مهاجرت جوانان روستایی به شهرها برای یافتن شغل بیش از مهاجرت زنان و دختران روستایی است، دختران می‌مانند و مردان می‌روند و احتمال ازدواج دختران کاهش در حالی که مردان مهاجرت کرده فرصت‌های تازه‌ای برای ازدواج به‌ دست می‌آورند.
طبق آمار آخرین سرشماری سال 95، حدود نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند که حدود یک چهارم این تعداد معادل 9 میلیون و 890 هزار نفر دختران جوان و بازمانده از ازدواج هستند.
این آمار بیانگر ان است که 20 میلیون نفر از جمعیت 10 سال به بالای کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند و سهم زنان هشت میلیون و 596 هزار نفر است که 2 میلیون و 101 هزار دختر بازمانده از ازدواج در روستاهای کشور زندگی می کنند.
پنج هزار و 435 دختر روستایی در سن 30 تا 50 سال در استان مرکزی از ازدواج بازمانده اند.
849 دختر ساکن در روستاهای خمین بین سنین 30 تا 50 سال ازدواج نکرده اند که بر اساس اعلام کارشناسان و مسئولان مرتبط مهمترین علت آن مهاجرت جوانان از روستاهای به شهر است.
مهاجرت در سال های اخیر در روستاهای خمین شتاب گرفته و جمعیت جوان و مولد از روستاییان این شهرستان به دلیل خشکسالی، بحران آب و پیامدهای آن بر معیشت مبتنی بر کشاورزی، با ترک کاشانه خود راهی شهرها می شوند تا شاید شغلی متناسب با توانایی و تحصیلات خود پیدا کنند.
رئیس گروه سلامت خانواده ، جمعیت و مدارس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: 849 دختر ساکن در روستاهای خمین بین سنین 30 تا 50 سال ازدواج نکرده اند.
پروین باقری افزود: ممکن است دختران تا سن 35 سالگی به علت وجود خانواده احساس تنهایی نکنند اما در یک برهه سنی به شدت احساس تنهایی خواهند کرد و این آسیب‌پذیری برای زنان بیشتر از مردان است.
وی ادامه داد: در این میان وضعیت دختران بازمانده از ازدواج در محیط‌های کوچک و بسته روستاها که در آنجا هنوز ازدواج هنجاری قدرتمند است، سخت تر می شود.
وی با بیان اینکه این دختران دچار مشکلات روحی و روانی می شوند، اظهار داشت: دختران شهری حتی در سنین میانه جوانی (40) سال نیز هنوز فرصت ازدواج دارند اما در جامعه روستایی به محض گذر از سن جوانی به مرور سال به سال شانس ازدواج از دست می‌رود .
استاد روان شناسی دانشگاه آزاد خمین گفت: دختران روستایی که از سن متعارف انها می گذرد با آسیبهای اجتماعی بسیاری درگیر می شوند.
اسماعیل خانجانی افزود: نگاه‌ها و حرف‌های سرزنش ‌آمیز، تحقیر و ترحم‌ اطرافیان، گسترش شایعات، تبعیض، وابستگی، احساس تنهایی، ترس، افسردگی، و نگرانی درباره آینده، برخی مسائل دختران روستایی بازمانده از ازدواج است.
وی بیان کرد: هنوز هم بسیاری از خانواده‌های سنتی اعتقاد دارند که دخترانشان باید در سن خاصی ازدواج کنند در غیر این صورت نگرانی ایجاد می‌شود.
پژوهشگر مسائل اجتماعی نیز گفت: مهاجرت پسران از روستا به شهرهای بزرگ برای یافتن شغل یکی از عوامل افزایش تعداد دختران بازمانده از ازدواج در خمین است.
مصطفی کرمی افزود: با تغییر الگوی ازدواج، پسرانی که از روستا مهاجرت می کنند تمایل دارند همسران خود را از شهر انتخاب کنند.
وی ادامه داد: به دلیل فردگرایی، ارتباطات فامیلی نیزکمرنگ شده و دیگر دختران روستا مانند گذشته در جمع های خانوادگی حضور ندارند تا از آنها خواستگاری شود.
پژوهشگر مسائل اجتماعی اظهار داشت: پیامدهای اجتماعی تجرد برای دختران روستایی متفاوت و سنگین‌تر از دختران شهری است.
کرمی افزود: چراکه وقتی دختران شهری خواسته یا ناخواسته فرصت‌ ازدواج را از دست می‌دهند، فرصت‌های اشتغال بازهم برای آنان وجود دارد که می‌تواند بخشی از فشارهای تجرد را برایشان کاهش دهد اما در روستا زمینه اشتغال برای مردان و زنان کمتر فراهم است.
پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه آموزش مهارت به دختران در روستا زمینه اشتغال و درآمدزایی را برای آنها فراهم می کند، افزود: دختران روستا از کودکی مهارت هایی مانند قالی بافی، کشاورزی، دامداری و هنرهای صنایع دستی را می آموختند اما امروز دختران کمتری در روستا این مهارت ها را دارند.
کرمی اظهار داشت: اگر دختران بازمانده از ازدواج در روستا بتوانند برای خود درآمدزایی کنند می توانند مستقل شوند و احساس اعتماد به نفس در آنها افزایش یافته و نگرانی آنها برای آینده کاهش می یابد.
پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: دخترانی که ازدواج کردند از سلامت روان و احساس امنیت بیشتری برخوردار هستند و در جامعه موفقیت بیشتری به دست می آورند.
بخشدار کمره خمین نیز نبود مدارس در مقاطع تحصیلی مختلف، مشکلات بهداشتی و اشتغال را مهمترین علل مهاجرت خانواده ها و به خصوص جوانان از روستاها به شهر بیان کرد.
احمد اسدی گفت: خشکسالی پی در پی بنیه مالی خانوارهای روستایی این بخش را به شدت کاهش داده و مهاجرت به عنوان بهترین گزینه در ذهن روستاییان نقش می بندد در حالی که با تغییر رویه در زیرساخت های اشتغالزا و حمایت دولت و بخش خصوصی با راه اندازی مشاغل کوچک می توان به بهترین شکل از مهاجرت جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: به منظور مهارت آموزایی دختران ساکن در روستا هم اکنون 9 کارگاه خیاطی رایگان راه اندازی شده است.
بخشدار کمره افزود: این کارگاه های خیاطی مانتو و لباس مجلسی تولید می کنند و با بازاریابی مناسب، درآمد خوبی را نصیب دختران روستایی می کنند.
اسدی با بیان اینکه بخش کمره به قطب تولید پوشاک تبدیل شده اظهار داشت: هرکدام از روستاهای این بخش با توجه به توانمندی و محصولات ویژه تولیدی با راه اندازی صنایع تبدیلی به یک قطب تولیدی تبدیل شدند.
وی تاکید کرد: زنان و دختران بیشترین نیروی کار در تولیدی های پوشاک و صنایع تبدیلی در بخش کمره را تشکیل می دهند.
بخشدار کمره بیان کرد: با توجه به ماهیت اقتصاد کشاورزی و دامپروری این بخش، براساس برنامه های جدید دولت در طرح مشارکت اقتصادی، ایجاد تعاونی ها و راه اندازی مشاغل خانگی در این خطه هدفگذاری و دنبال می شود.
اسدی تصریح کرد: با ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی روند مهاجرت معکوس می شود و ماندن جوانان در روستا احتمال ازدواج دختران روستایی را افزایش می دهد.
دختران روستایی باز مانده از ازدواج در میان انبوهی از مشکلات، زندگی روستایی خود را ادامه می‌دهند و به سبب ساکن مانده در روستاها به دلایل مختلف در حاشیه مسائل اجتماعی کشور قرار گرفتند و نیازمند راهبردهای ویژه برای استقلال اجتماعی و اقتصادی هستند.
22 مرداد ماه سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) روز ازدواج نامگذاری شده است.
7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.