«مرتضی رضایی» روز سه شنبه در حاشیه بازدید از واحدهای تولید دام و طیور شهرستان اراک در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، افزود: ذخیره ذرت و کنجاله سویا به میزان قابل توجهی در انبارهای شرکت پشتیبانی دام کشور صورت گرفته و محدودیتی در حوزه تامین و عرضه این نهاده ها برای دامدارن وجود ندارد.
وی با یادآوری آغاز فصل برداشت محصول ذرت تا 2 ماه آینده ادامه داد: قیمت کنجاله سویا و ذرت با واردات این نهاده ها به کشور متعادل است و با آغاز فصل برداشت ذرت پیش بینی می شود قیمت این نهاده ها روند کاهشی یابد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از ثبت سفارش 2 میلیون و 400 هزار تن نهاده های دام و طیور به کشور خبر داد و گفت: 600 تا 700 هزار تن ذخیره ذرت، 600 هزار تن ذخیره کنجاله سویا و 400 هزار تن ذخیره ساری جو در شرکت پشتیبانی دام و طیور وجود دارد که ثبت سفارش این نهاده ها بیشتر از ظرفیت دیده شده است.
رضایی گفت: 450 هزار تن محصول جو توسط شرکت پشتیبانی کشور ثبت سفارش شده است که به زودی محموله آن وارد کشور می شود و نگرانی در زمینه تامین این محصول نیز وجود ندارد.
وی ادامه داد: ظرفیت های ایجاد شده در زمینه تولید شیر خام بیشتر از مصرف کشور است و سالانه یک میلیون تن شیر خام برای افزایش رونق تولید و درآمدزایی دامداران به خارج از کشور صادر می شود.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: 80 تا 120 هزار تن گوشت قرمز در هر سال برای تنظیم بازار این محصول به کشور وارد می شود و توسعه پرورش دام های 2 منظوره برای کاهش واردات این محصول در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این بازدیدگفت: 2 هزار و 40 میلیارد ریال اعتبار اشتغالزایی روستایی به این استان اختصاص یافته که در مرحله اول یکهزار و 20 میلیارد ریال آن ابلاغ شده است.
«مجید آنجفی» افزود: 45 درصد این اعتبارات معادل 450 میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان مرکزی اختصاص یافته که تا کنون 170 میلیارد ریال معادل سه برابر سهم این بخش، طرح به بانک های عامل معرفی شده است که 70 درصد این طرح ها در حوزه دامداری می باشد.
وی ادامه داد: 380 میلیارد ریال طرح مصوب و 260 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده که 90 درصد این پرداختی ها در حوزه بخش کشاورزی استان مرکزی بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: سرمایه صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان تا ابتدای سال جاری حدود 190 میلیارد ریال بود که با حمایت بخش دولتی و خصوصی سرمایه این صندوق اکنون به 300 میلیارد ریال افزایش یافته است.
آنجفی افزود: افزایش سرمایه صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان مرکزی تا پایان سال 600 میلیارد ریال هدفگذاری شده است که 150 میلیارد ریال این اعتبارات توسط بخش دولتی و 150 میلیارد ریال نیز توسط بخش خصوصی تامین می شود.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در سفر یک روزه به استان مرکزی از یک واحد جوجه کشی به ظرفیت 15 میلیون قطعه در سال و یک واحد 500 راسی دامی در شهرستان اراک بازدید کرد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور شهرت دارد و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.