سجاد روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: اجرای طرح های توسعه ای و تکمیلی واحدهای گلخانه ای در این دهکده گل و گیاه پارسال با پنج میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.
وی اظهارکرد: با این میزان سرمایه گذاری که بخشی از آن از محل تسهیلات بانکی و بقیه توسط بهره برداران خصوصی تامین شده است 9 هکتار فضای گلخانه ای در این دهکده گل وگیاه ایجاد شده است.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح های توسعه ای و تکمیلی، وسعت گلخانه های این دهکده گل و گیاه از 23 هکتار به 32 هکتار افزایش یافته است.
خادمی با بیان اینکه پنج قطعه دیگر فضای گلخانه ای در این دهکده گل و گیاه آماده واگذاری است، افزود: آب مورد نیاز برای توسعه زیر ساخت ها و اجرایی کردن طرح های توسعه ای گلخانه ها در این دهکده با اجاره سه رشته قنات تامین شده است.
مدیرعامل دهکده گل و گیاه محلات ادامه داد: برای بهره مندی از هرز آب این قنوات و افزایش کیفیت آب از محل پساب تصفیه شده فاضلاب شهری محلات در این طرح ها در مجموع یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.
خادمی، مهمترین مشکل دهکده گل و گیاه محلات را کمبود آب دانست و افزود: کاهش بارندگی در سال زراعی جاری به شدت بر منابع آبی این دهکده تاثیر گذاشته است.
وی بیان کرد: اگر چه طرح آبرسانی به این دهکده گل و گیاه از محل پساب تصفیه شده فاضلاب شهری زمستان پارسال به بهره برداری رسید اما، این آب از کیفیت لازم برخوردار نیست.
مدیرعامل دهکده گل و گیاه محلات گفت: بهره مندی 30 لیتر در ثانیه از این منبع آبی برای گلخانه های موجود دیده شده در حالی که تقاضا برای راه اندازی واحدهای گلخانه ای در این دهکده روبه افزایش است.
خادمی افزود: ایجاد گلخانه های جدید نیاز به تامین آب دارد و در شرایط فعلی نیز باید گلخانه های موجود توسعه یابند.
وی گفت: در واحدهای گلخانه ای دهکده گل و گیاه محلات انواع گیاهان زینتی، فصلی، نشائی و آپارتمانی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
خادمی گفت:دهکده گل و گیاه محلات عنوان بزرگترین شهرک گیاهان زینتی کشور را به خود اختصاص داده است و این دهکده دارای امکاناتی همچون پایانه صادراتی گل و گیاه و آزمایشگاه تولید حشرات مفید است اما، با معضل کمبود آب مواجه شده و ادامه این روند طرح توسعه این دهکده را در هاله‌ای از ابهام می برد.
وی گفت: 56 واحد گلخانه ای در بزرگترین دهکده گل و گیاه کشور در محلات فعال است.
محلات بزرگترین سطح زیر کشت و تولید گل و گیاه زینتی را به خود اختصاص داده است.
18 درصد از سطح زیر کشت گلخانه ای، 12درصد از تولید گل شاخه بریده، 80 درصد تولید گل های فصلی نشائی 21 درصد از تولید درخت و درختچه های زینتی و 14 درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در محلات تولید می شود.
تولید 350 گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز، محلات را به یکی از قطب های پرورش و تجارت گل و گیاه تبدیل کرده است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.