البته بازار ماهی تنها مکان نامناسب برای عرضه ماهی نیست، بلکه بازارچه ماهی محلهی خواجه عطا و دستفروشان ماهی در بازار روز واقع در چهارراه 17 شهریور هم به لحاظ بهداشتی بسیار اسفبار است، امید است مسئولین متولی بهداشت شهر سریعا تدبیری برای حل مشکالت بهداشتی بازارهای ماهی بی اندیشند.
احداث یک بازار استاندارد و بهداشتی جهت عرضه ماهی باید یکی از دغدغه های مهم مسوولان شهر بندرعباس باشد، بازاری که درشان و شخصیت مردم شریف بندرعباس باشد، همچنین محلی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی باشد و همه با اطمینان از محصوالت این بازارید کنند، داشتن یک بازار ماهی مناسب، استاندارد و بهداشتی کوچکترین حق مردم شریف بندرعباس است، لذا امید است مسئولان اقدامات الزم را صورت دهند.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.