به گزارش ایرنا، ماجرا از بهمن ماه سال گذشته و انتشار اخباری مبنی بر دخالت یکی از اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی هرمزگان در جعل کارت بازرگانی آغاز شد.
با وجود مسوولیت مستقیم اتاق بازرگانی به عنوان متولی و مرجع صدور کارت بازرگانی در مقطع زمانی یاد شده، (نیمه اول بهمن 96) تقریبا هیچ یک از اعضای هیات رییسه اتاق بندرعباس وهمچنین رییس سازمان صنعت ومعدتن وتجارت استان حاضر به توضیح درباره خبرها و شبهه ها و شایعه های منتشر شده نبودند.
دبیرهیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بندرعباس سال گذشته و ابتدای شکل گیری تنش ها گفت: شاید بهتر باشد رییس اتاق نیز در این باره اظهار نظر کند.
حسن روحانی تازیانی افزود: رییس اتاق مسوولیت اداری را برعهده دارد و بر امور نظارت دارد و باید در این خصوص اظهار نظر کند.
وی با بیان اینکه در این موضوع باید بررسی دقیق صورت بگیرد و سپس نتایج اعلام شود، اضافه کرد: تنها به شنیده‌ها و شایعه ها نمی توان بسنده کرد و از روی آن‌ها فردی را متهم کرد و باید همه چیز مستند باشد.
وی با تاکید بر این که هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در جریان این موضوع نیست، عنوان کرد: این موضوع را از طریق برخی صحبت‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی شنیده ام و باید مورد بررسی قرار بگیرد.
البته دبیر هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بندرعباس با بیان اینکه هیات رییسه در این خصوص به طور حتم جلسه ‌ای برگزار و تصمیم گیری خواهد کرد، اظهار کرد: اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد به طور حتم اعضای هیات رییسه با فرد متخلف برخورد قاطعی خواهند داشت.
با بالا گرفتن شایعه ها واضافه شدن اخباری به شایعه های قبلی مبنی بر ‌صدور کارت بازرگانی با تراکنش مشکوک به نام یک زن کارگر سازمان امور مالیاتی استان نیز محتاطانه به موضوع ورود کرد.
مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان اظهار داشت: در اتهامی که متوجه عضو اتاق بازرگانی بندرعباس در رابطه با جعل کارت‌های بازرگانی وارد شده، وضعیت هنوز مشخص نیست و تراکنش‌های مشکوک گزارش شده که این موضوع در دست بررسی است.
شاکر رضا مریدی خاطرنشان شد: تشخیص و اثبات جعلی بودن کارت‌ها نیز وظیفه متولیان امر در دیگر نهادهاست.
وی تصریح کرد: تهران تراکنش‌ های مشکوک را به استان‌ ها اعلام می‌کند و ما با بررسی این تراکنش‌ها مطالبات یا فرارهای مالیاتی را مشخص می ‌کنیم.
مدیرکل مالیاتی هرمزگان اضافه کرد: بنا بر ماده 274 قانون ما مکلفیم که فرارهای مالیاتی را به دادگستری اعلام کنیم و در صورت محرز شدن تخلف از سوی دادگستری، این موضوع رسانه ‌ای و اعلام خواهد شد.
وی در رابطه با شگرد متهمان در موارد اینچنینی ضمن هشدار به مردم بیان کرد: شگرد متهمان در سواستفاده از کارت‌های بازرگانی به این صورت است که با سودجویی از هویت افراد فقیر و بی بضاعت جامعه، کارت‌هایی را صادر می‌ کنند اما در شایعه ‌ای که پخش شده هنوز ابعاد ماجرا مشخص نیست اما شک نکنید که گروه های تخصصی دادگستری ابعاد مختلف موضوع را احصا خواهند کرد.
مریدی در رابطه با به سرانجام رسیدن این پرونده اضافه کرد: این پرونده مالیاتی هنوز به صورت صد در صدی روشن نشده و در صورت اثبات اطلاع رسانی خواهد شد.
وی بیان کرد: فلسفه ما در پیگیری فرارهای مالیاتی وصول حقوق دولتی است و در روند پیگیری این حق نیز به وسط آمدن اسم‌های کوچک و بزرگ نقشی نخواهد داشت.
مدیر کل امور مالیاتی هرمزگان افزود: مجرمان همواره از ناظران و مجریان قانون چند گام جلوتر هستند و برای تکمیل پرونده‌ها به سرعت اطلاع‌رسانی ابعاد مختلف ماجرا انجام نمی‌شود و نیاز به زمان دارد و هنر ما بازگردن حقوق دولتی است.
این رویداد تا مدتی به ظاهر مسکوت ماند و در این مدت تلاش های برخی اعضای اتاق برای متقاعد کردن رییس اتاق بازرگانی به استعفا برای پایان دادن به شبهه ها بی نتیجه ماند.
چهار ماه بعد با استعفای دو عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس، این ماجرا وارد مرحله تازه ای شد.
'حمید طیبی' و 'کریم خمیسی' دو عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس در اعتراض به رسیدگی نشدن به تخلفات رخ داده در این اتاق و با ذکر دلایلی از سمت خود استعفا دادند.
طیبی در نامه‌ ای خطاب به اتاق بازرگانی بندرعباس؛ علت استعفایش را ' تخلفات انجام‌ شده توسط ریاست اتاق بازرگانی بندرعباس در مورد صدور تعدادی کارت بازرگانی و تمکین نکردن ایشان به استعفا' و نیز 'بی‌ کفایتی ایشان' اعلام کرده است.
خمیسی نیز در نامه‌ دیگری خطاب به اتاق بازرگانی علت استعفایش را مسکوت ماندن و بی ‌نتیجه بودن پیگیری 'سوء استفاده یکی از اعضای هیات‌رییسه در صدور و استفاده از کارت‌های بارزگانی یک‌ بارمصرف' اعلام کرد.
اما این اتفاق نیز تغییر تازه ای در وضعیت هیات رییسه اتاق به وجود نیاورد تا آن که کاسه صبر تعدادی از اعضا لبریز شد و در جلسه فوق ‌العاده هیات نمایندگان مورخ 17 آذرماه 97، رییس اتاق را به علت آنچه انجام اعمال خلاف رویه اجرایی و قانون اتاق و عدول از عدول از مصوبات هیات‌ رییسه و هیئت نمایندگان و استفاده نامشروع از پست ریاست و اعتماد اعضای هیات نمایندگان از ریاست اتاق بازرگانی می نامیدند عزل کردند.
9 روز پس از اعلام این تصمیم، متنی در برخی رسانه ها مبنی بر قانونی نبودن تصمیم 17آذر هیات رییسه به نام روابط عمومی اتاق بازرگانی بندرعباس منتشر شد.
دراین متن آمده بود:'متأسفانه اخیراً مشاهده شده برخی افراد بدون اطلاع از مواد قانونی و ملاحظات و مقررات مربوطه اقدام به انتشار اخباری مبنی بر برکناری رئیس اتاق بندرعباس کرده‌اند.
با عنایت به ماده 7/5 آیین ‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات‌های نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان که شرایط برکناری یا کناره‌گیری رئیس اتاق بازرگانی را به‌ صراحت تصریح کرده است، لذا تصمیم عده‌ای قلیل مبنی بر رویه‌ای غیرقانونی نه ‌تنها و جاهت قانونی ندارد، بلکه با روح اخلاق کسب ‌وکار و تجارت نیز مغایرت دارد. '
در ادامه این متن تصریح شده بود: 'رییس اتاق بازرگانی همچون گذشته با قدرت و قوت در پی احقاق حقوق و منافع قانونی اعضا در تلاش و پیگیری هستند و بدیهی است هرگونه استعفا و عزل ایشان به ‌شدت تکذیب می‌ شود و این اتاق حقوق خود را مبنی بر پیگیری موضوع از مراجع ذی‌ صلاح قانونی محفوظ می ‌داند.'
در آخرین بخش از این نامه مبسوط نوشته شده بود: به افراد مذکور توصیه می‌ شود در شرایط کنونی که تحریم‌های ناجوانمردانه دشمن و بیگانگان علیه کشور اعمال شده به‌جای تهمت زنی و ایجاد حواشی به اصل موضوع بهبود جایگاه پارلمان بخش خصوصی اتاق بازرگانی همت گمارند و با وحدت و تعامل و انسجام برای مقابله با تحریم‌های فوق و تفکر بیشتر برای ارائه راهکارهای اقتصادی در جهت تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.'
اما این نامه نیز خط پایان بازی نبود و مدتی بعد اصالت و محتوای این متن نیز زیر سوال رفت.

**اطلاعیه‌ ی هیات ‌رییسه اتاق
پنجشنبه 13 دی در تازه ‌ترین واکنش به این موضوع، هیات‌ رییسه اتاق بازرگانی بندرعباس اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده بود:
«نظر به جوابیه مخدوش و کذب منتسب به روابط عمومی و امور بین‌ الملل اتاق بازرگانی بندرعباس در خصوص مشکلات پیش ‌آمده و روند رسیدگی به تخلفات انجام‌ شده و همچنین اشاره اشتباه به بندهای قانونی ذکرشده در جهت انحراف افکار عمومی، اعضا محترم اتاق و انتشار در برخی خبرگزاری‌ها؛ هیات ‌رییسه اتاق بازرگانی بندرعباس در جلسه فوق‌ العاده مورخ 28 آذرماه 1397 موارد فوق را موردبررسی قرار داده و مشخص شد که اعلامیه مذکور دارای امضا و اصالت نبوده وهیچ‌ کدام از واحدهای روابط عمومی و امور بین‌ الملل و دبیرخانه اتاق مسوولیت انجام آن را نپذیرفته و اذعان کردند نقشی در تهیه و انتشار آن نداشته و فقط شماره نامه توسط رییس اتاق از واحد دبیرخانه اخذ گردیده و تاکنون نامه جهت ثبت و درج در بایگانی عودت نشده است.
لذا هیات‌ رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس به شرح ذیل اعلام می‌ دارد: طبق قانون و آیین ‌نامه تشکیل هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، هیات نمایندگان اتاق‌ها رکن اساسی و تصمیم گیر محسوب گردیده به‌ نحوی‌ که هیات‌ رییسه و ریاست اتاق باید پاسخگو و مجری مصوبات هیات نمایندگان باشند و درصورتی‌ که تخلفاتی از جانب هر یک از اعضای هیات ‌رییسه انجام پذیرد، طبق بند 6 ماده 7 آیین‌نامه مذکور، تخلف توسط هیات نمایندگان بررسی و با اکثریت آرا جهت اعمال‌ نظر نهایی به اتاق ایران ارسال می ‌گردد.
لذا 'تخلفات صورت پذیرفته توسط ریاست اتاق بازرگانی بندرعباس' برابر ماده‌ قانونی فوق الاشاره در جلسه هیات نمایندگان اتاق بندرعباس بررسی و با اکثریت آرا به اتاق ایران ارسال گردیده که با دستور ریاست محترم اتاق ایران به کمیته انضباطی ارجاع و در موعد مقرر نظر مشورتی کمیته انضباطی اخذ و نهایتاً توسط هیات‌رییسه اتاق ایران تصمیم‌ گیری خواهد شد.'
این که تنش ها و کشمکش های یک ساله در نهاد اقتصادی قطب تجاری و بازرگانی کشور چه تاثیری در فعالیت های این بخش دارد بحثی است که جداگانه قابل بررسی است.
اما به نظر می رسد آنچه کم اهمیت تر از تاثیر سوء این تنش ها نیست، بی تفاوتی و سکوت کشدار و طولانی مدت متولیان دولتی و نظارتی و به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان 19آذر امسال در حاشیه سفر معاون اول رییس جمهوری به بندرعباس در گفت و گویی غیر رسمی و غیر خبری به خبرنگار ایرنا گفت: این سازمان به دلیل آن که سفر اسحاق جهانگیری تحت الشعاع قرار نگیرد، فعلا در این باره اظهار نظر نمی کند.
خلیل قاسمی در اتوبوسی که خبرنگاران و مسوولان را برای استقبال از معاون اول رییس جمهوری به روی باند فرودگاه می برد وعده داد ظرف یک هفته در این باره اطلاع رسانی و شفاف سازی کند.
سفر اسحاق جهانگیری پایان یافت و 9 روز بعد خبرنگاران و مسوولان هرمزگان به استقبال علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی رفتند.
این سفر هم به پایان رسید و باز هم قفل سکوت صمت شکسته نشد.
معلوم نیست این موضع گیری ها و بیانیه های تایید و تکذیب تا کی ادامه می یابد و مشخص نیست فصل الخطاب و پایان دهنده این پرونده چه کسی است و کی می خواهد از تماشاگر بودن محض دست برداشته و آرامش را به اتاق بازرگانی شلوغ و پر سر و صدای بندرعباس باز گرداند.
2094 /6048
گزارش: هومن محمدکرمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.