امیر دریا دار مجتبی محمدی روز جمعه در آخرین روز از هفته دفاع مقدس در گفت و گو با ایرنا افزود: اوج عملیاتی نظامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در حدود 69 روز پس از آغاز تهاجم عراق به کشور بود که با انجام عملیات مروارید پرونده نیروی دریایی ارتش عراق را بست واین عملیات باعث شد رژیم متخاصم بعث عراق قادر به بهره گیری از نیروی دریایی نباشد و برای 8 سال محدود و مسدود شد.
وی ادامه داد: با انجام این عملیات عراق قادر به خروج ناوچه های خود از اروند نشد و در دریا حضور خارجی نداشت و همچنین دیگر از مسیر دریایی صادرات نفت نداشته باشد و رژیم بعثی با اندوخته عظیم ارزی ناشی از افزایش قیمت نفت در سال های 54 تا 56 جنگ علیه کشورمان را آغاز کرد.
فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مستقر در بندرعباس اظهار داشت: صدام مسیرهای زمینی برای صادرات نفت خود از طریق برخی کشورهای عربی همسایه مانند عربستان و اردن پیش بینی کرده بود، رژیم بعث قراردادهای خرید سلاح های نظامی سنگینی با شوروی و ایتالیا بسته بود ولی امکان وارد کردن 9 فروند یگان رزمی خریداری شده به خلیج فارس را نداشت.
دریا دار دوم محمدی افزود: عراق به عنوان کشور نظامی باید بخشی از نیازمندی خود را ازطریق دریا وارد می کرد که محاصره دریایی صورت گرفته توسط ایران این کشور را در سال های آخر جنگ تحمیلی به تنگنا کشاند وعملیات یاد شده باعث شد دخالت مستقیم کشورهای غربی و حمایت صریح کشورهای عربی مانند امارات و عربستان از عراق بر کسی پوشیده نماند.
وی تصریح کرد: حامیان رژیم بعث عراق برای حمایت از متخاصم اقدام به ایجاد نا امنی در خلیج فارس می کردند تا در روند واردات و صادرات کالای ایران اخلال کنند واین باعث شده بود کاپیتان ها و خدمه کشتی ها و نفتکش های ایران که بیشترشان خارجی بودند جرات دریانوردی در خلیج فارس نداشته باشند و نیروی دریایی برای متوقف نماندن فعالیت های دریایی کشور وارد عمل شد.
به گفته وی ، این نیرو علاوه بر اسکورت کشتی ها، کشتی را در دهانه خلیج فارس (جزیره لارک) از خدمه غیر ایرانی تحویل می گرفت و آنرا به بندر کنونی امام خمینی (ره) می برد و پس از تخلیه و بارگیری مجدد در دهانه خلیج فارس به خدمه تحویل می داد و لذا فعالیت های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس زمینه تداوم چرخه اقتصاد کشور را فراهم کرد.
فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مستقر در بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مردم ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در 8 سال دفاع مقدس نشان دادند که اگر همه دشمنان بر علیه ایران متحد شده و چشم طمع به تمامیت ارضی کشور داشته باشند آنرا دفع می کنند.
دریا دار دوم محمدی ابراز داشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نشان دادند توان حفظ امنیت ذره ذره این خاک و دفاع از کشور در برابر هر تجاوزی را دارند.
3219/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.