به گزارش ایرنا، سیروس اسدپور عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برداشت محصول خرما از نخل‌ های هرمزگان از نیمه خرداد با رقم آل مهتری میناب آغاز و تا پایان مهر با رقم پیارم و هلیلی حاجی آباد ادامه دارد.
اسدپور تصریح کرد: در خرید توافقی، خرمای مضافتی کیلویی 45 هزار ریال، خاصوئی چسپ 80 هزار ریال ، خاصوئی ریزه 150 هزار ریال، شاهانی و خنیزی 40 هزار ریال ، مرداسنگ 45 هزار ریال، خارکلوت 50 هزار ریال ، بردیوار20 هزار ریال و خرما صنعتی 12 هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.
وی افزود: شبکه تعاون روستایی خرید خرمای پیارم حاجی آباد را نیز در دستور کار قرار داده و هر کیلو خرمای درجه یک پیارم را بین 350 تا 380 هزار ریال ، خرمای قهوه ای معمولی پیارم 300 هزار ریال و درجه سه پیارم(پستایی) را 150 هزار ریال خریداری می کند.
مدیر سازمان تعاون روستایی هرمزگان تصریح کرد: این سازمان خرید توافقی را برای کوتاه کردن دست سودجویان و ایجاد فرصتی همراه با حمایت مالی برای کشاورزان به منظور فروش بهتر محصولاتشان و برقراری آرامش در بازار در دستور کار قرار داده است.
اسدپور بیان داشت: همه نخلداران در سراسر استان هرمزگان می‌توانند خرمای مازاد خود را از طریق اتحادیه ها یا شرکت های تعاونی روستایی به صورت توافقی به فروش برسانند.
وی تصریح کرد: هم اکنون 3 مرکز در شهرستان های حاجی آباد، رودان و بندرعباس به منظور خرید خرمای نخلداران هرمزگان آماده خرید هستند.
استان هرمزگان یکی از استان های مهم تولید خرما در کشور محسوب می شود و نخلداران و باغداران این استان این روزها مشغول برداشت و عمل آوری محصولات خود هستند.
استان هرمزگان با برداشت سالانه 138 هزار تن خرما از 32 هزار هکتار نخلستان رتبه چهارم تولید و دوم سطح زیرکشت خرما در کشور دارد.
در هرمزگان 55 نوع خرما تولید می ‌شود که 20 نوع آن تجاری داخلی و خارجی است و سه نوع پیارم ، خاصویی و مضافتی به کشور‌های استرالیا، کانادا، روسیه و کشور‌های آسیای میانه صادر می شود.
بیشترین نخلستان های هرمزگان در شهرستان های میناب، رودان، حاجی آباد و بندرعباس واقع شده است.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.