طهماسب غلامپور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: براساس آمارها جمعیت دامی شتر در هرمزگان افزون بر 21 هزار نفر است که در سالهای گذشته بیش از 9 هزار 600 نفر شتر در سطح استان هویت گذاری شده که با احتساب هویت گذاری 10 هزار نفر در این دوره، تمام شترهای استان هویت گذاری خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح با هدف ثبت و احراز مالکیت شتر، تهیه آمار دقیق از جمعیت پراکنش دام، برنامه ریزی جهت اقدامات اصلاح نژادی و دسترسی سریع به اطلاعات، ردیابی دام از مزرعه تا کشتارگاه، کنترل های قرنطینه ای و بهداشتی تا پایان امسال ادامه دارد.
در شرق استان هرمزگان با توجه به شرایط کویری و جغرافیایی، برخی روستائیان با پرورش شتر معیشت خود را می گذرانند که بیشتر این شترها در بیابان ها رها شده و با حرکت در جاده، حادثه آفرین می شوند.
جاده میناب به جاسک، سیریک و بشاگرد به علت تردد حیوانات اهلی به ویژه شتر‌های سرگردان و بدون چوپان، از جاده های پرخطر استان هرمزگان است و هر سال مواردی از تصادف های منجر به فوت و مصدومیت در این جاده گزارش می شود.
حضور شبانه شترها در برخی راههای ارتباطی هرمزگان تاکنون منجر به بروز حوادث رانندگی و تلفات و خسارت شده است و از آنجایی که شترها هیچ نشانه ای نداشتند امکان شناسایی مالکان آنها مقدور نبود، با پلاک دار شدن شترها علاوه بر دقت بیشتر مالکان شترها در نگهداری از این حیوان اهلی، از بروز مشکلات متعدد از جمله قاچاق شتر نیز جلوگیری می شود.
در طرح هویت گذاری شترها یک پلاک شناسایی حاوی یک کد پانزده رقمی بر روی شتر نصب می شود که تمام اطلاعات شتر و مالک شتر بر روی سامانه ای خاص و آنلاین ثبت می شود و تمام این اطلاعات برای اداره های ذی نفع قابل دسترسی است.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.