ایرج محمدفام روز دوشنبه در همایش روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای در فرهنگسرای اراک افزود: حوادث جاده ای در ایران به دلایل مختلف در مقایسه با دیگر کشورها ۱۰ برابر تلفات بیشتری دارد.
عضو شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار کشور گفت: وضعیت ایمنی و بهداشت حرفه ای کارگران نیازمند بررسی بیشتر است تا بتوان کاستی های موجود در این بخش را کاهش داد.
محمدفام، با تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای ادامه داد: براساس اسناد بین المللی، قانون کار ایران و کنوانسیون حقوق کودک؛ کودکان زیر ۱۵ سال؛ کارگر شناخته نمی شوند.
معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: سال گذشته 170 کودک 12 تا 15 سال شامل 133 پسر و 37 دختر در شهر اراک در مشاغلی نظیر جمع آوری ضایعات، دستفروشی، کار بر روی زمین کشاورزی و گل فروشی شناسایی شده اند.
علی رضا مداح موحدی افزود: بهره کشی از نیروی کار کودک ریشه اقتصادی دارد و نشات گرفته از فرهنگ اجتماعی و فاصله معیشتی است.
وی اظهار کرد: حمایت از کودکان و نوجوانان با اعمال محدودیت های سنی ضروری است تا از خطرات احتمالی هنگام کار و آسیب به آنان جلوگیری شود.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: کودکان کار بازیگران بازار کار آینده هستند و در صورتی که به جای تفریح در فعالیت های اقتصادی وارد شوند، فرصت مهارت آموزی اجتماعی را از دست خواهند داد.
مداح موحدی افزود: در سال 2017 میزان آسیب منجر به مرگ در حوادث حین کار، 78 میلیون نفر در سال برآورد شد که 2 میلیون نفر به علت بیماری شغلی و مابقی به علت حوادث شغلی جان خود را از دست داده اند.
عضو هیات علمی دانشگاه همدان نیز گفت: باید موضوع تحقیقات دانشگاه ها به سمت و سوی کاربردی شدن حرکت کند.
امید کلات پور افزود: در حوزه ایمنی شهری سالانه چند صد نفر به علت استنشاق منواکسید کربن در ترافیک تلف می شوند که این مقوله به تعداد مرگ و میرهای ناشی از عوامل زیست محیطی اضافه می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه همدان گفت: در مقوله تفریحات نیز ایمنی لازم در لوازم پارک ها وجود ندارد و والدین از فرستادن فرزندان به پارک ها اطمینان خاطر ندارند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز گفت: محیط کار در برخی واحدهای صنعتی آسیب زا است و سلامت افراد با رعایت موازین ایمنی و بهداشت حرفه ای تامین می شود.
دکتر جواد نظری افزود: مدیریت سختگیرانه برای افراد جوان شاغل در واحدهای تولید به سبب نداشتن تجربه کاری، ضروری است تا حوادث کار کاهش پیدا کند.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: شعار امسال روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای با تاکید بر بهبود ایمنی و سلامت کارگران جوان در جهت داشتن نسلی سالم و ایمن، خواستار خاتمه دادن به کار کودکان است.
دکتر نظری افزود: در سال های اخیر با پیگیری های انجام شده در حوزه بهداشت استان مرکزی برای افزایش چتر نظارتی و پوشش های بازرسی کامل با جذب 19 نفر کارشناس بهداشت حرفه ای، نیروهای فعال در شهرستان ها به 42 کارشناس افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: با افزایش تعداد کارشناسان پوشش بازرسی از 40 درصد به 79 و نیم درصد رسیده و پوشش معاینه شاغلان از 67 درصد به 74 و نیم درصد افزایش یافته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: سال گذشته تعدادی از کارشناسان بهداشت حرفه ای مراکز تابعه استان مجهز به بسته های بازرسی شامل دستگاه صدا سنج و نورسنج برای افزایش کیفیت بازرسی شده اند.
شهردار اراک نیز گفت: 48 درصد از حوادث در کشور ما در کمبود ایمنی در ساخت و ساز اتفاق می افتد.
داود تاجران افزود: در طول شبانه روز با تولید انواع زباله به محیط زیست از جمله آب و زمین آسیب وارد می شود و تفکیک نشدن زباله برای شهرداری مشکلاتی را به دنبال دارد.
وی اظهار کرد: در سراسر دنیا تلاش می شود تا ابزارهای مناسبی برای تحقق توسعه پایدار شهری و دستیابی به یک شهر پایدار به کار گرفته شود.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت در قلب ایران قرار دارد.
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.