استان مرکزی در زمره 10 قطب برجسته تولید انواع محصولات کشاورزی ایران است و 90 هزار بهره بردار معادل 20 درصد شاغلان این استان در بخش کشاورزی به فعالیت اشتغال دارند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی سرمایه کشاورزی استان مرکزی است و ضمن تامین نیاز استان به محصولات مختلف، یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
13 و نیم درصد تولید محصول انار کشور در استان مرکزی تولید می شود و این استان رتبه دوم تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
استان مرکزی در زمینه تولید گل شاخه بریده نیز رتبه دوم، گوشت قرمز رتبه سوم و لوبیا رتبه چهارم را در کشور داردو این مزیت برای طیف بزرگی از سایر محصولات کشاورزی نیز در این استان وجود دارد.
به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی یکی از راهکارهای مهم افزایش بهره وری، جلوگیری از هدر رفت و ایجاد بازار برای تولیدات کشاورزی راه اندازی صنایع فرآوری محصولات کشاورزی است که برنامه اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تاکید ویژه دارد.
آنان معتقدند: فرآوری محصولات کشاورزی می توانند بازار مطلوبی را برای کشاورزی در منطقه ایجاد کند و تکیه بر ظرفیت های این بخش به طور مستقیم در افزایش اشتغال و درآمد اثر دارد.
در سایه حمایت بخش دولت 2 میلیون 300 هزار تن ظرفیت فرآوری انواع محصولات کشاورزی در استان مرکزی ایجاد شده است که این ظرفیت برابر با میزان تولید در بخش کشاورزی استان است.
برخی از این واحدها با وجود سرمایه گذاری قابل ملاحظه به دلیل برخی مشکلات از جمله ضعف در بازار فروش، کمبود سرمایه در گردش و تولید محصولات بازار پسند با کمتر از 50 درصد ظرفیت اسمی فعالیت های دارند که می طلبد در سایه برنامه ریزی هدفمند در بازارسازی و تکمیل زنجیره تولید و عرضه رونق کامل را تجربه کنند.
معاون مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این خصوص گفت: با حمایت دولت تدبیر و امید تا چند برابر ظرفیت تولید محصولات کشاورزی زمینه فرآوری، نگهداری و عمل آوری انواع محصولات کشاورزی در استان ایجاد شده است و از نظر شمار واحدها و امکانات زیرساختی آن مشکلی در این استان وجود ندارد.
رضا باجلان افزود: ضعف در بازاریابی و بازارسازی حلقه مفقوده در زنجیره تولید و توزیع این بخش است و باید به گونه ای برنامه ریزی شود که ظرفیت های ایجاد شده در حوزه های مختلف بسته بندی، نگهداری و فرآوری محصولات کشاورزی استان مرکزی جایگاه واقعی خود را بیابند.
وی ادامه داد: اغلب صنایع تبدیلی استان در زمینه بازاریابی و فروش به صورت تخصصی و قدرتمند وارد نشده اند و می طلبد که با شیوه های نوین بازارهای مصرف مناسب داخلی و خارجی شناسایی و نظام هدفمند و درستی را در زمینه فروش محصولاتشان نهادینه کنند.
معاون مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: سلایق و نیازهای بازار در زمان های مختلف دستخوش تغییر می شود و صنایع تبدیلی استان باید با نیازهای روز جامعه پیش رفته و تولید خود را با ذائقه بازار همخوان کند.
باجلان افزود: جای مرکز تحقیقات و بازاریابی در واحدهای صنایع تبدیلی کشاورزی استان خالی است و اغلب این واحدها در هدفگذاری تولید و فروش متناسب با نیازهای بازار معضلاتی دارند.
وی گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت مستقیم بر مناسبات بازار و شرایط فروش محصولات صنایع تبدیلی کشاورزی اثر دارد بالابودن هزینه تولید است که باید برای این موضوع نیز اقدامات موثر از سوی مراجع ذیربط انجام شود.
معاون مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: به منظور ایجاد فضای رقابتی نیاز است که واحدهای صنایع تبدیلی کشاورزی استان به فناوری و ماشین آلات نوین در خط تولید مجهز شوند و اعمال برخی حمایت های خاص برای کاهش نرخ تولید و رقابت پذیری محصولات این بخش نسبت به مشابه خارجی آن نیز ضروری است.
باجلان افزود: دایره اجرایی قوانین و مقررات حمایتی از صنایع تبدیلی کشاورزی باید بازتر شود و به منظور افزایش فروش و حضور هدفمند و قوی تولیدات این بخش در بازارهای جهانی و داخلی نیاز است بسته حمایتی از سوی دستگاه های قانون گذار تدوین و یا با نظارت کافی اجرایی شود.
معاون مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، نوسانات نرخ ارز، ضعف در ساختار صنفی و نبود تشکل قوی و تاثیرگذار در زمینه بازاریابی و فروش محصولات واحدهای صنایع تبدیلی را از دیگر مشکلات این واحدها دانست.
باجلان، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش در زمان برداشت محصولات کشاورزی برای خرید و فرآوری این محصولات را از دیگر عوامل کاهش تولید و فروش واحدهای صنایع تبدیلی عنوان کرد و گفت: نیاز است به منظور ورود بهنگام برای خریداری و فرآوری محصولات کشاورزی در زمان برداشت، منابع مالی مناسبی در اختیار این واحدها قرار گیرد.
معاون مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: برند سازی و ایجاد معاونت بازاریابی و فروش در سفارتخانه های کشورهای مختلف از راهکارهای افزایش تولید و رفع مشکل فروش واحدهای صنایع تبدیلی است.
باجلان ادامه داد: تسهیل قوانین و مقررات تولید و صادرات، و کمک به نوسازی و بازسازی واحدهای صنایع تکمیلی کشاورزی به منظوررقابت پذیری ضروری است و باید در این زمینه اقدامی جدی صورت بگیرد.
معاون مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: صنایع تبدیلی کشاورزی استان مرکزی با ظرفیت اسمی 2 میلیون و 300 هزار تن در حوزه فرآوری، بسته بندی، نگهداری و عمل آوری محصولات برای سه میلیون و 600 هزار نفر در استان اشتغال ایجاد کرده اند که این سرمایه ارزشمندی است.
باجلان افزود: 43 واحد صنایع تبدیلی سال گذشته در این استان به بهره برداری رسید که با آغاز به کار آن ها 380 هزار تن به ظرفیت فرآوری، نگهداری و عمل آوری محصولات کشاورزی این منطقه افزوده شد و 392 فرصت شغلی مستقیم در استان ایجاد شده است.
معاون مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 15 هزار تن از ظرفیت حوزه صنایع تبدیلی استان مرکزی در زمینه محصولات باغی، هفت هزار تن فرآوری محصولات زراعی، یک هزار تن محصولات دامی، 202 هزار تن سیلو ذخیره سازی غلات، 35 هزار تن بازسازی و نوسازی واحدها، 2 هزار تن تولیدهای حوزه شیلات و دام و 86 هزار تن خوراک دام، طیور و آبزیان است.
معاون توسعه بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: ساختارهای تجارت در داخل و خارج از کشور اصول نوینی دارد که دستیابی به بسته بندی مناسب، کیفیت در تولید محصول و قیمت متعادل ارکان آن است و باید در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به این موضوعات در عرصه صنایع تبدیلی کشاورزی به صورت جدی پرداخت.
جعفر اصغری افزود: تولیدکنندگان صنایع تبدیلی کشاورزی در استان مرکزی باید محصولات بازار پسند و کیفی داشته باشند تا در مناسبات دنیای تجاری امروز بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی ادامه داد: نوسان قیمت مواد اولیه، کمبود سرمایه در گردش و نرخ بالای سود تسهیلات از دغدغه هایی است که کارافرینان حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی را می آزارد.
مسئول یکی از واحدهای صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان مرکزی در این خصوص گفت: سیاست های حمایت بازار داخلی در این استان از محصولات صنایع تبدیلی نیازمند تقویت است را که در برخی استان های کشور اولویت در تامین نیاز درون استانی با تولید واحدهای مستقر است اما این مهم در استان مرکزی ضعف هایی دارد.
اسماعیل باقرپور افزود: حمایت مسئولان از تولیدات محصولات صنایع تبدیلی استانی خواسته تولیدکنندگان است و می طلبد در این راستا عزم جدی در حلقه مدیریتی استان شکل بگیرد.
این تولیدکننده صنایع تبدیلی استان مرکزی، کمبود سرمایه در گردش را از دیگر مشکلات واحدهای تولید صنایع تبدیلی استان دانست و گفت: این مشکل توان در خرید محصولات کشاورزی، کاهش تولید، فروش و درآمد اقتصادی برای این واحدها را به همراه دارد.
باقرپور، نرخ بالای تسهیلات بانکی را دیگر مشکلات تولیدکنندگان واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی استان مرکزی دانست و افزود: با شرایط خاص اقتصادی کشور نرخ بالای تسهیلات بانکی توان رقابت را از تولید می گیرد و قیمت تمام شده محصولات رضایت مردم را جلب نمی کند.
وی ادامه داد: افزایش قیمت تمام شده تولید، کاهش صادرات، تولید و اشتغال در واحدهای صنایع تبدیلی استان مرکزی از دیگر پیامدهای تسهیلات بانکی با نرخ سود بالا است.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت و 12 شهرستان در قلب کشور قرار دارد و علاوه بر کشاورزی در حوزه صنعت به عنوان یکی از قطب های مهم ایران نقش افرینی می کند.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.