سعید فرخی روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی خشکسالی، سرما زدگی و مخاطرات بخش کشاورزی استان مرکزی، افزود: زمینه سازی حضور سرمایه گذار، بهره گیری از فناوری های نوین و اقتصادی کردن کشاورزی از راهکارهای افزایش تولید، گره گشایی از مشکلات و تضمین اشتغال و درآمد در عرصه کشاورزی است.
وی ادامه داد: استان مرکزی دارای مزیت های صنعتی و کشاورزی است اما در سال های گذشته تمرکز تصمیم سازی و اجرا بیشتر بر مباحث صنعت بوده درحالیکه بخش کشاورزی با ظرفیت های گسترده و اهمیتی که در تامین امنیت غذایی دارد باید به صورت اصولی دیده شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت: شناسایی اولویت ها و محرک های افزایش تولید مهمترین تکلیف در توسعه بخش کشاورزی استان است و در این راستا باید سهم مشارکت جویی بهره برداران تقویت شود.
فرخی ادامه داد: حوزه تحقیقات کشاورزی در سال های اخیر در استان عملکرد موثری داشته است و می طلبد که این دستاوردهای علمی در عمل به بار بنشیند و آثار آن در مدیریت بهینه آب و الگوی کشت استان محسوس باشد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی افزود: کاهش 80 درصدی آتش سوزی مراتع و جنگل های این استان در سال جاری از دستاوردهای همکاری و هماهنگی بین دستگاهی در استان است.
فرخی خاطر نشان کرد: گازرسانی به واحدهای مرغداری و پرورش طیور کاهش 2 هزار و 500 ریالی تولید را همراه داشته و تداوم این سیاست در بهره مندی واحدها از گاز طبیعی زمینه کاهش هزینه ها و افزایش درآمد را رقم می زند.
وی افزود: با رفع مشکلات صندوق بیمه کشاورزان باید زمینه کاهش خسارت و ریسک پذیری این واحدها در زمان وقوع حوادث فراهم شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: نشست کمیته مبارزه با خشکسالی با هدف تضمین امنیت غذایی جامعه و کاهش مشکلات بخش کشاورزی با جدیت دنبال می شود.
مجید آنجفی افزود: مطالعات علمی پایه تصمیم سازی و اجرای برنامه ها در حوزه کشاورزی استان مرکزی است و در این راستا کوشش می شود که برای هر مشکل راهکار کارشناسی ارائه شود.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور است و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
استان مرکزی با دارا بودن 8.1 درصد از مساحت کل کشور دارای منابع آبی محدودی است اما ظرفیت تولید 16 هزار تن انواع آبزیان پرورشی را داشته که با وجود همه کمبودها و محدویت‎ها، توانسته در این زمینه خوش بدرخشد و جایگاه ویژه‎ای در کشور به دست آورد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.