به گزارش ایرنا، فتح الله حقیقی روز دوشنبه در نشست کمیته فنی سامانه های هوشمند نظارتی استان مرکزی در محل فرمانداری ساوه افزود: باید با برنامه های عملیاتی و قابل اجرا در حوزه راه های استان مرکزی به خصوص شهرستان ساوه برای کاهش سوانح با ایجاد زیرساخت ها، نصب تجهیزات و انجام اصلاحات لازم تلاش کرد.
وی گفت: حادثه های رانندگی برون شهری یکی از مشکلات استان مرکزی در حوزه امنیت است و رتبه استان در این زمینه قابل پذیرش نیست به همین دلیل مسئولان ذیربط با انجام یک طرح مطالعاتی سه ماهه، نسبت به اولویت بندی و احصای ‌محورهای پرخطر اقدام کردند.
به گفته معاون سیاسی استانداری مرکزی،‌ محورهایی چون بخش جنوبی آزادراه ساوه - همدان، ‌جاده های قدیم ساوه - همدان، سلفچگان - تهران و همچنین جاده آوه از مسیرهای پرحادثه هستند که لازم است در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود تا از جان و مال شهروندان صیانت شود.
حقیقی اظهار کرد: در نشست روز جاری کمیته فنی سامانه های هوشمند نظارتی استان مرکزی، ایجاد گاردریل ها، ‌استراحتگاه های موقت، ‌مجتمع های خدمات رفاهی و نصب دوربین های پایش تصویری در محورهای یاد شده تصویب شد.
وی افزود: برای تعریض و اصلاح شانه های خاکی جاده قدیم ساوه - سلفچگان نیز تصمیماتی اتخاذ شد و برای تکمیل زیرگذر سه راهی آوه مقرر شد با تعیین پیمانکار تا 2 هفته آینده ‌اصلاحات لازم انجام شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اظهار کرد: مدیران کل راهداری و حمل و نقل،‌ راه و شهرسازی و سایر مدیران ذیربط استان مرکزی در این جلسه حضور داشتند و برای بررسی بیشتر برخی مصوبات از جمله احداث مجتمع های خدمات رفاهی، قرار است دوشنبه هفته آتی نشستی در مرکز استان برگزار شود.
حقیقی گفت: امید است با تدابیر اتخاذ شده، رتبه تصادفات استان مرکزی در سطح کشور به جایگاه مناسبی برسد.
وی در خصوص آزادراه ساوه - همدان نیز ‌گفت: قرار است تعداد پنج دستگاه دوربین پایش تصویری علاوه بر دوربین های مستقر، در این مسیر نصب و چراغ های ال ای دی و احداث 2 باب مجتمع خدمات رفاهی و یک پایگاه اورژانس در این مسیر تصویب شود.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز گفت: سهم قابل توجهی از تلفات حوادث برون شهری استان متعلق به مسیر آزادراه ساوه - همدان (لاین جنوبی) است.
سرهنگ ایرج کهریزی افزود: 18 نفر از مجموع 26 کشته حوادث رانندگی در سال 95 در محور یاد شده متعلق به لاین جنوبی این مسیر بوده و در سال گذشته نیز 26 نفر از مجموع 40 فوتی در این آزادراه به دلیل واژگونی در این مسیر جان خود را از دست دادند.
به گفته رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی در 2 ماه نخست امسال نیز 10 نفر از 11 کشته حوادث رانندگی در آزادراه ساوه - همدان در مسیر برگشت از سمت همدان، محدووده گردنه دخان جان باختند.
وی بر ضرورت ایجاد استراحتگاه های موقت و نیز تامین روشنایی این مسیر برای ایمن سازی مسیر و کاهش شمار تلفات تاکید کرد.
سرهنگ کهریزی همچنین شمار دوربین های نصب شده در این مسیر را هشت دستگاه عنوان کرد.
نماینده مردم شهرستان های ساوه و زرندیه در خانه ملت نیز گفت: در سال های گذشته به حوزه زیر ساخت راه های شهرستان ساوه توجه کمتری شده است.
محمدرضا منصوری افزود: این کم توجهی در حالی اتفاق افتاده که حوادث رانندگی زیادی در آزادراه ساوه - همدان،‌ جاده های قدیم ساوه - تهران و همدان - سلفچگان به وقوع پیوسته است.
وی یکی از دلایل عمده سوانح در مسیر جنوبی آزاد راه ساوه - همدان را شیب تند این مسیر و افزایش سرعت خودروها برشمرد و بر لزوم انجام اصلاحات زیرساختی و استقرار امکانات رفاهی و کنترلی در این محدوده تاکید کرد.
به گفته منصوری،‌ تا 6 ماه آینده همه عوارضی های کشور از حالت نقدی به صورت الکترونیکی تبدیل می شوند و بدین ترتیب مشکلی که در ایجاد ترافیک برای پرداخت عوارض در آزادراه ساوه - همدان و سایر اتوبان ها وجود ندارد.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت همچنین از اتمام قرارداد شرکت پیمانکار آزادراه ساوه - تهران در سه سال گذشته خبر داد و گفت: با این حال هنوز هم پیمانکار یاد شده و برخی از بانک ها در حال دریافت عوارض این مسیر هستند.
وی گفت: با تلاش های صورت گرفته،‌ بخشی از درآمدهای عوارضی آزادراه های محدوده ساوه به این شهرستان و برای اجرای طرح های راهسازی و راهداری تخصیص می یابد در حالی که پیش تر همه این درآمدها به تهران یا اراک تعلق می گرفت.
معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه نیز اظهار کرد: برای ایجاد مجتمع های خدمات رفاهی در این مسیر تلاش های زیادی در شهرستان انجام شده و اکنون هم چند سرمایه گذار خواستار اجرای این طرح ها هستند.
محمد بهاروند افزود: یکی از مشکلاتی که روند اجرای فعالیت های مربوط به احداث این مجتمع ها را با کندی مواجه کرده،‌ در خواست ضمانت 2 میلیارد ریالی مسکن و شهرسازی از متقاضیان است.
فرماندار ساوه گفت: در محدوده نوبران یک سرمایه گذار برای احداث مجتمع خدمات رفاهی اعلام آمادگی کرده و در کیلومتر 9 این مسیر نیز متقاضی دیگری وجود دارد.
بهاروند همچنین خواستار استقرار نیروی پلیس راه در پاسگاه متروکه محدوده نوبران‌ شد.
وی گفت: اکنون فقط یک دستگاه جرثقیل در این محدوده وجود دارد که پاسخگوی نیازها نیست.
در ماه های فروردین و اردیبهشت امسال 11 نفردر آزادراه ساوه - همدان به دلیل سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند.
نبود مکان هایی برای توقف و استراحت رانندگان،‌ نداشتن جذابیت بصری،‌ مشکلات تکمیل نبودن گاردریل و جایگاه سوخت از عواملی هستند که به گفته کارشناسان باعث خستگی و حتی خواب آلودگی راننده و در نهایت حوادثی مرگبار به خصوص در ضلع جنوبی این آزادراه از سمت همدان به ساوه می شود.
ساوه با بهره مندی از 147 کیلومتر آزادراه، ‌120 کیلومتر بزرگراه و 100 کیلومتر راه فرعی از محورهای شریانی کشور به شمار می آید با این وجود حدود 40 درصد از سوانح رانندگی استان مرکزی در این شهرستان به وقوع می پیوندد.
6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.