سرمایه اجتماعی زیربنای توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه است و منبع شکل گیری اساسی گروه های اجتماعی محسوب می شود؛ گروه هایی که توسعه هر جامعه به آنان وابسته است.
مخترعان و کارآفرینان نه تنها به ایجاد فرصت های شغلی جدید دست می زنند بلکه با تفکر، پشتکار و تحرک از دل ویرانه ها بنایی از توسعه و پیشرفت را در حوزه های مختلف اقتصادی، کشاورزی، خدمات و کسب و کارهای نوین رقم می زنند که نتیجه آن ثبت اختراع های مهم خواهد بود.
اختراع های و خلاقیت های زیادی در دنیا و کشورمان انجام شده که در زندگی انسان ها نقش بسیار مهمی دارند و در راستای رفاه فردی و اجتماعی در طول سال‌ ها باعث برطرف شدن نیازهای انسان بوده اند.
به طور مسلم اختراع این ابزارها و امکانات رفاهی با تلاش های افرادی خلاق به دست آمده که چندان ثروتمند نبوده اند شاید معلمی بوده که در یک روستا یا جزیره دوره زندگی را برای ما آسان‌ تر کردند همانند« آنتونی ون لیون هووک»؛ دانشمند هلندی که از وی به نام مخترع «میکروسکوپ» یاد می شود.
او برای نخستین بار توانست با میکروسکوپ خود یک ساختار تک ‌یاخته‌ ای را ببیند. وی را نخستین میکروب‌ شناس می ‌دانند یا امثال «علی جوان»، مخترعی ایرانی که اختراعش دنیا را تکان داد.
وی پس از ملحق شدن به آزمایشگاه بل و فقط چند ماه پس از این‌ که تئودور مایمن در سال 1960 میلادی مبانی نظری لیزر را مطرح کرد، علی جوان به همراه دو تن از همکارانش «ویلیام بنت» و «دونالد هریوت» ایده‌ی خود را برای پایه‌ آن عملی کردند.
وی و همکارانش 12 دسامبر 1960 لیزر گازی هلیوم- نئون اختراع شد و فردای آن روز در 13 دسامبر 1960 لیزر گازی را با ارسال یک پیام تلفنی آزمایش کرد و برای نخستین بار در تاریخ، یک مکالمه تلفنی از طریق لیزر نوری انجام گرفت.
این اختراع یک مخترع ایرانی به همراه دو تن از همکارانش انقلابی در دنیای فن ‌آوری ایجاد کرد که بسیاری از پژوهشگران اختراع لیزر گازی را نقطه عطفی در تاریخ فن‌ آوری ‌های نوین می‌ دانند.
از اینرو کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی یک جامعه دارند.
کسب و کارهای خانگی راهبردی برای ایجاد اشتغال و درآمد است و به عقیده کارشناسان 15 تا 80 درصد نیاز اشتغال 150 کشور جهان را مشاغل خانگی تامین می کند.
فرهنگ کارآفرینی و کارآفرینی اخلاق مدارانه باید از دبستان به دانش آموزان تدریس شود و دولت نیز به این نتیجه رسیده و حرکت هایی را آغاز کرده است.
نشست کارآفرینان و دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی کارآفرینی « عصرامروز یکشنبه» در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی برگزار شد.

** حفظ سرمایه های اجتماعی مهم ترین نیاز کشور
در این نشست مدیراشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان اظهار داشت: تامین رفاه عمومی از طریق توسعه زیربناهای اقتصادی بدون شکل گیری سرمایه اجتماعی امکان پذیر نیست.
هادی ابراهیمی سرمایه اجتماعی را مهم ترین نیاز کشور دانست و افزود: سرمایه اجتماعی با سه شاخصه اصلی اعتماد عمومی، مشارکت و حضور مستمر شکل می گیرد.
وی ابراز داشت: سرمایه های اجتماعی در اقتصاد هر کشوری نقش مهمی در اعتمادپذیری میان نیروهای انسانی برای رسیدن به اهداف اقتصادی جامعه دارد.

** نیاز سالانه 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه زیربنایی
مدیراشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در خصوص اهمیت کارآفرینی و اشتغال بیان داشت: مشاغلی باعث کارآفرینی می شود که بازارکار خوبی داشته باشد و تحقق این مهم نیز نیازمند برنامه ریزی نیازهای آینده است.
ابراهیمی با اشاره به این که کارآفرینی در کسب و کارهای نوین تولید اشتغال خوبی دارد، گفت: اگر می خواهیم از متوسط دنیا عقب نباشیم باید سالانه 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه زیربنایی داشته باشیم.
وی با بیان این که کارآفرینی را باید از اشتغال جدا کرد کارآفرینی فقط یک حرکت اقتصادی نیست؛ معتقد است: برای بهره مندی از ظرفیت کارآفرینی باید در جامعه فرصت سازی شود و استفاده از ایده، نوآوری و تغییر فقط در حوزه اقتصادی خلاصه نشود بلکه به سایر حوزه ها هم گسترش یابد.

** شبکه های بازاریابی ظرفیتی در اختیار کسب و کارهای خانگی
این مسوول ادامه داد: در بخش تولید به ویژه در حوزه صنایع پاشنه آشیل و مشکل اصلی در طراحی محصول تولیدی و شبکه های بازاریابی و برندسازی است بنابراین استفاده از ظرفیت شبکه های بازاریابی را می توان به خوبی در کسب و کارهای خانگی رونق بیشتری داد.
به گفته مدیراشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، درحال حاضر افزون بر 3 میلیون صنف وجود دارد که از این تعداد حدود 600صنف تولیدی و مابقی توزیعی است.
ابراهیمی افزود: با رشد تکنولوژی و شبکه های اطلاعاتی برخی از شغل ها تا افق 10ساله پایداری ندارند و کارکرد خود را از دست می دهند.
وی توجه به زیرمجموعه‌ های شیلات، صنعت و کشاورزی را از حوزه‌ های مهم در عرصه کارآفرینی دانست و افزود: زمینه کارآفرینی در استان هرمزگان در بخش فناوری اطلاعات فراهم است و دانش آموختگان و افراد خلاق می توانند خلاقیت ها و توانمندی های خود را در این عرصه ها نشان دهند.

** کلید موفقیت مخترع ساختنی است
یک مخترع در استان هرمزگان نیز در این نشست هدف گزینی، برنامه ریزی، خودکارآمدی و امید و نشاط را از مولفه های اصلی و دلیل موفقیت هایش در اختراع و کارآفرینی دانست.
شاهرخ خانی با بیان این که کلید موفقیت مخترع ساختنی است، بیان داشت: بسیاری از آسیب های فردی و اجتماعی به دلیل نداشتن برنامه ریزی است.
مخترع دستگاه میگو پاک کنی خطاب به دانشجویان گفت: اگر به دنبال موفقیت هستید فردی خودکارآمد و در عین حال متواضع باشید تا بتوانید توانمندی و کارآمدی تان را ابتدا به خود و سپس به دیگران نشان دهید.
عضو بنیاد علمی نخبگان هرمزگان با بیان این جمله که مخترعان باید فکر جهادی داشته باشند، گفت: در استان هرمزگان بهترین ظرفیت ها برای کسب و کار دارد.
خانی برنامه ریزی را یکی از شاخصه های مهم موفقیت در کارآفرینی عنوان کرد و افزود: افرادی که در زندگی برنامه ریزی ندارند همیشه اضطراب دارند بنابراین نمی توانند تصمیم گیری درستی داشته باشند.
صابون اسپرولینا حاوی جلبک اسپیرولینا توسط وی و یکی دیگر از اساتید دانشگاه هرمزگان به نام 'دل آرام نخبه زارع ' برای نخستین بار پس از سال ها مطالعه و تحقیق بر روی گیاهان دارویی ارگانیک شهرستان داراب و جلبک های دریایی در کشور تولید شده است.
شاهرخ خانی تاکنون 38 اختراع داشته که پنج مورد از این آثار از جمله ابزار میگو پاک کن ، کرم گیاهی، جانوری مرطوب کننده و جوان نگهدارنده پوست، پماد مخصوص دردهای مفصلی و ارگانیک و قطره آنتی میگرن با خواص کاهش سردردهای میگرنی دارای مجوز تولید هستند که در داخل و خارج از کشور به فروش می رسند.

** اخلاق مداری در کنار کارآفرینی قرار می گیرد
بدون شک، آنچه امروزه در عرصه اقتصادی، کشور به آن نیازمند است اعتماد به تولیدات داخلی و توجه به طرح‌ها و ایده‌های نیروهای نخبه و متفکر این مرزوبوم است.
جوانان فعال و پویا در بخش علوم نوین با توجه به پویایی و انعطاف‌پذیری بالا ظرفیت خوبی برای روبه‌رو شدن با شرایط تحریم را دارند.
یکی از این جوانان پرتلاش امین قامت از پژوهشگران جهاد دانشگاهی هرمزگان است که در حوزه آب و توربین های بادی، طراحی آبشیرین کن و انرژی های نو صاحب ایده است و ابتکاراتی داشته است.
قامت معتقد است: آنچه فرهنگ کارآفرینی را در جامعه توسعه می دهد و یک کارآفرین را به عنصر ثمربخش در جامعه تبدیل می کند، اخلاق مداری است.
وی افزود: بطورحتم لازم نیست فرد کارآفرین و دارای استعداد خاصی باشد بلکه یکی از راههای موفقیت جوانان را در کنار استعداد، پشتکار و تلاش است.
این پژوهشگر هرمزگانی ابراز داشت: نباید از شکست نترسید یک انسان موفق زمانی به نتیجه می رسد که با داشتن ایده های بزرگ به هدفش ایمان و باور دارد.
قامت با اشاره به ظرفیت های مهم صنعتی و تجاری استان هرمزگان در توسعه کارآفرینی، گفت: در بخش آب و انرژی های نوین درحال مذاکره با شهرداری هستیم.
9887 / 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.