«کلثوم» یکی از سواد آموزان نهضت سوادی آموزی است که داستانش را این گونه برای ما تعریف می کند؛ پنج سالم بود که تازه متوجه شدم خواهران و برادران بزرگتر از خودم هر روز صبح زود به عشق مدرسه از خواب بیدار شده و راهی کلاس درس می شوند و ظهر که از مدرسه بر می گردند هنوز لباس مدرسه از تن در نیاورده شروع به مشق نوشتن و تکالیفشان می کردند و از خاطرات کلاس درس و بازی با بچه ها حرف می زدند.
او می گوید: من نیز مشتاق شده بودم که مدرسه چه جور جایی است که برادر و خواهرانم در موقع برگشت هر روز با نشاط تر از قبل هستند؛ تا این که به سن 6 سالگی رسیدم و برای خودم قبل از رفتن به مدرسه کیف، کفش و مانتو و شلوار و غیره خریدم.
این سواد آموز روستای شمیل بندرعباس اضافه کرد: اما مادرم گفت که باید قبل از مدرسه واکسن (آمپول) 6 سالگی ات را بزنی و من از ترس آمپول، از درس و مشق و مدرسه دلسرد شدم و تصمیم گرفتم که به مدرسه نروم، هر چه پدر و مادر و خانواده و اقوامم اصرار کردند که همه قبل از رفتن به مدرسه واکسن زده اند و درد آن یک لحظه است، اما من پایم را در یک کفش کردم که (آمپول) نمی زنم و به مدرسه هم نمی روم.
کم کم بزرگ شدم و به این غبطه می خوردم که هم سن و سال هایم به مدرسه می رفتند و خواندن و نوشتن یاد می گرفتند و من به خاطر یک آمپول، سرنوشت زندگی ام را با بی سوادی رقم زدم و حتی زمانی که به مغازه و نانوایی می رفتم از خجالت آب می شدم که نمی توانستم حساب و کتاب کنم.
از این رو بود که در سن 16 سالگی تصمیم گرفتم درس بخوانم، مادرم گفت برای مدرسه رفتن دیگر دیر شده است اما می توانی در کلاس های نهضت سوادآموزی شرکت کنی و درس بخوانی که من با خوشحالی در کلاس های سواد آموزی شرکت کردم.
دوره سوادآموزی را با کمک معلم و خواهران و برادرانم به اتمام رساندم، هر چند که در دوره های انتقال و تحکیم شرکت نکردم اما خوشحالم که با کمک نهضت سواد آموزی به جایگاهی رسیده ام که می توانم بخوانم و بنویسم و حداقل به بچه هایم تا درس های ابتدایی کمک کنم.
اکنون من 35 سال سن دارم و صاحب 2 فرزند پسر و دختر هستم که پسرم در کلاس چهارم ابتدایی و دخترم در دوره پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند و من هر روز از رفتن آن ها به مدرسه لذت می برم و می خواهم که طبق همان مطلبی که گفته شده «زگهواره تا گور دانش بجوی» تا جایی که می توانند درس شان را ادامه دهند.

** درمان درد بی سوادی
بی سوادی یک درد و زخمی بر پیکره جامعه است که اگر درمان نشود، بسیاری از معضلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به دنبال دارد.
افراد بی سواد از نظر اقتصادی و درآمد وضعیت خوبی ندارند و قادر به کمک به فرزندان و اطرافیان خود در امر آموزشی نیستند و نمی توانند سرمشق خوبی در امر مطالعه به حساب بیایند و از نظر شخصیتی نیز فرد بی سواد با روش ها و برنامه هایی که افراد باسواد برای حل مشکلات به کار می بندند، بیگانه است.
نبود اشتغال و یا اشتغال محدود بی سوادان ممکن است در ارتباط با سرمایه گذاری عمومی موجب هدر رفت منابع مالی و اقتصادی جامعه شود و در واقع برای ایران که همواره مهد علم و ادب بوده و دین اسلام که فراگیری علم را یک فریضه می داند، مایه خجالت است که از نعمت خواندن و نوشتن محروم باشیم.
سواد و آموزش در کلام امام خمینی (ره) یکی از نیازهای اولیه هر ملت و در نگاه رهبری یک جریان مهم فرهنگی است که می طلبد با تلاش مسوولان کشور و استان تک تک افراد از مهارت های سوادی اولیه و ضروری برخوردار باشند.

**باسوادی 54 درصد مردم هرمزگان با تشکیل نهضت سوادآموزی
در حالی که اکنون 40 سال از تشکیل نضهت سواد آموزی و دوران انقلاب می گذرد، در این 4 دهه شاهد رشد نرخ باسوادی در کشور و سراسر استان ها هستیم، به طوری که عده ای از این طریق توانسته اند به درجه های بالای علمی دست یابند و با داشتن شغل هایی همچون وکیل، مهندس، معلم، فرماندار و غیره در جامعه تاثیرگذار باشند.
امام خمینی (ره) با این هدف که سواد و آموزش از نیازهای اولیه هر ملت به شمار می رود، در نخستین اقدام خود، سازمانی را تحت عنوان نهضت سوادآموزی در سال 1358 تاسیس کردند که تاکنون توانسته است با حضور خوب خود در بین تمامی اقشار جامعه، بسیاری از افراد را باسواد کند.
رشد 54 و 8 دهم درصدی باسوادی گروه سنی 6 سال به بالاتر در هرمزگان یکی از دستاوردهای مهم 40 ساله انقلاب اسلامی و تشکیل نهضت سوادآموزی در این استان و گویای این حقیقت است.
درصد باسوادی رده سنی 10تا 49ساله در کشور هم اکنون 94 و 7 دهم درصد و در هرمزگان 94 و 4 دهم درصد است، یعنی درصد بی سواد در این استان 5 و 6 دهم درصد است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش هرمزگان در این راستا می گوید: 67 درصد از جمعیت این استان در سال 55 بی سواد بودند که با گذشت چهار دهه از انقلاب و با تشکیل نهضت سواد آموزی این میزان بی سوادی طبق سرشماری سال 95 به 12 و 2 دهم درصد رسیده است.
مرتضی آخش جان افزود: از جمعیت 370 هزار و 425 نفر در گروه سنی 6 سال به بالاتر تعداد 246 هزار و 133 نفر در سال 55 بی سواد بودند که در سال 95 از یک میلیون و 532 هزار و 278 نفر 185 هزار و 886 نفر بی سواد هستند و این جهش خیلی خوبی در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان ادامه داد: استان هرمزگان سال گذشته در گروه سنی 6 سال به بالاتر در بین استان های کشور رتبه دوازدهم را کسب کرده است و در جذب سوادآموز نیز رتبه 4 کشوری را به دست آورد.
آخش جان ابراز داشت: امسال نیز طبق سهمیه سازمان نهضت سوادآموزی کشور، 9 هزار و 982 نفر سوادآموز در هرمزگان شامل 5 هزار و 173 نفر دوره سوادآموزی، 3 هزار و 72 نفر انتقال و یکهزار و 737 نفر دوره تحکیم جذب کردیم که در همه این دوره ها پوشش 100 درصدی داشتیم.
وی اضافه کرد: یکهزار و 990 نفر آموزشیار به سوادآموزان هرمزگان آموزش می دهند که این تعداد شامل یکهزار و 129 زن و 466 مرد است.
وی گفت: آموزشیاران به صورت برون سپاری با معاونت سوادآموزی هرمزگان فعالیت می کنند و زیر مجموعه موسسه های غیر دولتی هستند و هیچ رابطه استخدامی با ما ندارند.

**میزان باسوادی در هرمزگان به 100 درصد خواهد رسید
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز گفت: رقم باسوادی در این استان که اکنون 94و 4 دهم درصد است با بهره گیری از تمامی ظرفیت ها به 100 درصد خواهد رسید و با اطمینان خواهم گفت که این دستاوردها قابل تحقق است.
بهروز اکرمی افزود: طبق آخرین آمار هم اکنون درصد باسوادی در کشور 94.7 درصد و در هرمزگان 94.4 درصد است که این اختلاف با برنامه های در دست اقدام به زودی برطرف خواهد شد.
وی تاکید کرد: شورای پشتبانی سواد آموزی هرمزگان با بسیج همه ظرفیت ها، هدف گذاری خود را بر پوشش حداکثری طرح های سوادآموزی و ریشه کنی بی سوادی متمرکز کرده است و برای تحقق این هدف همه باید پای کار باشند.
معاون استاندار هرمزگان یادآورشد: سواد آموزی برنامه مستمری نیست که همیشه آن را ادامه دهیم بلکه باید در یک نقطه ای بی سوادی را ریشه کن کنیم و با اجرای طرح‌های انسداد مبادی بی سوادی اجازه ندهیم فرد بی سوادی به جامعه اضافه شود.
اکرمی گفت: برای ریشه کنی بی سوادی و جذب حداکثری سوادآموزان، باید از هر رویکرد و روشی که به تحقق اهداف برنامه ای کمک می کند، استفاده کنیم.
وی گفت: امروز دیگر تنها برخورداری از سواد خواندن و نوشتن به معنی باسوادی نیست بلکه باسوادی شمول گسترده ای پیدا کرده است که فراگیری مهارت های زندگی و آشنایی با تکنولوژی های نوین ارتباطی از جمله رایانه و سایر مهارت ها به تعریف سواد اضافه شده است و باسواد به کسی اطلاق می شود که آشنایی نسبی با این ابزار را داشته باشد.
اکرمی با تاکید بر اینکه همه ما در برابر جامعه مسوول هستیم، خاطرنشان کرد: نباید حتی نسبت به سرنوشت یک فرد در جامعه بی تفاوت باشیم، چرا که هر فردی در فرآیند توسعه جامعه نقش دارد.

**پوشش انسداد مبادی بی سوادی در 4 استان کشور
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز اخیرا در نشستی که با خبرنگاران هرمزگان داشت، در راستای جذب بازماندگان از تحصیل و ریشه کنی بی سوادی گفت: در رابطه با بازماندگان از تحصیل، یک برنامه کشوری تحت عنوان انسداد مبادی بی سواد داریم که هم اکنون چهار استان هدف از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی که بیشترین آمار بازمانده از تحصیل را دارند، تحت پوشش قرار گرفتند.
رضوان حکیم زاده بیان داشت: آمار جدید بازماندگان از تحصیل در کشور امسال هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است اما طبق آمار سال گذشته، 142 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل شناسایی و به چرخه آموزش بازگشتند.
وی بیان داشت: آمار جدید بازماندگان از تحصیل نیز بعد از شناسایی در اختیار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار می گیرد تا موانع را شناسایی و متناسب با دلیل بازماندگی برنامه جذب کودکان را داشته باشیم.
معاون ابتدایی وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: با توجه به مسوولیت اخلاقی که داریم، کودکان بازمانده از تحصیل که به دلیل غیر آموزشی (از جمله مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که بیشتر در بین دختران به علت ازدواج های زودهنگام و باورهای سنتی دیده می شود) از تحصیل بازماندند، آن ها را شناسایی و جذب مدرسه کنیم.
وی با اشاره به این که مهاجرت ها به دلیل آمار ثبتی که در هر منطقه انجام می شود، در افزایش و یا کاهش آمار بازماندگان از تحصیل دخیل هستند، بیان داشت: وزارت کشور باید برنامه ای داشته باشد که مهاجرت ها را رصد و ثبت کند و اگر این برنامه را جلو ببریم و بتوانیم موانع اقتصادی و اجتماعی را رفع کنیم به پوشش بالاتری دست می یابیم.
حکیم زاده از امامان جمعه و جماعت خواست که در بحث اهمیت سواد و جلب خانواده برای دوره تحصیلی دختران به عنوان مادران آینده این سرزمین حضور پیدا کنند و امیدواریم بحث بازماندگی را به سمتی ببریم که به حداقل برسانیم و هیچ کودکی نداشته باشیم که دور از مدرسه باشند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون 202 مدرسه در کشور تنها با یک دانش آموز و 500 مدرسه نیز با 2 تا 3 دانش آموز اداره می شوند اما با وجود هزینه های زیادی که دارند به آنها معلم اختصاص داده ایم و آموزش و پرورش تا حد توان تضمین می دهد که هیچ کودکی به خاطر معلم و مدرسه از تحصیل بازنماند.

**جذب 1000 دانش آموز بازمانده از تحصیل درهرمزگان
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان نیز گفت: در سال تحصیلی (97-98) تاکنون یکهزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در این استان شناسایی و جذب مدرسه شدند.
ایرج بیت اللهی افزود: سال گذشته نیز 2 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در هرمزگان جذب شدند که یکهزار و 100 نفر مربوط به دوره ابتدایی و 900 نفر در دوره متوسطه اول هستند.
وی بیان داشت: آموزش و پرورش هرمزگان موضوع افراد بازمانده از تحصیل و یافتن راهکاری برای شناسایی و جذب این افراد به چرخه آموزش را در قالب کمیته انسداد مبادی بی سوادی دنبال می کند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان اظهارداشت: این نهاد برای شناسایی افراد بازمانده از تحصیل، نیاز به حمایت و همکاری سایر بخش های جامعه از جمله فرمانداران، شوراهای اسلامی شهر و روستا، دهیاران، بخشداران و مشارکت مردم دارد.
بیت اللهی گفت: جذب بی سوادان و بازماندگان از تحصیل در مدارس، طبق برنامه زمان بندی شده با هدف انسداد مبادی بی سوادی تا رسیدن به باسوادی کامل در هرمزگان ادامه دارد.
وی یادآورشد: توجه به اسناد بالادستی و ایجاد فرصت های برابر آموزشی امری ضروری در اجرای طرح انسداد مبادی بی سوادی کشور است.

**درصد بی سوادی زنان در هرمزگان بیشتر از مردان است
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان در ادامه یادآورشد: براساس سرشماری سال 95 در گروه سنی 10 تا 49 سال، 64 هزار و 764 نفر در هرمزگان بی‌ سوادی خود را اعلام کردند که از این تعداد 36 هزار و 399 نفر مرد و 38 هزار و 365 نفر زن هستند.
آخش جان گفت: این آمار نشان دهنده این است که تعداد زنان بی سواد در این استان از مردان آن بیشتر است که در این راستا طرح توانمند سازی زنان روستایی در حال اجراست.
وی اظهارداشت: با توجه به اینکه بر اساس آمارها زنان درصد بیشتری از بی سوادی را در استان تشکیل می دهند، لذا در این
آخش جان افزود: در این راستا 80 آموزشیار آموزش های سوادآموزی را به 540 نفر از زنان بی سواد و کم سواد در روستاهای هرمزگان ارایه می دهند.
وی بیان داشت: مادران و زنان در تربیت فرزندان و فرهنگ سازی جامعه بسیار تاثیرگذار هستند که می توانند با فراگیری این آموزش ها، فرزندان بهتری را تربیت کنند و در اصلاح فرزندان و تشویق و ترویج آنان به درس خواندن کمک کنند.
آخش جان ابرازداشت: در سال گذشته 72 درصد از زنان بویژه روستاییان تحت پوشش برنامه های سوادآموزی هرمزگان قرار گرفتند.
این مسوول ادامه داد: معاونت سوادآموزی هرمزگان در راستای شناسایی و جذب افراد بی سواد و کمک به ترویج فرهنگ سوادآموزی در استان با سازمان های مختلف همچون بهزیستی، شیلات، علوم پزشکی، کمیته امداد و اداره کل کار و تعاون و رفاه اجتماعی توافقنامه هایی منعقد کرده است که در این راستا همکاری خوبی داشته اند.

**آموزش در کلاس های نهضت سوادآموزی رایگان است
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: آموزش در نهضت سوادآموزی رایگان است و کسانی که در دوره های مختلف سوادآموزی شرکت می کنند هیچ پولی از آنها دریافت نمی شود و حتی نوشت افزار و کتاب نیز به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار می گیرد.
آخش جان افزود: امسال 64 هزار و 750 قلم نوشت افزار رایگان شامل کتاب، دفتر، مداد، پاک کن و تراش و 59 هزار جلد کتاب رایگان به سوادآموزان ارایه شد.
وی بیان داشت: این مدیریت به ازای باسواد کردن هر فرد بی سواد در روستاها، 11 میلیون ریال و به ازای باسواد کردن هر فرد ناشنوا و نابینا 15 میلیون ریال به آموزش دهنده پرداخت می کند.
این مسوول با اشاره به ارایه سرانه های آموزشی به آموزش دهندگان نیز گفت: در دوره سواد آموزی 8 میلیون و 100 هزار ریال، دوره انتقال 8 میلیون و 600 هزار ریال و دوره تحکیم یک میلیون و 400 هزار ریال به آموزشیاران پرداخت می شود.
وی ادامه داد: در شیوه خودآموز نیز هر فرد بی سوادی که درس های سوادآموزی را به هر نحوی بیاموزد و در امتحانات قبول شود، 8 میلیون و 660 هزار ریال اهدا می شود.
معاون سوادآموزی هرمزگان یادآورد: شناسایی یکهزار و 180 اولیای بی سواد، پوشش سوادآموزی 200 تبعه افغانی، افتتاح 11 مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در استان و طرح آموزش رایانه برای 200 نفر از سوادآموزان از دیگر طرح های اجرایی و موفق سالجاری این معاونت با هدف تولید علم و دانش همراه با مهارت آموزی به بی سوادان و کم سوادان استان است.

**سخن آخر
تحصیل علم و دانش از نظر اسلام یک ضرورت مطلق است و اسلام تاکید زیادی بر علم آموزی دارند تا جایی که نخستین آیاتی که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده «اقرا باسم ربک الذی خلق، بخوان به نام پرودگارت که جهان را خلق کرد»، سفارش بر خواندن دارد.
براساس روایت های معروف بزرگان دین نیز آمده است که اطْلُبُوا الْعِلْمَ‏ مِنَ‏ الْمَهْدِ إِلَی اللَّحْد « ز گهواره تا گور دانش بجویید» و این موضوع بیانگر این است که علم آموزی محدودیت به زمان نیست و حتی تا لحظه مرگ هم باید بدنبال علم و دانش بود.
فراگیری دانش و آموختن سواد، نقش تاثیرگذار و برازنده ای در تکامل شخصیت انسان و رشد و توسعه جوامع بشری دارد که باید در برنامه ای منسجم بدون فوت وقت و تشریفات خسته کننده اداری، برای مبارزه با بی سوادی به طور ضربتی اقدام کنیم تا در آینده ای نزدیک هر کس سواد خواندن و نوشتن را ولو در حد ابتدایی آموخته باشد.
7195/6048/2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.