به گزارش ایرنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی روز پنجشنبه در آستانه هفته قوه قضائیه در دیدار با رئیس کل و کارکنان دادگستری استان مرکزی، افزود: گسترش فرهنگ ناب اسلامی از ارکان اساسی تحکیم کانون خانواده و در نهایت حرکت در مسیر نیل به جامعه سالم است که باید مورد توجه مسئولان دستگاه قضایی قرار گیرد.
وی ادامه داد: طلاق و کاهش نرخ زاد و ولد معضلی است که باید در سایه راهبردهای کارشناسی و با همراهی صاحب نظران و نهادهای مسئول برای آن چاره اندیشی کرد.
امام جمعه اراک بیان کرد: بی سرپرست شدن زنان و کودکان، گرایش مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، گسترش اختلافات خانوادگی و طایفه ای، بی بند و باری اخلاقی و انواع آسیب های اجتماعی از پیامدهای پدیده طلاق است که باید با اقدامات پیشگیرانه قاطعانه در جهت حل این معضلات گام برداشت.
آیت الله دری نجف آبادی اظهار داشت: دشمنان نظام اسلامی با هجمه های فرهنگی بنیاد خانواده ایرانی را نشانه گرفته اند و در چنین فضایی کارکنان قوه قضاییه نیز باید با برنامه ریزی مدون رسالت خود را در کنار حلقه های سلامت اجتماعی انجام دهند.
وی گفت: نظام قضایی کشور بر 2 اصل اساسی امامت و ولایت استوار است و مسئولان و کارکنان این قوه باید با مطالعه و آگاهی دقیق قوانین اسلام و قرآن، عدالت را در جامعه جاری و ساری کنند.
آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: قوه قضاییه پناهگاه و حافظ حقوق اقشار مختلف مردم است و کارکنان این نهاد باید با اخلاق نیکو و حسن نیت به امور مردم رسیدگی کنند.
امام جمعه اراک تاکید کرد: قوه قضاییه باید برای پاکسازی جامعه از وجود مفسدان، شروران و برهم زنندگان نظم اجتماعی برنامه های کاربردی داشته باشد چرا که قدم اول در پیشرفت و توسعه هر جامعه برقراری امنیت و نظم اجتماعی است و این بزرگترین خواست مقام معظم رهبری از مسئولان است.
آیت الله دری نجف آبادی در ادامه سخنان خود به نشاط اجتماعی اشاره کرد و گفت: نشاط اجتماعی در جامعه دینی و مذهبی با نشاط در جوامع دینی تفاوت های بسیاری دارد و برای تحقق آن باید ملزم به داشته های بومی بود.
وی اضافه کرد: ایران خاستگاه عفاف، حجاب و اخلاق اسلامی است و هر نوع نشاط اجتماعی باید با رعایت این موازین مقدس برنامه ریزی شود.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز گفت: توهین، ضرب و جرح عمدی، سرقت، تصادفات جرحی، تهدید، تخریب، مالکیت و نگهداری مواد مخدر، افترا، کلاهبرداری و خیانت در امانت بیشترین فراوانی را در جرایم این استان دارد.
حجت الاسلام قاسم عبدالهی افزود: پرونده های ورودی به بخش های مختلف دادگستری استان در سال گذشته 253 هزار و 275 مورد بوده که نسبت به مدت مشابه قبل آن پنج درصد رشد داشته است.
وی اضافه کرد: پرونده های مختومه سال گذشته نیز 255 هزار و 205 فقره بود که بیش از هشت درصد نسبت به سال 1395 افزایش داشته است.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: پرونده های ورودی نقاط مختلف استان مرکزی به شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته 73 هزار فقره بود که بیش از 72 هزار فقره مختومه اعلام شد.
وی ادامه داد: 77 درصد ابلاغیه های دادگستری استان به صورت الکترونیکی انجام می شود که این مهم تا حدود زیادی حجم کاری این نهاد را کاهش داده است.
حجت الاسلام عبدالهی مهمترین مشکل دستگاه قضایی را قانونگذاری عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه کیفرزدایی از اهداف نظام اسلامی است اما، مجلس شورای اسلامی مجازات را ضمانت اجرایی قوانین قرار می دهند که این مهم باید اصلاح شود.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی همچنین در دیدار با اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف استان مرکزی، گفت: تکالیف کلان اقتصادی نیازمند مشارکت هدفمند و آگاهانه تمامی لایه های جامعه دارد و حوزه اصناف با گام های آگاهانه باید در حمایت از تولید داخل و کاهش عرضه کالاهای خارجی نقش آفرینی کنند.
آیت الله دری نجف آبادی اظهار داشت: محل کسب اصناف و بازاریان، سنگر جهاد فرهنگی و اقتصادی محسوب می شود و شاغلان حوزه بازار نقش مهمی در ایجاد تمدن نوین اسلامی در این بخش دارند.
وی، تولید را تنها راه توسعه و بالندگی اقتصادی کشور و استان عنوان کرد و گفت: خرید و فروش نمی تواند نقش کلیدی در بالا بردن نرخ بهره وری و ارزش افزوده داشته باشد بنابراین رویکرد اصناف باید به سمت و سوی تولیدات با کیفیت حرکت کند.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی نیز گفت: بیش از 60 هزار واحد صنفی در چهار بخش تولید، توزیع، خدمات در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند.
جمشید زند افزود: ایجاد هر موقعیت شغلی در واحد های صنفی از 200 میلیون تا یک میلیارد ریال هزینه دارد در صورتی که اشتغالزایی یک نفر در بخش صنعت، سه تا 10 میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در دیدار با اعضای بسیج اساتید استان مرکزی نیز گفت: بسیج اساتید باید به عنوان یک سازمان تصمیم ساز و تاثیر گذار در مجامع علمی کشور نقش آفرینی کند.
وی اظهار داشت: انتقال دستاوردهای دانشگاهی به صنایع و بهره گیری از ظرفت صنایع در راستای تحقیق و پژوهش در واحدهای علمی و گسترش اخلاق و معنویت در دانشگاه ها از مهمترین وظایف بسیج اساتید است.
مسئول بسیج اساتید سپاه روح‌الله استان مرکزی نیز گفت: بهره گیری از ظرفیت اساتید باتجربه و کارآموده در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری به خصوص اقتصاد مقاومتی مهمترین رویکرد این نهاد انقلابی است.
محسن ذوالفقاری افزود: سه اندیشکده صنعت و فناوری، اقتصاد مقاومتی و سواد رسانه با تلاش بسیج اساتید استان راه اندازی شده و اندیشکده محیط زیست نیز در حال مطالعه و بررسی است.
یکم تا هفتم تیر(سالروز شهید بهشتی) به عنوان هفته قوه قضائیه نامگذاری شده است.
31 خرداد سالروز شهادت شهید مصطفی چمران به عنوان روز بسیج اساتید نامگذاری شده است.
یکم تیرماه نیز به عنوان روز ملی اصناف نامگذاری شده است.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.