« اسماعیل زیارتی نصرآبادی» عصر روز سه شنبه در آیین گشایش سومین جشنواره سراسری اقتصاد و فرهنگ روستایی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی غرب ایران در اراک، افزود: 20 میلیون و 700 هزار نفر در روستاهای کشور ساکن هستند که با توجه به شرایط محیطی انتظار سکونت جمعیت بیشتری در این مناطق است.
وی بیان داشت: با وجود تامین زیرساخت در روستاها برای دستیابی به اثربخشی مطلوب نیاز به برنامه های کارشناسی است تا جمعیت مناطق روستایی به حد متعادلی برسد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اظهار داشت: حدود چهار میلیون و 300 هزار شاغل در بخش کشاورزی فعال است که با وجود محدودیت تولید، توانسته حداکثر ظرفیت اشتغال را ایجاد کنند.
زیارتی نصرآبادی بیان کرد: مکانیزه شدن کشاورزی و پدیده خشکسالی بر روند اشتغالزایی روستاها اثر نامطلوب دارد و به منظور حفظ جمعیت روستایی باید درآمد و معیشت با رشته های جدید کاری در سایه ظرفیت های روستایی پی گرفته شود.
وی افزود: حلقه مفقوده در توسعه روستایی با وجود زیرساخت و امکانات مناسب، کم توجهی به مقوله اقتصاد و فرهنگ بومی و محلی است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اظهار داشت: برگزاری جشنواره و برای تغییر رویکرد در توسعه روستایی مورد توجه قرار گرفته تا پویایی و بالندگی این مناطق مولد رقم بخورد.
زیارتی نصرآبادی گفت: 155 هزار میلیارد ریال اعتبار از سال 82 تاکنون بین دهیاری های کشور توزیع شده که 80 درصد آن در پنج سال اخیر در دولت تدبیر و امید بوده است.
وی افزود: 39 هزار دهیاری در کشور فعال است که باید از این ظرفیت در راستای توسعه اقتصادی و فرهنگ روستاها به نحو شایسته استفاده شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری دهیاری های کشور گفت: نمایشگاه های عرضه محصولات روستایی فرصتی مناسبی است تا ظرفیت های جدید و انتشار تجربه ساکنان روستاهای سراسر کشور فراهم شود و زنجیره تولید تکمیل شود.
« اشکان جعفر کریمی » افزود: ضعف در بازار فروش و برگرداندن ارزش افزوده عمده مشکلات تولیدکنندگان محصولات روستایی است.
وی اظهار داشت: دستگاه های مسئول در امور روستاها باید با همکاری و مشارکت زمینه توسعه روستایی را فراهم کنند.
وی توضیح داد: این مهم در استان مرکزی بین دستگاه هایی که ماموریت در بخش روستایی دارند ایجاد شده و برگزاری این جشنواره نمودی از همکاریها است.
معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری مرکزی نیز در این آیین گفت: روستاها گنج پنهانی از اقتصاد و فرهنگ در خود دارند که باید در سایه هدفمندی و برنامه ریزی معرفی و شکوفا شودو این مناطق با تغییرات مشهود به سمت پویایی حرکت کنند.
«مهدی زندیه وکیلی» افزود: دولت تدبیر و امید با وجود تنگنا و محدودیت در راستای رونق بخشی به روستاها قدم های خوبی برداشته است.
وی اظهار داشت: روستاها خاستگاه تولید و اشتغال است که با رونق این بخش جامعه، تحول در جامعه ایجاد می شود و حوزه های شهری نیز از برکات آن بهره می برند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: سیاست دولت توجه به توسعه روستایی است و برای این موضوع محوری برنامه های کارشناسی دیده شده است.
زندیه وکیلی گفت: نبود بازار فروش محصولات مهمترین دغدغه تولیدکنندگان روستایی است که برای حل این نقیصه برنامه ریزی منسجم و اهتمام مسئولان نیاز است.
وی افزود: برگزاری نمایشگاه و جشنوراه محصولات روستایی با هدف توسعه بازار است تا از این محل شبکه های فروش رونق توسعه پیدا کند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری مرکزی نیز در این آیین گفت: توجه به معیشت روستایی از اهداف برگزاری این جشنواره است.
«سعید فائض پور» افزود: حفظ و احیای آیین ها روستایی، ورزش های بومی و محلی در این نمایشگاه برجسته دیده شده چرا که به توسعه روستاها می انجامد.
وی اظهار داشت: استان مرکزی سال گذشته رتبه دوم جشنواره روستایی کشور را کسب کرد که افتخاری برای استان به شمار می رود.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری مرکزی ادامه داد: در جشنواره امسال تلاش شده است اقتصاد روستاها به صورت شفاف و عملی معرفی شود تامسئولان اهتمام بیشتری به توسعه روستاها داشته باشند.
فائض پورگفت: الگوی توسعه روستایی دستخوش تغییراتی شده که در مدیریت روستایی نیازمند برجسته شدن است و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی باید به آن توجه خاص کنند.
وی افزود: باید از فرصتی که دولت برای رشد توسعه روستاها فراهم کرده است نهایت بهره گرفته شود.
جشنواره اقتصاد و فرهنگ روستایی با حضور 22 استان کشور شامل هرمزگان، قزوین، خوزستان، بوشهر، همدان، آذربایجان غربی و شرقی، چهار محال و بختیاری، گلستان، کرمانشاه، قم، ایلام، خراسان جنوبی، گیلان، زنجان، اصفهان، فارس، کرمان، کردستان، اردبیل، سیستان و بلوچستان و مرکزی در اراک گشایش یافت.
240 غرفه در این جشنواره شامل 40 غرفه فروش محصولات روستایی، 10 غرفه ویژه هشت شرکت دانش بنیان فعال در بخش تولید روستایی، 10 غرفه فعالیت های دستگاه های اجرایی، 17 غرفه برای فعالیت 10 شرکت کارآفرین روستایی و شماری برای ارائه فرهنگ های بومی و محلی 22 استان کشور تدارک دیده شده است.
جشنواره ملی اقتصاد و فرهنگ روستایی از هشتم تا 12 مرداد ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی غرب کشور در اراک دایر است.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.