حاشیه نشینی سال هاست که یکی از معضلات و آسیب های اجتماعی بـه شمار می آید و علی رغم تلاش ها همچنان شاهد افزایش و گسترش آن هستیم.
مهاجرت، نبود مسکن، بیکاری و اشتغال کاذب از علل اصلی رشد ناموزون شهری و افزایش مناطق حاشیه نشین است و از آن جایی که کشور ما نیز به طور ویژه در زمینه هایی چون اشتغال زایی و ایجاد فرصت های شغلی دچار مشکل است، پس عده زیادی از مهاجرین رو به شغل های کاذب و بدون امنیت آورده و چون ضعف و ناتوانی مالی به آن ها اجازه حضور در خودِ شهر را نمی دهد، در حاشیه شهرها مستقــر می شوند و پدیده حاشیه نشینی را رقم می زنند.
در کشور ما نزدیک به 900 منطقه حاشیه نشین وجود دارد و نزدیک به 35 درصد از جمعیت کشور عددی در حدود 11 میلیون نفر در این مناطق زندگی می کنند.
در استان مرکزی نیز حاشیه نشینی یک آسیب اجتماعی اولویت دار و نگران کننده به شمار می رود.
شهرهای اراک و ساوه به دلیل صنعتی بودن و فراهم بودن فرصت های شغلی نسبت به سایر شهرهای استان اولین و دومین مرکز جمعیتی استان هستند و بیشتر مهاجرت ها از روستاها و شهرهای دیگر به آن ها است و همین باعث شده تا بیش از یک چهارم جمعیت این شهرستان ها حاشیه نشین باشند.
در اراک نزدیک به 150 هزار نفر در حاشیه شهرها زندگی می کنند و همین باعث ایجاد چالش هایی هم برای مرکز استان و هم ساکنین این مناطق شده است. در شهر اراک پنج محله حاشیه نشین و کم برخوردار وجود دارد.
بررسی حس خشونت، حال و هوای تازه و مهارت آموزی در 20 ساعت از دیگر عنوان های خبری روزنامه وقایع استان مرکزی است.
روزنامه وقایع استان با مشی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی با مدیرمسئولی و صاحب امتیازی نیره یوسفی راد منتشر می شود.
استان مرکزی دارای سه روزنامه، 32 هفته نامه، 13 دو هفته نامه، 16 ماهنامه، سه 2 ماهنامه، 18 فصل نامه و 2 فصلنامه است.
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.