به گزارش ایرنا، سید علی آقا زاده شنبه شب در آیین تجلیل از واحدهای صنفی برتر استان مرکزی در سالن کوه نور اراک، افزود: اصناف از ظرفیت های مهم اقتصاد کشور هستند که در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی همراه و پشتیبان نظام بوده اند و در شرایط فعلی نیز تمامی تلاش برای حل مشکلات این قشر به کار گرفته شده است.
وی اظهار داشت: گلایه اصناف از برخی مشکلات پذیرفته است و مجموعه مدیریت کشور می کوشد که با همراهی شاغلان این بخش شرایط بهتری را در عبور از مشکلات فراهم کند.
استاندار مرکزی گفت: اگرچه نام این استان با ظرفیت صنعتی و کشاورزی در کشور برجسته شده اما، حوزه اصناف استان مرکزی ظرفیت های بزرگی دارد و خدمات این بخش کمتر حوزه های دیگر نیست.
آقازاده عنوان کرد: 60 هزار واحد صنفی فعال در استان مرکزی وجود دارد که این واحدها بیش از 140 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
وی اضافه کرد: نوسان قیمت ارز مشکلاتی را برای کشور و این استان ایجاد کرده و امید است که با اراده مستحکم بتوان از این دوران سخت عبور کرد و امنیت و رونق اقتصادی را در بالاترین سطح تامین کرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: اصناف بدنه بزرگ و اثرگذار کشور است و بیش از سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که نقش گسترده و اثرگذار آن ها در اقتصاد ایران بر هیچ کس پوشیده نیست.
علی اکبر کریمی بیان کرد: بیشتر مردم اصناف را به عنوان مغازه داران و فروشندگان می شناسند در حالیکه طیف بزرگ خدمات صنفی در حوزه تولید و خدمات است.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی ادامه داد: اصناف از بخش های مهم اشتغالزای کشور است که در چند ماه اخیر با مشکلاتی مواجه شده است و مجموعه مدیریت کشور اعم از سه قوه و بخش های دیگر در تلاش هستند تا هرچه سریعتر این معضلات رفع شود.
کریمی توضیح داد: رئیس جمهوری هفته گذشته مواضع شفاف، قاطع و مقتدرانه در عزم دولت برای ساماندهی امور را اعلام کرد و همه باید برای تسریع در اقدامات دولت کمک بدهند.
وی یادآور شد: ساماندهی نوسانات ارزی اولویتی است که در راس فعالیت کلان قوا قرار گرفته است.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی افزود: ملت ایران با انسجام و همدلی همراه با مسئولان برای عبور از تحریم ها و شرایط اقتصادی در صحنه است و نقش و مشارکت اقشار مختلف مردم به ویژه اصناف در این ‌مسیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کریمی افزود: مجلس شورای اسلامی کارگروه های ویژه ای را تشکیل داده و با طرح های تخصصی در موضوع اقتصاد به کمک دولت آمده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این همایش گفت: 60 هزار واحد صنفی در این استان وجود دارد که 10 هزار واحد آن تولیدی، حدود 10 هزار واحد خدمات فنی و مهندسی و بقیه توزیعی است.
محمدرضا حاجی پور افزود: استان مرکزی در نشست اخیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان برای ساماندهی برخی مسائل اصناف تشکیل ستاد تدابیر ویژه در این استان را تصویب کرد.
حاجی پور اظهار داشت: نرخ گذاری در حوزه اصناف بر اساس دستورالعمل ابلاغی کمیته نرخ گذاری کشور با حضور اتحادیه ها در دست بررسی است.
وی گفت: سامانه ستاد تدارکات الکترونیکی دولت برای مجموعه خرید اقلام و کالاها ایجاد شده و حضور هدفمند و قوی واحدهای صنفی در این سامانه ضروری است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اضافه کرد: صنوف استان مرکزی پارسال از تسهیلات طرح رونق تولید محروم بودند که بر اساس بخشنامه ابلاغی این فرصت در سال جاری برای آن ها فراهم است.
حاجی پور اظهار داشت: 300 واحد صنفی استان مرکزی برای بهره گیری از این تسهیلات ثبت نام کرده اند اما، بانک های عامل تاکنون رقمی را در این راستا پرداخت نکرده اند و انتظار است همراهی بانک ها برای رونق در واحدهای صنفی و حل مشکلات این قشر بیشتر شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: در کارگروه توسعه و صادرات استان جایگاه ویژه ای برای اتاق اصناف در نظر گرفته شده است.
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی نیز در این همایش گفت: نقش اصناف در روند توسعه کشور مشهور است و نیاز است که مطالبات این حوزه به صورت موثر دیده شود.
جمشید زند ادامه داد: حوزه اصناف استان می تواند تا 200 هزار اشتغالزایی داشته باشد که باید از این ظرفیت به شکل بهینه بهره جست و حلقه مدیریتی در سطح کلان و استان نگاه ویژه به اصناف داشته باشند.
در این همایش از 70 صنف برتر استان مرکزی تجلیل شد.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت در قلب ایران قرار دارد.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.